سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شایع ترین مشکلاتی که در مهاجرت با آن رو به رو هستیم

مهاجرت در این روزها به دلایل گوناگونی همچون ، تحصیل ، تجارت و زندگی بسیار رواج یافته است . 

مهاجرت در این روزها به دلایل گوناگونی همچون ، تحصیل ، تجارت و زندگی بسیار رواج یافته است . تحقیقات مشاوره آنلاین ایرانیان نشان داده افرادی که اقدام به مهاجرت می نمایند به غیر از مشکلاتی که برای زندگی و کسب مهارت های کشور مقصد دارند ، با مشکلات و اختلالات روحی مختلفی نیز همچون : افسردگی ، اضطراب ، استرس و اختلالات اجتماعی رو به رو می گردند . افرادی که اقدام به مهاجرت می کنند با چالش های مختلفی رو به رو هستند که باید پیش از رفتن با آنها آشنا شده و راه های رهایی از آن را آموزش ببینند زیرا پس از مهاجرت این چالش ها می تواند مشکلات زیادی برای افراد به جود آورده و نه تنها روند مهاجرت را برای آنها سخت نماید بلکه آسیب های روانی جبران ناپذیری بر آنها وارد کند . مشکلاتی که برای افراد در مهاجرت ایجاد می شود بر اساس سن و جنسیت و نحوه مهاجرت آنها متفاوت می باشد که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم نمود .

شایع ترین مشکلات مهاجرت

-         زبان : یکی از اولین مشکلاتی که در مهاجرت افراد با آن رو به رو می باشند ، زبان کشور مقصد است . یادگیری زبان به افراد کمک می کند تا بتوانند روابط اجتماعی بر قرار نموده و خواسته های خود را عنوان کنند ، معمولا افرادی که بدون در نظر گرفتن آموزش زبان کشور مقصد دست به مهاجرت می زنند در چند ماهه اول با مشکلات زیادی رو به رو خواهند بود و احتمال بروز اختلال اضطراب در آنها بسیار خواهد بود .  

-         دوری از خانواده : یکی دیگر از مشکلاتی که در بین مهاجرین بسیار دیده می شود ، احساس دلتنگی نسبت به خانواده و دوستان است . از نظر مشاور روانشناس ایران افرادی که وابستگی زیادی نسبت به خانواده و دوستان خود دارند در روند مهاجرت چنانچه از پیش تدبیری اخذ نکرده باشند دچار مشکلاتی همچون افسردگی و اختلال اجتماعی می گردند .

-         تفاوت های فرهنگی : هر کشوری فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد و از دیگر مشکلات رایج بین افراد مهاجر تفاوت های فرهنگی کشور خود با کشور مقصد می باشد . به عنوان مثال مردم ایران افرادی خون گرم و اجتماعی می باشند و کسی که از ایران به کشور های اروپایی یا انگلیس مهاجرت نماید با سردی روابط افراد با یکدیگر مواجه شده و امکان بروز مشکلاتی همچون افسردگی برای وی زیاد خواهد بود .  

-         عدم تناسب شغل با مدرک تحصیلی : از دیگر مشکلات مهاجرت شغل افراد در کشور مقصد می باشد . معمولا کشور هایی که میزبان مهاجرین هستند شغل هایی متناسب با مدرک افراد به آنها نمی دهند و فرد مجبور است برای گذراندن امور زندگی به شغلی با درجه بسیار پایین تر از مدرک تحصیلی خود رضایت دهد که این کار احساس غرور اجتماعی وی را لکه دار می کند .

-         مشکلات خانوادگی : زمانی که فرد اقدام به مهاجرت می نماید بیشترین تمرکز خود را بر روی تغییر شرایط و سازگاری با محیط و اجتماع می گذارد تا بتواند از نظر شغلی یا تحصیلی خود را به ثبات برساند . یکی از مشکلاتی که بر اساس تحقیقات مشاور ازدواج برای این افراد بسیار ایجاد می شود غفلت از زندگی مشترک و ایجاد مشکلات زناشویی می باشد که می تواند حتی زندگی زوجین را به نابودی بکشاند .

-         فرزند پروری : تطبیق با محیط هر چند برای بزرگسالان سخت باشد برای کودکان ساده است و این مسئله می تواند خانواده ها را دچار چالش های جدی بنماید . والدینی که تمایل دارند بر اساس فرهنگ کشور خود فرزندانشان را تربیت کرده و با آنها رفتار کنند ، با تفاوت های فرهنگی که کودک در محیط آموزش می بیند رو به رو شده و احساس می کنند در تاثیر گذاری بر روی فرزندانشان با شکست رو به رو شده اند و این مسئله تاثیرات عمیقی بر رفتار والدین و فرزندان با یکدیگر می گذارد .

چگونه با آسیب های مهاجرت مقابله کنیم ؟

-         استفاده از مشاور : بهترین پیشنهاد برای افرادی که تمایل به مهاجرت دارند استفاده از یک روانشناس در مرکز مشاوره ایرانی پیش از مهاجرت و پس از آن می باشد و روانشناس به فرد کمک می کند تا پیش از مهاجرت با چالش هایی که در پیش دارد آشنا شده و در مراحل مختلف با مشکلات و چالش هایی که برای وی ایجاد می گردد خود را وفق داده و چگونه حل مسئله نماید . این همراهی می توان باعث شود تا فرد از بسیاری از مشکلات پس از مهاجرت در امان بماند .

-         تنظیم برنامه و اهداف : پیش از مهاجرت تحقیق درباره کشور مقصد و آشنایی با فرهنگ و رسوم آن کشور و همچنین آموزش زبان آن کشور می تواند قدمی مناسب برای جلوگیری از آسیب های احتمالی باشد . بهتر است افراد پیش از اقدام به مهاجرت هدف خود را از مهاجرت مشخص نمایند و مشکلاتی که در پیش داشته را شناسایی کرده و آنها راه حلی در نظر داشته باشند و سپس بر اهداف خود متمرکز شده و اجازه خروج از مسیر هدف را به خود ندهند .

-         تغذیه و ورزش : برای بالا نگه داشتن روحیه و سلامت روان هیچ چیز مهمتر از داشتن بدنی سالم نمی تواند کمک کننده باشد . داشتن تغذیه مناسب و استفاده از سبزیجات در کنار ورزش روزانه می تواند به افراد کمک کند تا آسیب های روانی خود را به حداقل رسانده و با آن مقابله نمایند .

نویسنده : غزاله البهشتی