سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه های پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان ترکیبی از تغییرات عاطفی ، خلقی و جسمی می باشد که امکان دارد برای خانم ها پس از زایمان اتفاق بیفتد . 

افسردگی پس از زایمان ترکیبی از تغییرات عاطفی ، خلقی و جسمی می باشد که امکان دارد برای خانم ها پس از زایمان اتفاق بیفتد . به صورت کلی از نظر بهترین روانشناسان تهران تغییرات پس از زایمان امری طبیعی می باشد زیرا خانم ها پس از 9 ماه فشار بارداری و تغییرات مختلف هورمونی و بدنی به وضعیت جدیدی وارد می شوند که آن مادر شدن می باشد . برخی از زنان احساسات مثبت زیادی را مانند احساس شادی ، سعادت و زیبایی تجربه می کنند و بر هی از مادران نیز احساسات منفی همچون : بی حوصلگی ، غم و اندوه را تجربه می کنند که ممکن است برای ماه ها باقی بمانند و روند طبیعی زندگی فرد را مختل کنند به شکلی که مادر حتی توانایی رسیدگی به فرزند خود را نیز ندارد . آشنایی با راه های پیشگیری از بروز افسردگی پس از زایمان می تواند کمک بسیار زیادی به مادرانی بکند که نگران این وضعیت جسمی خود می باشند .

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

1-    رسیدگی به تغذیه : یکی از دلایلی که از نظر محققینی که در مراکز مشاوره ای همچون انتخاب نو ایران فعالیت می کنند در رابطه با افسردگی پس از زایمان ، کمبود ویتامین هایی همچون ویتامین B و D می باشد که بروز افسردگی را شدت می بخشد . امکان دارد بسیاری از خانم ها به دلیل خستگی و فشار زایمان و پس از آن نگه داری از نوزاد نتوانند به غذای خود رسیدگی درستی داشته باشند ، اما در این شرایط بهترین کار سپردن کودک به فرد مطمئن و خوردن غذا به شیوه مناسب که هم باعث چاقی نشود و هم ویتامین های لازم به بدن وی برسد می باشد .

2-    مدیریت توقعات : یکی از موضوعاتی که می تواند باعث شود تا شرایط روحی مادر بهم بریزد ، تصور کردن کودک خود به شکل تبلیغات تلوزیونی و سپس مواجه شدن به کودک خود می باشد . باید توجه کرد که تمامی بچه هایی که در تبلیغات می بینید معمولا حد اقل 10روز از تولد آنها گذشته و چهره آنها جا افتاده در حالی که کودکی که تازه به دنیا می آید پوستی چروک و کمی زشت دارد و ممکن است مادر احساس کند کودک با توقعات وی جور نمی باشد .

3-    رسیدگی به خواب : اکثر مادران پس از زایمان نمی توانند خواب مناسبی داشته باشند برای رسیدگی به نوزاد دائما بیدار می شوند . از نظر متخصص افسردگی خوب مادرانی که حداقل 8 ساعت خواب کافی در روز دارند و برخی از شب ها از مادر یا همسر خود برای نگه داری کمک می گیرند می توانند از سلامت جسمی و روانی بالاتری بر خوردار شوند و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها نیز کاهش می یابد .  

4-    ورزش کردن : آمار نشان می دهد که مادرانی که در دوران بارداری و پس از آن ورزش نمی کنند احتمال آن که به افسردگی دچار شوند بسیار بالا می باشد . این مادران با انجام فعالیت های ورزشی نه تنها به کاهش وزنشان کمک می کنند بلکه باعث می شوند روحیه قوی تری داشته باشند . یوگا ، پیاده روی و نرمش های ملایم در پیشگیری از افسردگی بسیار موثر می باشد .

نشانه های افسردگی پس از زایمان چیست ؟

از شایع ترین نشانه هایی که بعد چند را تا دو هفته از زایمان خود را نشان می دهد می توان به مواردی همچون : اضطراب ، گریه ، کاهش تمرکز ، نوسانات خلقی ، تحریک پذیری ، مشکلاتی در خواب و خوراک اشاره نمود .  برخی از مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان شدید تری می شوند نشانه هی شدید تری را نیز از خود بروز می دهند ، از جمله این نشانه ها می توان به : مشکل رابطه با کودک ، احساس گناه از عدم علاقه به کودک ، احساس بی ارزشی و بی کفایتی ، کاهش شدید علاقه نسبت به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردند و عدم توانایی در تمرکز و تصمیم گیری ، می توان توجه گرد .

علل بروز افسردگی بعد از زایمان چیست ؟

-         سابقه اختلالات روانی : افرادی که دارای سابقه اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب می باشند پس از زایمان احتمال آن که به این اختلالات دچار شوند بسیار زیاد می باشد . معمولا یکی از دلایلی که متخصصین استفاده از مشاور قبل ازدواج را به زوجین توصیه می کنند همین مسئله می باشد که چنانچه دارای مشکلات روحی و روانی می باشند ، پیش از بروز مشکلات متعدد در اثر شرایط زندگی مشترک ، درمان گردد .

-         تغییرات فیزیکی : تغییرات هورمونی مخصوصا کاهش هورمون استروژن و پروژسترون در بدن زنان باعث می شود تا آنها احساس خستگی ، پریشانی و افسردگی را تجربه نمایند . برخی از متخصصین زنان زمانی که متوجه شرایط مادر می گردد برای آنها دارو هایی تجویز می کنند که به ترشح هورمون ها و بهبود حال آنها منجر شود .

-         روابط عاطفی : کاهش احساس جذابیت ، کمبود خواب و شرایط جدیدی که کودک باعث می شود تا مادر به آن دچار شود و ریتم عادی زندگی وی به هم بخورد از مهمترین دلایلی می باشد که مادر به افسردگی دچار گردد ، مخصوصا اگر در این شرایط همسر وی از حمایت و همراهی زن کوتاهی کند . روابط عاطفی و توجه مردان در شرایطی که زن باید به کودک رسیدگی کند و تحت فشار های جسمی و روحی می باشد بسیار با اهمیت می باشد و بیشتر زنانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می برند از روابط عاطفی با همسر خود دلخور یا ناراحت می باشند .

نویسنده غزاله البهشتی