سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی با همسر انتقاد گر

یکی از مشکلاتی که در بین زوجین بسیار دیده می شود انتقاد گر بودن یا ایرادگیر بودن یکی از زوجین می باشد . 

یکی از مشکلاتی که در بین زوجین بسیار دیده می شود انتقاد گر بودن یا ایرادگیر بودن یکی از زوجین می باشد . مهمترین اصل برای داشتن خوشبختی در زندگی مشترک از نظر بسیاری از متخصصینی که در مرکز مشاوره خانواده در تهران فعالیت می کنند همراه بودن و درک متقابل در بین همسران می باشد . فردی که دائما با دید انتقادگرانه به همسر خود نگاه می کند باعث می شود تا اعتماد به نفس همسرش از دست برود . احساس نا کامی در زندگی زناشویی داشته باشد . زندگی با فردی انتقاد گر بسیار سخت و فرسایشی می باشد . وقتی کسی دائما در مضن انتقاد قرار دارد به مرور زمان سلامت روحی و هیجانی خود را از دست می دهد . در این مطلب سعی بر آن داریم تا به زوجین کمک کنیم چگونه با همسر انتقاد کننده خود رفتار کنند و در مقابل رفتار های وی چه برخوردی کنند .

با همسر انتقاد گر چه کنیم ؟

درک دلیل انتقاد گری اولین اقدام درک تفکر فرد انتقاد گر می باشد . وقتی ما بتوانیم دلیل بروز یک رفتار در همسر خود را شناسایی کنیم می توانیم راه های مقابله با آن را نیز بیاموزیم . بسیاری از افراد به دلیل باور های مرکزی که ریشه آن به دوران کودکی باز می گردد و هویت یک فرد را شکل می دهد دچار مشکلاتی می شوند که در مطب های روانشناسی به آن طرحواره گفته می شود . وقتی فردی طرحواره های خاصی را داشته باشد دچار انتقاد گری می گردد . برخی از این طرحواره ها عبارتند از :

-          نقص و شرم : یکی از طرحواره های افراد انتقاد گر نقص و شرم می باشد . این افراد در درون خود احساس می کنند افرادی بی ارزش هستند و کسی آنها را دوست ندارد و چنانچه همسر آنها نیز پی به بی ارزشی آنها ببرد دیگر توان زندگی کردن با آنها را نخواهد داشت . معمولا این افراد زمانی که مورد محبت قرار می گیرند واکنش های افراطی زیادی از خود بروز می دهند زیرا خود را لایق این رفتار نمی دانند .

-          استحقاق : یکی از چیز هایی که در روانشناسی تلفنی متخصصین خیلی با آن رو به رو می شوند احساس خود برتر بینی در افراد انتقاد گر می باشد . این افراد اعتقاد شدیدی دارند که از دیگران بالاتر هستند و باید با گونه ای خاص با آنها رفتار شود . معمولا این افراد در راستای رسیدن به خواسته های خود به دیگران توجهی نمی کنند و چنانچه به خواسته هایشان نرسند واکنش های تند همراه با خشم از خود بروز می دهند . کنترل گری ، خود خواهی ، عدم انعطاف پذیری از ویژگی های بارز این افراد می باشد .

-         بی اعتمادی : افرادی که دچار این طرحواره هستند نگرانی و اضطراب زیادی را تجربه می کنند و معمولا نمی توانند به دیگران اعتماد کنند . این افراد معمولا در مراکز مشاوره قبل ازدواج درباره ترس خود از ازدواج و اعتمادی که باید به فرد دیگری بکنند با مشاور صحبت می کنند و حتی در امر ازدواج نیز با بدگمانی و ترس اقدام به عمل می کنند . شک و سوءضن از اصلی ترین واکنش های این افراد به دیگران می باشد . این افراد همواره به دنبال یافتن سرنخ هایی برای اثبات عدم اعتماد شان هستند و سعی می کنند تا اطلاعات زیادی درباره خودشان به دیگران ارائه ندهند زیرا تصور می کنند از اطلاعات آنها بر علیه شان سوء استفاده می شود . به همین دلایل این افراد معمولا برای جلوگیری از صدمه خوردن به کنترل گری و انتقاد گری دست می زنند . همسران این افراد نه تنها از شدت انتقاد بالای آنها بلکه از بی اعتمادی و بدگمانی آنها نیز آسیب های جدی می بینند .  

-         رها شدگی : یکی دیگر از طرحواره هایی که در افراد انتقاد گر وجود دارد ، رها شدگی می باشد . این افراد همواره مطمئن هستند که افراد نزدیک زندگی شان آنها را دیر یا زود رها می کنند و احساساتی همچون اضطراب ، افسردگی و غم را بسیار تجربه می نمایند . این ترس باعث می شود تا این افراد دست به اعمال جبرانی بزنند و با تملک گرایی ، انتقاد گری ، بی اعتنایی و کناره گیری ، احساسات خود را مخفی کنند . افرادی که دچار طرحواره رها شدگی می باشند ترس از دست دادن شدیدی نسبت به عزیزان خود دارند و به همین میزان نیز واکنش های افراطی تری از خود نشان می دهند .

وقتی دلایل انتقاد گر بودن همسر خود را متوجه شدید آن زمان می توانید در مورد انتقاد های همسر خود بی طرفانه فکر کنید و اول ببینید انتقاد هایی که او بر شما وارد می کند اصلا درست می باشد یا از احساسات درونی خود ناشی می شود . چنانچه همه چیز را مورد بررسی قرار دادید و علتی برای رفتار همسرتان پیدا نکردید باید برای حفظ حرمت خود اقدام نمایید . هیچ کسی اجازه ندارد اعتماد به نفس فرد دیگری را مورد هدف قرار دهد و وظیفه محافظت از این اعتماد به نفس بر عهده خود شخص می باشد . گاهی صحبت کردن با همسر و تحلیل شرایط و گاهی کمک گرفتن از یک مشاور متخصص می تواند در رفع این مسئله تاثیر گذار باشد . البته کار سختی است که احساسات تند برانگیخته شده خود و طرف مقابل را نادیده بگیرید ، مخصوصا اگر این احساسات منفی هم باشند . اما واکنش نشان دادن و حرف زدن در همان زمانی که آزار دیده اید ، احتمالا فقط باعث می شود هر دوی شما درگیر لحظات دردناکی شوید و نتوانید به یکدیگر کمکی کنید .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3