سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه کار کنم که رابطه ام با همسرم بهتر شود؟

مهارت های ارتباطی یکی از موارد ضروری در زندگی مشترک می باشد و آگاهی زوجین از آن ها می تواند زندگی مشترک خوبی را برای آن ها رقم بزند . اما عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد زیرا که ارتباط ناقصی بین آن ها ایجاد می شود و این ارتباط ناقص بسیاری از سوء تفاهم ها را به وجود می آورد وهمین سوء تفاهم ها می تواند زندگی زوجین را با خطر رو به رو کند . در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که توجه به آن ها مهم و اساسی است.

دوران کودکی :

شما خاطرات بسیار خوشی از دوران کودکی خود دارید که بسیار هم تاثیر گذار بوده و حتی زمانی که آن ها را یادآوری می کنید اشک شوق می ریزید و یا غم آن روز ها به شما دست می دهد. خاطرات شما می توانند تلخ نیز باشند چرا که با یاد آوری آن ها ، احساس غم، اندوه، گناه، افسردگی و اضطراب و خشم و نا امیدی می کنید. مراکز مشاوره تهران نشان می دهد خاطرات روان شناختی دوران کودکی درصدی از افراد، حاوی زخم هایی است که هر یک درد روانی خود را دارند، مخصوصا اگر زخم ها درمان نشده اند و به صورت رنج روانی و شرمندگی مزمن درآمده اند که فرد با یادآوری ناخودآگاه آن ها ، دچار عدم ثبات خلقی می شود. این زخم ها اگر جدی گرفته نشوند، در بزرگسالی شما در حوزه های مختلف زندگی مثل روابط زناشویی، فعالیت های اجتماعی و تفریح در برابر روحیات و خلقیات شما خود را بروز می دهند.

ابراز عاطفی

ایراز عاطفی به معنای بیان کننده ی هیجان می باشد . بهترین مشاور ازدواج اشاره دارد که نخستین گام برای بیان احساسات انتخاب واژه ای است که وصف دقیق حالت هیجانی شما باشد : افسردگی ، عصبانیت ، اضطراب ، احساس گناه ، نگرانی و ... یک کلمه تنها برای بیان احساسات کافی نیست . باید کلید واژه را طوری شرح دهید که برداشت شما را از آن کلمه تعریف کند . به علاوه باید شدت ، مدت ، زمینه و هر اطلاعات دیگری را که به درک دقیق همسرتان از احساس شما کمک کند ، توضیح دهید .

خود اگاهی کسب کنید.

جنبه های متععدی از شما وجود دارد که فکر می کنید باید تقویت شوند. روانشناس خوب می گوید مدت زمان مشخصی را برای تجزیه و‌تحلیل ان ها اختصاص دهید. خودتان را ارزیابی کنید و نقاط قوت تان را مشخص کرده و‌ان ها را شناسایی کنید از افراد دیگر نظر بخواهید و صریح و رک باشید همچنین می توانید از ازمون هایی برای شناخت خودتان انجام دهید و در نهایت در هر نقشی که دارید و هیجانات مربوط به ان ها را ذکر کنید. و احساسات خود را در دفتری یادداشت کنید و وقتی که هیجانی به سراغتان می اید چه اتفاقی می افتد ایا واکنش فیزیکی دارید و با تپش قلبتان بیشتر می شود یا پشتتان تیر می کشد. و احساساتتان را پیش بینی کنید و هیجان مربوط به ان رویداد را پیش بینی کنید.

رفتار انفعالی تهاجمی را کنار بگذارید :

اگر قیافه می گیرید ولی خشم و رنج خود را بروز نمی دهید و به جای این که صادقانه و شفاف احساسات خود را بیان کنید آن ها را در سینه حبس می کنید و به جای ابراز احساس سکوت می کنید و به دیگران احساس گناه می دهید. بسیار اشتباه است و‌ می تواند به خودتان و طرف مقابلتان اسیب بزند به همین دلیل باید کنار گذاشته شوند.

باورهای اشتباه را اصلاح کنید.

ابراز احساسات یکی از تکنیک های مهم در زندگی هر فردی است و افراد اغلب از بیان احساسات مثبت واهمه دارند و این منفی که نسبت به خود یا دیگران دارند بیشتر ریشه در تربیت خانوادگی دارد. مانند این که همواره به پسر ها می گویند که مرد که گریه نمی کند و یا این که دختر ها عصبانی نمی شوند و بسیاری از باورهای دیگر که از همان دوران کودکی تاکید شده اند و بر ما تاثر گذاشته اند. با اضلاح این باور ها می توانید زندگی بهتری داشته باشید و باورهای درست را جایگزین کنسد. این باور ها و‌نگرش ها علاوه بر زندگی مشترک در بسیاری از عملکرد ها و ارتباطات تاثیر گذار است و به همین دلیل به ان باید توجه شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مراکز مشاوره تهران در ارتباط باشید.