سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رضایت از زندگی مشترک از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چگونه ایجاد م

 

امروزه اهمیت ارتباط و نقش آن در روابط اجتماعی مورد تاکید بسیاری از محافل علمی و پژوهشی است . طبق نظر مشاور قبل از ازدواج به ویژه در مورد خانواده که به عنوان رکن اساسی جامعه بوده و هست و علی الخصوص روابط زن و شوهر که زیر بنای الگویی رفتار ها و روابط فرزندان خانواده می باشد.

رضایت زناشویی مدار ثابتی را طی نمی کند و در دوره های مختلف دچار نوساناتی می شود و کاهش رضایت زناشویی را به همراه دارد. این دوره ها ممکن است دوران اوایل ازدواج، به دنیا آمدن فرزندان، تغییر شغل و بازنشستگی و ... باشد. و در حالت کلی اگر به سلامت رابطه زناشویی توجه نشود، رضایت زناشویی کمتر خواهد شد. در ادامه موارد موثر در رضایت از زندگی مشترک را ذکر می کنیم.

درآمد و شغل:

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده درآمد کم و نا امنی شغلی با رضایتمندی زناشویی پایین همراه است. اگر که زوجین همواره درباره پول نگران باشند و اضطراب داشته باشند دچار مشکلاتی در رابطه شان خواهند شد. و از طرفی بیکاری نیز یکی از عواملی است که احتمال طلاق را افزایش می دهد. به همین دلیل مسئولیت پذیری و در آمد مناسب و امنیت شغلی قبل از ازدواج باید مورد بررسی قرار بگیرد و مناسب با پذیرش و سازگاری زوجین باشد.

احترام:

احترام به همسر یک نیروی بسیار قوی و مثبت زناشویی است که ویژگی های مثبتی چون مهربانی نسبت به همسر، متانت، مروت، همدردی و احساس پیوستگی با همسر را به ارمغان می آورد و همچنین به افراد کمک می کند تا موقع مواجه شدن با رفتارهای نا مطلوب ازجانب همسر، نسبت به او مهربان بوده و به زندگی مشترک امید وار باشند. در حالت کلی نبود احترام رضایتی را به همراه نخواهد داشت و تنش زیادی را ایجاد خواهد کرد و صمیمیت و موارد مهم دیگری که در رابطه سالم نقش دارند را خراب خواهد کرد.

 

هماهنگ کردن امیال جنسی:

طبق نظر مشاور قبل از ازدواج رضایت از رابطه جنسی از موارد مهم دیگری است که زوجین باید درباره آن با همدیگر صحبت کنند و هر زن و شوهری باید بین خودشان این مسئله را حل کنند که چه میزان رابطه جنسی در رابطه زناشویی شان قابل قبول است. برخی از زوج ها قکر می کنند که بیش از اندازه رابطه جنسی دارند اما برخی دیگر نیز هستند که فکر می کنند که رابطه جنسی شان کمتر است و برایشان کافی نیست.    

 

قضاوت ها را کنار بگذارید :

توجه به جنبه های منفی رفتاری که میان زوج ها متداول است متفاوت از تفکر است که در برخورد با سایرین از آن استفاده می کنیم. اغلب اوقات قضاوت های ما برای موارد غیر از روابط زناشویی ملایم تر است اما زمانی که  وارد رابطه با فردی می شویم رفته رفته درگیر با تفکر سیاه و سفید می شویم. و در واقع به واکنش های فرد مقابل حساسیت های بیش از حد نشان داده می شود و با قضاوت اعمال و رفتار او در محدوده چهار چوبی که برای خود درست کرده است، نتیجه گیری های منفی را می گیرد. اما آینده ی روابط آشفته زن و شوهر بر خلاف آن چه برداشت شد ترسناک نیست و ایرادهایی که اشاره کردیم قابل اصلاح هستند و خصوصیات تغییر ناپذیری نیستند که نتوان آن ها را اصلاح کرد. 

بر روی خودتان تمرکز کنید:

طبق مطالعات مراکز روانشناسی بیشتر مردم به همسر خود متمرکز می شوند و او را علت اختلاف ها و نارضایتی خود می دانند . اما همواره شما مسئول چگونگی رابطه تان هستید . و به همین دلیل توجهتان را روی خودتان متمرکز کنید و ببینید چه کار هایی می کنید و نمی کنید که بر رابطه تان تاثیر منفی دارد . اما منظور ما این نیست که شما مقصر هستید . اگر که هر دو طرف مسئولیت وضعیت را می پذیرد ، در واقع قبول می کند که آن حالت یا رفتارش به وضعیتی نا خوشایند منجر شده است و این مسئولست پذیری کلید حل بسیاری از مشکلات بین زوجین است.

پذیرش:

ما زمانی احساس رضایت خواهیم داشت که در لحظه و اکنون زندگی کنیم و هر آن چه هست را بپذیریم و در واقع احساس رضایت از پذیرش واقعیت آن گونه که هست بر می خیزد و احترام گذاشتن به آن چه که هست می تواند ما را از بسیاری مسائل راحت کند. . زندگی همیشه همانگونه که ما دوست داریم پیش نمی رود و در ای شرایط می توانیم به جای پس زدن و جنگیدن با آن، آن ها را بپذیریم و تایید کنیم و در این صورت است که خودتان آرامش را تجربه خواهید کرد. البته فراموش نکنید که پذیرش نیازمند آموزش و یادگیری است

ارتباط عاطفی سالم:

وجود ارتباط سالم عاطفی بین همسران بسیار مهم است. ارتباط وسیله ای است که با آن دو نفر یکدیگر را می سنجند و در ساده ترین مفهوم ارسال و دریافت پیام است. و بنابراین می توان گفت که ارتباط زناشویی فرایندی است که در آن زن و شوهر به صورت کلامی و غیر کلامی مثل گوش دادن، حالت چهره و ... با همدیگر تبادل احساسات و افکار را انجام می دهند. مجموعه ای از سبک های ارتباطی مثبت مانند بیان همدلانه و مناسب احساسات، فهم و درک همسر، با رضایت آن ها از زندگی مشترکشان بسیار رابطه مهمی دارد. یادگیری این مهارت ها از سوی افراد متخصص در مرکز مشاوره خانواده بسیار مهم و حیاتی است