سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آن چه که باید درباره عزت نفس بدانید. مطالعات روانشناسی خانواد

هر فردی برای این که خوشحال باشد ، روابط خوبی برقرار کند و از نظر روانی در وضعیت متعادلی به سر برد، باید نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد و این به معنای این است که ما باید به خودمان عشق بورزیم و این عشق ورزی به خود عزت نفس است.

طبق مطالعات روانشناسی خانواده عزت نفس پیامدی جانبی از نحوه زندگی شماست و نمی توان آن را به طور مستقیم به دست آورد. عزت نفس را فقط به واسطه ی احترام گذاشتن به خود می توان ایجاد کرد. و در واقع اگر شما برای خودتان احترام قائل نباشید نمی توانید به خودتان عشق بورزید.

ما در زندگی روزمره خود تصمیم های مختلفی می گیریم وقتی کاری را برای انجام دادن انتخاب می کنیم که ایمان داریم کار درستی است، احساس خوبی نسبت به خودمان خواهیم داشت و وقتی کاری می کنیم که می دانیم اشتباه است، اغلب احساس گناه، ناراحتی و شرم به ما دست می دهد. این احساسات احترامی را که برای خود قائلیم گسسته و عزت نفس ما را نابود می کند.

 

انتخاب کردن کار درست چه ربطی به عزت نفس دارد؟

طبق نظر بهترین مشاور ازدواج اگر دقت کرده باشید برای این که انتخاب کنید، باید مستقل باشید و به این معنی که باید بتوانید آزادانه خواسته ی خود را عملی کنید نه این که مجبور به انجام کاری شوید که درست است. به همین دلیل، هر موقعیتی که آزادی ما را سلب می کند در واقع عزت نفس ما لطمه وارد می کند، زیرا وقتی آزادی ما محدود شود، توانایی انتخاب کردن ما نیز محدود می شود. پس همانطور که می بینید ، احساس آزادی و عزت نفس ما با هم عجین شده اند. زمانی که شما در زندگی خود تصمیمی می گیرید، هر تصمیمی که باشد همیشه ترکیبی از سه انگیزه اصلی زیر است. یعنی شما چیزی را انتخاب می کنید که لذت بخش است و در حالت دوم شما می توانید چیزی را انتخاب کنید که موجب می شود خوب جلوه کنید و حالت سوم این است که شما می توانید چیزی را انتخاب کنید که خوب و صحیح است. دو انگیزه ی اول به تدریج عزت نفس شما را خرد می کنند و در حالی که انگیزه ی سوم احساس مطلوبی را در شما نسبت به خودتان به وجود می آورد 

اگر بخواهیم این مفهوم را توضیح دهیم وقتی فقط به دلیل لذت بخش بودن کاری تصمیم می گیرید آن را انجام دهید علی رغم این که می دانید ممکن است این کار اشتباه باشد، از کنترل نفس و خویشتن داری خارج می شوید در این حالت اعمالتان از عادات و هوس شما فرمان می گیرند . از طرفی وقتی به این دلیل که خوب جلوه کنید کاری را انجام دهید که می دانید اشتباه است برای خودتان زندگی می کنید بلکه خودتان را وقف تصویری می کنید که می خواهید از خود در ذهن دیگران بر جای بگذارید. تا زمانی که برای چنین انگیزه ای عمل می کنید، آزاد و مستقل نیستید و زمانی که در مسیر غرور و خودخواهی قرار می گیریم مرتکب اعمالی می شویم تا به واسطه ی آن ها تصویری خوب و شایسته از ما در ذهن  دیگران جای گیرد و در نهایت در پول، مقام و قدرت و تکبر مادیات و امور دنیوی که اکثر مردم برای آن ها ارزش قائلند غرق و ابود می شویم. در این جا انتخاب شما بر مبنای این نیست که چه چیز خوب است، بلکه بیشتر بر این مبناست که چه چیز شما را خوب جلوه می دهد . اگر تمام غم شما این باشد که تصویری از خود در ذهن دیگران ایجاد کنید، که شما را خوب جلوه دهد به دیگران وابسته می شوید زیرا آن ها باید خودپسندی شما را ارضا کنند.

و در آخر زمای که تصمیم می گیرید کار درست و شایسته ای انجام دهید، احساس رضایت به شما دست می دهد زیرا اگر بخواهید خشنود شوید باید شایسته عمل کنید نه این که شایسته جلوه کنید یا به دنبال لذت و خوشی باشید. تنها زمانی که بتوانید با احساس مسئولیت تصمیم بگیرید، قادر خواهید بود که زندگی تان را تحت کنترل خود در آورید و برای خودتان احترام کسب کنید. در این صورت اعمال شما آزادانه خواهد بود و احساس خوشایندی نسبت به خودتان خواهید داشت.

هرگاه فردی به نوعی اختیارتان را از شما سلب می کند، عصبانی می شوید. اگر از عزت نفس پایین و کمی برخوردار باشید، احساس تزلزل خواهید کرد . هر موردی که به طور مستقیم اهانت آمیز تلقی شود یا با گرفتن قدرت از شما احترامی را که برای خود قائلید در هم بشکند، شما را وادار می سازد که واکنش منفی از خود بروز دهید. اگر بر خود مسلط و بنابراین دارای عزت نفس باشید، با عصبانیت واکنش نشان نمی دهید . علت این امر این است که هر چقدر عزت نفس فردی بیشتر باشد تحت هر گونه شرایط منفی و ناگواری کمتر عصبانی می شوید.

عشقی که ما به آن نیاز داریم از طریق احترام به دست می آید اگر دیگران به ما احترام بگذارند این احساس در ما ایجاد می شود که می توانیم به خودمان احترام بگذاریم زیرا احترامی را که ایشان به ما می گذارند، عشق به خود تعبیر می کنیم. عزن نفس و غرور، هر دو بر پایه ی احترام به خود استوارند ما باید این یاز را به طریقی تامین کنیم و اگر نتوانیم خودمان به خود احترام بگذاریم از دیگران آن را تمنا خواهیم کرد که این باعث ایجاد مشکلات فردی زیادی خواهد شد. به همین دلیل در جهت تقویت عزت نفس و اعتماد به نفستان کوشا باشید و آن را بی اهمیت ندانید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.