سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین تعریف عشق در روانشناسی بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج

 

هر انسانی مجموعه ای از هیجان ها را دارد و این هیجان ها شامل مجموعه ای از نیاز ها، خواسته ها، عقده ها، کمبود ها، آمال و آرزو ها و به طور کلی نیازهای روانی و اجتماعی در کنار هم قرار می گیرند و هیجانی به نام عشق را تشکیل می دهند.

طبق مطالعات مشاوره قبل ازدواج عشق برای ایجاد روابط زناشویی سالم ، موثر و برای سلامت روانی زوجین و خانواده ها و جامعه اهمیت دارد. عشق بیشتر از هر موضوع دیگری در طول تاریخ در ادبیات جهان مطرح شده است و این در وجود آدم است که دوست بدارد و دوست داشته شود.

نظریه پرداز معروف عشق استرنبرگ است که عشق را سه جز صمیمیت، شهوت و تعهد می داند. و ترکیبات مختلف این 3 جز عشق های مختلفی را به وجود می آورد در ادامه به سبک های عشق ورزی اشاره می کنیم.

سبک های عشق ورزی:

جان لی سبک های عشق را به رنگ تشبیه کرده است و طیف گسترده ای از رنگ های اصلی تا رنگ های ثانوی ، رنگ های ثانوی را رنگ های اولی تشکیل می دهد. و در عشق نیز دو طیف اولی و دومی وجود دارد . سبک های عشق اولی عبارت اند از عشق پر شور، جذابیت بدنی و عاطفی شدید، عشق نمایشی، عشق دوستانه و عشق مبتنی بر دوستی. و عشق های ثانوی که از ترکیبی از سه عشق اولی تشکیل شده است و به سه نوع تقسیم می شود که عبارت اند از:

منطقی: ترکیبی از سبک عشق مایشی و سبک عشق دوستانه است. این افراد ارزیابی معقولی دارد و صفاتی را که یک ازدواج خوب به آن احتیاج دارد را مطالبه می کنند و معشوق خود را مطابق با معیارهایشان انتخاب می کنند.

عشق وابسته وسواسی:

ترکیبی از سه عشق پر شور و سبک عشق نمایشی است و مستلزم انحصار ، وسواس، اضطراب و رفتارهای پرشور است. مسائل جنسی بیمه این عشق است و آن ها اغلب مضطرب و نا ایمن هستند و می توانند به شکل افراطی حسود باشند . این دسته از افراد به خوبی به درمان پاسخ می دهند و از این سبک رها می شوند.

عشق ایثارگرایانه:

طبق نظر مشاور خانواده ترکیبی از سبک عشق پرشور و سبک عشق دوستانه می باشد. و معمولا بشر دوستانه و رفاقتی است. این عق با قربانی کردن و ایثارگری همراه است.

نظریه پرداز دیگر اشترنبرگ است که نظریه مثلثی عشق را بیان کرد و موضوع عشق را به این صورت توضیح می دهد که سه مقیاس را توصیف می کند یعنی صمیمیت، شهوت و تعهد.

صمیمیت:

صمیمیت به احساس نزدیکی ، ارتباط و پیوند در روابط دوستانه اطلاق می شود. صمیمیت جنبه هیجانی و عاطفی دارد و نوعی احساس گرمی و محبت و نزدیکی در فرد ایجاد می شود. اشترنبرگ 10 مورد را در صمیمیت مطرح کرد که شامل تمایل به آرامش و آسایش دوست، تجربه شادی با او، توجه زیاد به معشوق، توانایی حساب کردن روی دوست در مواقع نیاز، درک متقابل، به اشتراک گذاشتن خود و اموال ، دریافت حمایت عاطفی و حمایت عاطفی کردن از او، ارتباط صمیمی با دوست و داشتن دوست یک ارزش در زندگی فرد است.

شهوت:

اشاره به جاذبه فیزیکی، رابطه جنسی و پدیده های وابسته به آن می شود.

تصمیم و تعهد:

در کوتاه مدت به تصمیمی گیری در مورد این که یکی را خاص تر از دیگران دوست داشته باشد و در داز مدت به تعهد برای حفظ این عشق اطلاق می شود. تصمیم و تعهد بزوما با هم نمی آیند به طوری که کسی می تواند تصمیم به دوست داشتن کسی بگیرد بدون این که در دراز مدت به عشق متعهد شود و یا می تواد بدون این که فرد را دوست بدارد ولی متعهد شود. این سه جز با هم در ارتباط هستند برای مثال صمیمیت زیاد ممکن است منجر به شهوت و تعهد بیشتر شود. و به طور کلی لاجزا از هم جدا هستند اما با یکدیگر در ارتباطند. اگر چه تمتم سه مولفه بخش مهمی از روابط با محبت هستند اما ممکن است اهمیت مقیاس مثلثی عشق از یک رابطه به رابطه دیگر یا در طول یک رابطه متفاوت باشد.

اشتنبرگ انواع عشق را به 8 دسته تقسیم می کند که شامل:

دوست داشتن:

در این نوع عشق فقط صمیمیت وجود دارد و این مشخصه دوستی واقعی است. ولی تعهد و شهوت وجود ندارد.

عشق احمقانه:

که به آن عشق در نگاه اول نیز می گویند و ترکیب شور و اشتیاق با تعهد که صمیمیت در /ان نقشی ندارد . این عشق ممکن است به صورت ناگهانی ناپدید شود.

عشق خالی:

در این نوع عشق تعهد وجود دارد ولی خبری از شهوت و صمیمیت نیست از بین رفته است.

عشق رمانتیک:

 این نوع عشق ترکیبی از صمیمیت و شور و اشتیاق است.

عشق شراکتی:

در این نوع عشق شور و شوق از بین رفته است ولی محبت عمیق و تعهد باقی مانده است. زمانی که زندگی خود را با کسی به اشتراک می گذارید بدون هیچ میلی جنسی و یا جسمی و به دلیل حضور تعهد قوی تر از دوستی است.

عشق کور:

در ای نوع عشق خبری از صمیمیت نیست و فقط شهوت و تعهد وجود دارد.

شیدایی:

این نوع عشق فقط با شور و هیجان همراه است و خبری از صمیمیت و تعهد نیست.

عشق کامل:

رابطه ای که در هر سه جز صمیمیت، اشتیاق و شور و تعهد وجود دارد و در تناسب هستند و نشان دهنده ی رابطه ایده آل است که افراد تلاش می کنند به آن برسند. حفظ عشق کامل سخت تر از رسیدن به آن است و افراد باید برای حفظ آن تلاش کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز روانشناسی در ارتباط باشید.

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه