سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از نظر روانشناسان مشاوره چطور می توان اعتماد بنفس بیشتری داشت؟

اعتماد به نفس به معنی اعتقاد و باور شما به مهارت ها، کیفیت ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد.

 اعتماد به نفس به معنی اعتقاد و باور شما به مهارت ها، کیفیت ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد. داشتن اعتماد به نفس نه تنها برای سلامتی و رفاه شما مهم است، بلکه از نظر روانشناسان مشاوره می‌تواند بر نحوه ارتباطات شما با دیگران نیز تأثیر بگذارد. متأسفانه، همه به توانایی های خود اطمینان ندارند و این موضوع همه گیر است. این عدم اعتماد و اطمینان به صورت متفاوتی خود را نشان می دهد. ممکن است در موقعیت‌ها یا شرایط خاصی احساس ناامنی بیشتری کنید. در موارد دیگر، احساس اضطراب یا عزت نفس پایین ممکن است در توانایی شما بر باور واقعی خود بر خویش اختلال ایجاد کند و شما به موارد قطعی نیز شک کنید.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد اعتماد در هر موقعیتی انجام دهید، حتی زمانی که ممکن است آن را 100? احساس نکنید. بعضی اوقات برای رسیدن به اعتماد به نفس باید به داشتن آن تظاهر کنید تا آن را بدست بیاورید. به عبارت دیگر، رفتار با اعتماد به نفس در واقع می تواند در بهبود اعتماد به نفس شما نقش داشته باشد. در این مقاله برخی از کارهایی را که می‌توانید برای ایجاد اعتماد به نفس انجام دهید را به آن اشاره خواهد کرد.

بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

وقتی در موقعیتی هستید که می‌خواهید با اعتماد به نفس به نظر برسید،  براساس نظر مشاوران ازدواج تمرکز بر مهارت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به آن‌ها اعتماد بیشتری دارید می‌تواند مفید باشد. چیزی را انتخاب کنید که می دانید در آن مهارت دارید. سپس بر برجسته کردن و نشان دادن آن ویژگی تمرکز کنید.با پیشروی به نقاط قوت خود، احساس امنیت و قدرت بیشتری خواهید کرد.

با خود صحبت کنید:

زمانی که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که می‌خواهید در خود اعتماد به نفس ایجاد کنید، به خودگویی های خود توجه کنید. آیا درگیر خودگویی منفی هستید؟

اگرچه ممکن است فکر کنید که این افکار چندان مهم نیستند، اما می توانند تأثیر جدی و بسیار مهمی بر توانایی شما برای حفظ اعتماد به نفس داشته باشند. با فکر کردن منظم به افکار منفی در مورد خود و توانایی‌هایتان، ممکن است در نهایت خودتان را متقاعد کنید که واقعاً چیزی که برای موفقیت لازم است ندارید.

صحبت های منفی با خود منجر به باورهای خود محدود کننده می شود. هر چه بیشتر به خود بگویید نمی توانید کاری را انجام دهید یا در کاری بد هستید، احتمال اینکه آن را باور کنید بیشتر می شود. این انگیزه را مختل می کند و حتی می تواند به احساس افسردگی کمک کند و موجب شود تا خودتان؛ خود را دچار اختلال کنید.

خود را برای موفقیت آماده کنید:

پرایمینگ پدیده ای است که در آن قرار گرفتن در معرض یک نوع محرک می تواند بر نحوه پاسخ شما به محرک بعدی تأثیر بگذارد. شما می توانید با آماده کردن خود برای موفقیت از این قانون استفاده کنید.

 

موفقیت های گذشته را به خود یادآوری کنید:

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس آماده کند، این است که به زمانی فکر کنید که در آن احساس موفقیت یا قدرتمندی کرده‌اید. چند دقیقه ای را صرف نوشتن درباره این تجربه کنید. به احتمال زیاد در آینده نیز آن را دوباره تکرار خواهید کرد.

به دنبال الهام باشید:

جستجوی افراد با اعتماد به نفسی که آنها را تحسین می کنید، خواندن جملات الهام بخش، یا تکرار یک مانترای انگیزشی نیز می تواند راهی برای افزایش اعتماد به نفس شما باشد. نکته کلیدی این است که باید واقع بین باشید نه فقط فردی که خیال پرداز است و هیچ اقدامی انجام نمی دهد.به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که عزت نفس پایینی دارند، در واقع وقتی با بازخورد بیش از حد مثبت مواجه می شوند، احساس بدتری دارند. بنابراین به دنبال چیزهایی باشید که به شما کمک می کند احساس الهام یا اعتماد به نفس داشته باشید، فقط مطمئن شوید که چیزهایی را انتخاب می‌کنید که واقعاً به اعتماد به نفس شما کمک می‌کنند و به اعتماد شما آسیب نمی‌زنند.

 

از مقایسه کردن بپرهیزید:

مهم است که از مقایسه نامطلوب خود با افراد دیگر خودداری کنید. هر زمان که متوجه شدید خود را در حال مقایسه یا حسادت می بینید، تمرکز خود را به نقاط قوت و توانایی های خود معطوف کنید. بسیار خوب است که مردم را تحسین کنید و از آنها الهام بگیرید.

 

چالش جدید قبول کنید:

در حالی که ممکن است وسوسه شوید که به سادگی از موقعیت هایی که باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود اجتناب کنید، براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز روانشناسی خوبباید بدانید که انجام این کار در واقع می تواند اضطراب شما را افزایش دهد و ایمان شما را به توانایی هایتان افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که تمرین چیزهایی که از آنها می ترسید می تواند به کاهش اضطراب و بهبود اعتماد به نفس کمک کند این بدان معنا نیست که شما باید خود را در موقعیتی قرار دهید که برای آن آماده نیستید. تحمل بیش از حد و شکست ممکن است در دراز مدت باعث شود شما احساس توانایی کمتری داشته باشید. در عوض، سعی کنید به تدریج چیزهایی را تمرین کنید که به نظرتان ترسناک هستند. با برداشتن گام‌های بیشتری به سمت کسب تجربه و تخصص در آن زمینه‌ها، می‌توانید پایه محکمی بسازید که اعتماد به نفس شما را بدون خطر کردن موانعی که ممکن است بر عزت نفس شما تأثیر منفی بگذارد، تقویت کند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که نیاز دارید به مشاوره دارید یکی از مراکز مشاوره خانوادهخوب در شهر تهران مرکز مشاوره انتخاب نو است ک با داشتن درمانگرانی متخصص آماده و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3