سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه متوجه شوید که پارتنر شما دارای خودشیفتگی پنهان است؟

همانطور که داشتن یک رابطه عاشقانه خوب، بسیار لذت بخش و موجب رشد آدمی می شود؛ یک رابطه عاشقانه ناسالم نیز تبعات بسیاری دارد که می تواند آسیب زننده باشد. همانطور که داشتم یک رابطه عاشقانه خوب، بسیار لذت بخش و موجب رشد آدمی می شود؛ یک رابطه عاشقانه ناسالم نیز تبعات بسیاری دارد که می تواند آسیب زننده باشد. داشتن رابطه با فرد نارسیستیک و خودشیفته مشکل آفرین است و بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده خوب در شریک عاطفی مقابل احساسات متعارض و متضاد بسیاری را بیدار میکند. گاهی این خودشیفتگی آَشکار و عیان هست؛ گاهی هم پنهان است و در این مقاله قصد داریم تا به خودشیفتگی نوع دوم بپردازیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه مند هستید لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خودشیفتگی پنهان:

خیلی از افراد پیش فرض ذهنی شان اینگونه است که افراد خودشیفته اعتماد به نفس زیادی دارند و متکبر هستند. آنها خود را برتر از دیگران می دانند و احساس برتری می کنند. این نوع خودشیفتگی، آشکار است اما خودشیفتگی پنهان؛ ظریف تر است و پشت درهای بسته اتفاق می افتد. آنها خود را افرادی مرموز اما شایسته و جذاب نشان می دهند. آنها شما را با سوالات بسیاری در مورد واقعیت خودتان زیر سوال می برند و موجب می شوند که در آخر شما مقصر و آن فرد خطاکار باشید. آنها افرادی نا امن و خودبین هستند که تلاش می کنند با تکیه بر شما، خود را فراموش کنند و احساس ارزش کنند. آنها  افرادی هستند که هر زمان که می خواهید با آنها صحبت کنید و مشکلی را حل کنید؛ بحث را به جایی می برند که شما را مقصر جلوه دهند و تمام تلاش شان را می کنند تا شما را بی اعتبار کنند و خود را قربانی نشان دهند. در ادامه بررسی 8 نشانه خودشیفتگی پنهان می پردازیم.

یک) آنها نسبت به انتقاد بشدت حساس و دفاعی هستند: افرادی که خودشیفته هستند براساس نظر مشاور روانشناس و محققین، دقیقا برعکس آنچیزی که نشان می دهند را حس می کنند. آنها از درون احساس ضعف می کنند و برای پوشاندن این ضعف، با دیگران به شیوه ای برخورد می کنند که آنها تصور کنند که آنها بسیار به خود مطمئن هستند و دقیقا برعکس آنچیزی که واقعا هستند را به نمایش می گذارند. به همین دلیل وقتی فردی از آنها انتقاد می کند گویی آن انسان دست بر روی کبودی یا شکستی گذاشته است که بسیار درد آور است.

دو) در بیرون از خانه بسیار محبوب و خوشرو هستند اما پشت در های بسته روی دیگری از خود را نشان می دهند: افراد خودشیفته تمایل دارند که در مرکز دید باشند و دیگران آنها را تحسین کنند. زمانی که در محیطی قرار می گیرند که قرار است مورد قضاوت چند فرد غریبه قرار بگیرند؛ تلاش می کنند تا خود را فردی بسیار محبوب و ایده آل نشان دهند تا از این طریق حس امنیت و اعتماد را دوباره در خود زنده کنند. اما زمانی که در کنار افراد آشنایی قرار می گیرند که با آنها آشنایی کامل دارند و می دانند که آنطور هم که باید خوب و کامل نیستند؛ خود واقعی خود را نشان میدهند.

سه) نسبت به رفتارهای خود مسئول نیستند و تقصیر را برگردن شما می اندازند: افراد خود شیفته به دنبال این هستند که همیشه برنده میدان باشند. دغدغه آنها حل شدن مسئله نیست، بلکه تنها می خواهند که برنده باشند و طرف مقابل را قربانی یا بازنده اعلام کنند.

چهار) مشکلات و ایرادات خود را به شما نسبت می دهند: براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواجو جلسات مشاوره ازدواج، یکی از تکنیک های مهمی که در افراد خودشیفته بسیار استفاده می شود، فرافکنی است. فرافکنی مکانیزم دفاعی است که افراد برای مواجه و روبه رو شدن با عواطف و احساسات ناخوشایند، به‌طور ناخودآگاه به‌کار می‌برند. در این مکانیزم دفاعی، فرد به جای پذیرش و عواطف نامطلوب خود، آنها را نسبت به فرد دیگری انعکاس می‌دهد. برای مثال افراد خودشیفته مشکلات و عیبهای خود را نمی بینند و همیشه دیگران را مقصر جلوه می دهند. برای مثال ممکن است آنها مدام به شما برچسب خودخواه یا خود بین بودند بدهند.

پنج) شما بیش از حد درگیر و متوجه خود هستید تا مشکلی پیش نیاد: افراد خودشیفته برای اینکه بتوانند اوضاع و افراد را کنترل کنند؛ سعی می کنند تا به آنها برچسب های مختلفی بزنند تا آنها را تحت فشار قرار بدهند. طبیعتا وقتی که فرد مقابل خیلی آگاه نباشد؛ خود را مقصر می بیند و فکرمیکند که ایراد از اوست پس تلاش می کند تا بیشتر مراقب باشد تا مبادا دوباره مورد اتهام قرار بگیرند.

شش) پارتنر شما قول های الکی زیادی می دهد وحرفهایی می زند که به آنها پایبند نیست: البته که آنها همیشه یک کلام نیستند و دقیقا مهربانی و جذاب بودن گاه و بی گاه آنها موجب می شود که رابطه عاطفی آنها ادامه پیدا کند. شاید آنها قول دهند و حرف های زیبایی بزنند؛ اما این قول ها در بلند مدت عملی نمی شوند و تنها بر کلام جاری می شوند.

سخن پایانی:

یکی از بهترین مراکز روانشناسی در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و کارآمد آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. این را بدانید که داشتن یک رابطه عاطفی خوب و ایده آل حق شما است و اگر هم اکنون به جای عشق و محبت؛ مدام قربانی و حس بازنده بودن دارید؛ در جای درستی ناایستاده اید و بهتر است تا در مورد این اوضاع تصمیم بگیرید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3