سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موفقیت شما به سطح اقتصادی خانواده تان بستگی دارد!

هر کودکی برای داشتن یک رشد خوب نیازمند داشتن امنیت جسمانی، روانی، احساسی و مالی است. بی توجهی به این موضوع متاسفانه می تواند موجب حس عدم اعتماد و ناامنی در کودک شود. هر کودکی برای داشتن یک رشد خوب نیازمند داشتن امنیت جسمانی، روانی، احساسی و مالی است. بی توجهی به این موضوع متاسفانه می تواند موجب حس عدم اعتماد و ناامنی در کودک شود. پذیرفتن مسئولیت فرزندآوری؛ براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور روانشناسی وظیفه ای سخت و سنگین است که نیاز به مسئولیت پذیری بالایی دارد چرا که دوران کودکی بر هویت و شکل گیری شخصیت بزرگسالی کودک بسیار اثر گذار است. یکی از محققین در تحقیقی که بر روی افراد نابغه انجام داده است به این نتیجه رسیده است که 15 درصد بالای این لیست که افراد نابغه ای بودند که از لحاظ مالی به موفقیت رسیده بودند، دارای خانواده های ثروتمند بودند و 15 درصد پایینی افرادی بودند که در خانواده های فقیری بزرگ شده بودند. متاسفانه ضریب هوشی بالا نمی تواند بر سطح اقتصادی بد و نا مناسب غلبه کند و این موضوع می تواند تاثیر بسازیی بر استعدادهای کودک بگذارد و باید به آن توجه کرد. اگر شما والد یا والد آینده هستید؛ این مقاله میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

* آیا واقعا موفقیت به سطح اقتصادی خانواده بستگی دارد!؟

پاسخ کوتاه و مختصر بله است؛ اما اگر بخواهیم در این مورد بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که طبیعتا افرادی هستند که با وجود شرایط اقتصادی نامساعد؛ به موفقیت های زیادی رسیده اند و از این موضوع فراتر رفته اند. اما ما قرار است تا کل را در نظر بگیریم نه اینکه به بررسی موارد نادر یا بسیار کم بپردزایم. این یک واقعیت است که زمانی که کودک تروما و آسیب زنده نماندن را درک می کند این موضوع بشدت بر او اثر می گذارد. طبق اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانوادهنیاز عاطفی اصلی ما به عنوان انسان یا کودک، شنیده شدن؛ دیده شدن و مورد احترام واقع شدن به خاطر آن چیزی که هستیم می باشد. اما نیاز به بقا ساده تر از این موارد است و در دسترسی به غذا و داشتن سرپناهی مناسب تعریف می شود. بسیاری از کودکانی که در خانواده هایی با شرایط اقتصادی نامناسب رشد می کنند بدون احساس امنیت و ثبات بزرگ می شوند که بر آینده آنها می تواند بسیار اثرگذار باشد. بازی کم؛ نادیده گرفتن شدن خلاقیت و عدم وجود امنیت بسیار بر روان کودک آسیب می زند! گاهی اوقات این کودکان درگیر قمار و اعتیاد می شوند که تنها بی ثباتی آنها را بدتر از قبل می کند.

* ترومای مالی کودکی چه شکلی است؟

- کودک مکان ثابتی برای زندگی ندارد و مدام محل زندگی اش تغییر می کند.

- کودک والدینی دارد که مدام بر سر مسائل مالی با یکدیگر بحث می کنند.

- مورد آزار و اذیت قرار گرفتن به خاطر محیط زندگی و وضعیت ظاهری: اصولا این کودکان در مدرسه ومحیط های اجتماعی توسط همسالان خود مورد آسیب قرار می گیرند که به شدت بر روان آنها اثر گذار است.

- به دنبال راهی برای پیدا کردن غذا و وعده های غذایی هستند!

-تماشای والدین در حالی که مدام کارشان را از دست می دهند و اعتیاد و افسردگی را تجربه می کنند: این موضوع نه فقط برای کودکان بلکه والدین آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طبیعتا نبود پول به مقدار کافی می تواند موجب اختلالات زیادی شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مشاوره قبل از ازدواج در مورد آن صحبت می شود بررسی مسائل اقتصادی است؛ چرا که برای ادامه دار بودن یک رابطه هم عشق نیاز هست و هم ارضای نیازهای آدمی که بقا نیز یکی از آن نیاز هاست.

* بزرگسالانی که در کودکی ترومای مالی را تجربه کرده اند؛ این گونه اند:

- مدام فکر می کنند که اتفاق بدی خواهد افتاد و همه چیز نابود می شود.

- از داشتن پول یا بررسی های مالی احساس اضطراب می کنند.

- پول را بدون برنامه خرج می کنند تا بر اضطراب و استرس خود غلبه کنند و بعدا از این کار پشیمان می شوند.

- از پول به عنوان یک وسیله درمانی استفاده می کنند که در بلندمدت موجب داشتن استرس بیشتر می شود و دقیقا برعکس عمل می کند: طبق اطلاعات بدست آمده ازبهترین مراکز روانشناسیاین افراد با خرج کردن زیاد تلاش می کنند تا اضطراب خود را سرکوب کنند؛ غافل از اینکه این موضوع میتواند بسیار بر افزایش اضطراب و استرس آنها اثر بگذارد.

- به پول درآوردن به عنوان منبعی برای احساس امنیت نگاه می کنند و سایر عواطف و نیازهای خود را نادیده می گیرند.

- خشم عجیبی را نسبت به افرادی که مشکل مالی ندارند ابراز می کنند: طبیعتا شنیده اید که می گویند از راه درست نمی شود دارایی های زیادی را بدست آورد. این افراد دقیقا جز این دسته هستند که فکر می کنند افراد پولدار دزد هستند.

سخن پایانی:

اگر شما هم اکنون والد یا فردی هستید که با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و این موضوع زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است؛ بدانید که مسئولیت زندگی شما تنها به عهده خودتان است. می دانم که شما به والدینی نیاز داشتید که مراقب شما باشند و نیازهای اولیه را شما برآورده کنند اما متاسفانه این اتفاق برای شما نیفتاده است و آنها با شما مهربان نبودند. اما سوال اساسی این است که آیا شما نیز قصد دارید که خود را مورد بی مهری قرار دهید؟ اگر دیگران قدر شما را ندانستند؛ با عشق به خود؛ رابطه ناسالمی که داشتید را بازسازی کنید و به سمت بهترین ها قدم بردارید و اجازه ندهید تا استعدادهای شما بدون استفاده باقی بمانند.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3