سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احساسات ذهن ما را قفل می کنند!

تا به حال تجربه این موضوع را داشته اید که چیزی آنقدر حالتان را بد کند که حتی نخواهید نگاهش کنید؟

 تا به حال تجربه این موضوع را داشته اید که چیزی آنقدر حالتان را بد کند که حتی نخواهید نگاهش کنید؟ شاید دیده باشید که فردی نخواهد فیلم عروسیش را نگاه کند یا اینکه در زمان عصبانیت، شخصی وسیله ای قیمتی را به سمت دیگری پرتاب کند. اصولا در چنین شرایطی؛ براساس نظر مشاوره روانشناسی ذهن آدم قفل کرده است و کاری را انجام می دهد که چندان منطقی به نظر نمی رسد! رواندرمانی روانکاوانه می تواند با انجام متدهایی خاص؛ الگوهای پنهان گذشته را در انسان پیدا کند و کمک کند تا این الگو ها که مانع لذت بردن از اکنون و حال می شوند را درمان کرد. طبق نگاه روانکاوی؛ زمانی که ما با گذشت سالها، هنوز در حال تجربه هیجانات و رفتارهای یکسانی هستیم؛ این موضوع تنها یک معنی دارد و آن هم این است که ما در حال زندگی نمی کنیم و تنها در حال بازسازی اتفافات گذشته هستیم. پس اگرشما نیز گاهی اوقات حس می کنید که ذهن تان قفل می کند و کارهایی را انجام می دهید که خیلی براساس منطق نیست؛ این مقاله می تواند برای شما مفید باشد، لطفا به خواندن ادامه دهید.

کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم!

اجازه دهید قبل از اینکه به دلیل قفل شدن ذهن بپردازیم؛ به چند مثال در این مورد اشاره کنیم: خیره شدن به یک حادثه؛ تکرار مداوم یک اتفاق بد و ناخوشایند در ذهن و یا ترسیدن و یخ زدن هنگامی که فردی بهانه جو به دیدارتان می آید؛ تمام اینها نمادی از قفل شدن ذهن است. تک تک این اتفاقات پاسخی به یک نیاز اساسی است که شاید خیلی برای ما ملموس و روشن نباشد. طبق یک نظریه روانکاوی و گفته های سکس تراپ خوب باید گفت که کودکان در همان ابتدا یاد می گیرند که نیاز هایشان را از طریق احساسات شان بروز دهند. برای مثال اگرگرسنه یا نیاز به محبت دارند گریه کنند؛ اگر نیاز به بازی دارند شروع به خندیدن کنند و بسیاری از نیاز های دیگر که می تواند رفتارها و احساسات مختلفی را ایجاد کند.

بررسی یک مثال جالب

یکی از روانشناسان ازدواج در یک مشاوره پیش از ازدواج با مردی روبرو شد که می تواند فهم قفل شدن ذهن را برای ما آسان و سهل کند. این روانشناس با مراجعی روبرو شد که وقتی می ترسید شروع می کرد به یخ زدن و احساسات بدی را تجربه می کرد. طبیعتا یک زندگی نرمال سرشار از ترس و موانعی است که آدمی را می تواند خسته کند اما اگر قرار باشد که با هر ترسی خود را کنار بکشیم، پیشرفت را از خود دور می کنیم، دقیقا اتفاقی که برای آن مراجع افتاده بود! روانشناس برای آغاز درمان و فهمیدن ریشه اصلی این مورد، از مراجع خود خواست تا موقعیت هایی که باعث ایجاد ترس در او می شود را با نگاه دقیق تری ببیند. او باید به درون خود و آن شیوه ای که با آن، ترس خود را به بیرون ابراز می کند را مد نظر می گرفت. روانشناس برای اینکه بتواند عمیق تر دلیل این واکنش مراجع را کشف کند، شروع می کند به مرور خاطرات گذشته! آنقدر این مسیر تکرار می شود تا بالاخره خاطره ای در ذهن مراجع بیدار می شود: او بیاد می آورد که وقتی کودک بود؛ والدین او مدام از او می خواستند که از خواهر بسیار کوچک خود مراقبت کند که برای او مسئولیت بسیار سنگینی بود و هر وقت که از او درخواست می شد؛ او از ترس زیاد یخ می زد! بله خیلی اوقات تجربیات ابراز نشده؛ می توانند ماندگار شوند و چنان در ناخودآگاه رخنه کنند که سالها بدون آنکه از حضورشون اطلاع داشته باشیم ما را اداره کنند.

یک درمانگر با چنین شرایطی چه می کند؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارهایی که یک درمانگر برای بازکردن ذهن انجام می دهند؛ بازسازی و آفرینش رابطه آسیب زده، به شیوه صحیح است. برای مثال تصور کنید که شما همیشه از حرف زدن می ترسیدید؛ چرا که در رابطه ای بزرگ شده اید که همیشه سرشار از تنش و دعوا بوده است. حالا یک روانشناس برای اینکه بتواند باورهای ذهنی شما را دوباره بازسازی کند؛ در اتاق درمان روابطی را شکل می دهد که شما آزادانه و بدون ترس صحبت کنید و به شما با رفتار خود یاد می دهد که حرف زدن؛ هیچ اتفاق ترسناکی نیست. اگر دیدید که در شرایطی هستید که دارید همان الگوهای قدیمی را تکرار می کنید؛ یکی از تکنیک ها این است که کاری برخلاف روتین و واکنش همیشگی نشان دهید و به خود اجازه دهید تا بفهمید که هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد و نیازی به انجام کارهای تکراری بدون اثر، برای محافظت از خود نیست!

سخن پایانی:

دنیای روانکاوی و روانشناسی تحلیلی دنیایی پر از رمز و راز است. اگر فکر می کنید که نیاز به تراپی دارید؛ یک مرکز مشاوره خوب در شهر تهران؛ کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد می تواند در کنار شما باشد. حضور یک روانشناس؛ دیدن ترس ها و کنار آمدن با آن ها را هموارتر می کند، پس آن را دست کم نگیرید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3