سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات اعتماد به نفس بر کیفیت روابط بین زوجین

ایجاد آرامش و رضایت در رابطه زناشویی امری نیست که همه افراد بتوانند به آسانی به آن دست یابند .

ایجاد آرامش و رضایت در رابطه زناشویی امری نیست که همه افراد بتوانند به آسانی به آن دست یابند . مسائل و موضوعات مختلفی در مراکز مشاوره روانشناسی مورد توجه می باشد که می تواند کیفیت روابط بین افراد را کاهش و یا افزایش دهد .  یکی از مهمترین این مسائل تاثیر اعتماد به نفس بر کیفیت روابط جنسی می باشد . فردی که با بدن خود ارتباط بر قرار نکند و نسبت به آن احساس نارضایتی داشته باشد نمی تواند بدون ترس و احساس نگرانی با همسر خود روابط جنسی بر قرار سازد . مسائل فرهنگی و اجتماعی نقش بسیار مهمی در وجود یا عدم وجود اعتماد به نفس جنسی دارد . برنامه های تلویزیونی و تبلیغات همگی در جهت دهی ذهن افراد موثر می باشد تا خود را با آنچه می بینند مقایسه کنند .

عدم وجود اعتماد به نفس جنسی در زنان بیش از مردان است . وجود اندامی لاغر و بدون ترک های پوستی تقریبا ایده آل هر زنی می باشد اما در واقعیت این شرایط برای همه وجود ندارد . بسیاری از مدل هایی که در برنامه های تلویزیونی فعالیت می کنند در واقع افرادی هستند که نقایص آنها با گریم های شدید و اصلاحاتی که برنامه های کامپیوتری انجام می دهد به این شکل در آمده است اما بسیاری از افراد بدون توجه به این مسائل با دیدن این مدل ها احساس نا امیدی شدیدی در خود تجربه کرده و نسبت به برقراری رابطه با همسر دچار ترس از نا زیبایی هستند . البته این مسئله در مردان نیز به شکل ترس از انزال زودرس و مشکلات نعوظ نیز وجود دارد اما سکستراپ آن را در مردان بیش از زنان مشاهده کرده که باعث سردی زنان در روابط جنسی می گردد .

چه عواملی باعث کاهش اعتماد به نفس جنسی می گردد ؟

همانگونه که گفتیم رسانه های جمعی و ماهواره تاثیرات بسیار زیادی در نگرش افراد و کاهش میزان اعتماد به نفس جنسی در آنها می باشد . بهترین مشاور تهران بر این اعتقاد هستند که عوامل فرهنگی نیز در کاهش میزان اعتماد به نفس جنسی افراد موثر است . روابط جنسی در فرهنگ سنتی امری مخفی و بدور از گفتگو می باشد ، به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به روابط جنسی و آزادی رفتاری در اتاق خواب با همسر خود را نیز نوعی اشتباه و امری گناه آلود می دانند . تغییر تفکر این افراد و اصلاح آن می تواند نقش بسیار سازنده ای در بهتر شدن روابط جنسی افراد داشته باشد . در کلینیک های مشاوره بسیاری از افرادی که برای مشاوره سکس تراپی مراجعه می کنند و از روابط جنسی خود احساس نارضایتی دارند نیاز به روانکاوی برای بررسی دیدگاه های موجود در روان ناخود آگاه ، دارند . این افراد در روابط عادی خود نیز با همسر شان دچار مشکلات زیادی هستند .

5 نشانه عدم وجود اعتماد به نفس در روابط

-         محتاج بودن : کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا خود را لایق دوست داشته شدن نمی دانند و همین امر باعث می شود تا در روابط خصوصی خود همواره نگران از دست دادن شریک زندگی می باشند . این افراد تمام تلاش خود را برای حفظ طرف مقابل به کار بسته تا آنجا که در بسیاری از مسائل خود را نادیده می گیرند .

-         اختیار دادن به دیگران : یکی دیگر از نشانه های اعتماد به نفس پایین در روابط این می باشد که فرد اختیار مهمترین مسائل خود را به دیگران می سپارد با آن که از عدم توانایی آنها از مدیریت شرایط آگاه است . این افراد معمولا با رفتار خود حس وابستگی برای ادامه زندگی را به طرف مقابل القا کرده و خود به نحوی خود را به ناتوانی می اندازند .

-         گستاخی زیاد : یکی از پوشش هایی که افراد با اعتماد به نفس پایین برای مخفی کردن خود از دیگران به آن پناه می برند خشونت و گستاخی می باشد . این افراد معمولا با گستاخی برای خو نقابی ایجاد می کنند تا کسی متوجه پایین بودن اعتماد به نفس آنها نگردد .

-         از دست دادن علایق : فردی عادی خواسته ها و علایق خود را در اولویت زندگی قرار می دهد اما فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد به همسر خود اجازه می دهد تا تفریحات و سرگرمی های وی را تعیین کند و از علایق خود دست می کشد . این افراد در دراز مدت به احساس افسردگی رسیده که انجام هیچ کاری آنها را خوشحال نمی کند .

-         وسواس درباره ظاهر : چنانچه در حالتی که آرایش ندارید یا به شکل ویژه ای خود را آراسته نکردید به همسرتان اجازه نمی دهید تا شما را ببیند و به شما نزدیک شود باید بدانید که دچار اعتماد به نفس پایین هستید . این افراد معمولا دائما در حال ایراد گرفتن از چهره و ظاهر خود هستند و کوچکترین تغییر منفی در خود را دلیل بر احمال کاری و ناتوانی خود می دانند .

راه های ایجاد اعتماد به نفس در زندگی مشترک چیست ؟

1-    یافتن دلایل ترس در دوره کودکی با کمک دکتر روانکاو

2-    مرور کردن رفتار های عزتمندانه و تقویت آنها در طول رابطه

3-    وارد نکردن احساسات منفی گذشته به رابطه جدید

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند با هم نقصی که در اندام و ظاهر خود داشته باشند معمولا به دلیل نگاهی که خود به خود دارند برای اطرافیان نیز جذاب بوده و افرادی که با آنها زندگی می کنند معمولا آرامش و عشق بیشتری را تجربه می نمایند . افرادی با اعتماد به نفس پایین احساس فشار ناشی از وابستگی خود  را به طرف مقابل وارد کرده و باعث زدگی شریک زندگی خود از روابطشان می شوند .   

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3