سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه در تعطیلات نوروزی با نوجوان خود ارتباط بیشتری بر قرار کنیم

تعطیلات نوروزی همواره برای خانواده های همراه با ذوق و شوق فراوان از تفریحات خانوادگی می باشد . 

تعطیلات نوروزی همواره برای خانواده های همراه با ذوق و شوق فراوان از تفریحات خانوادگی می باشد . در بسیاری از خانواده ها ، والدین به علت مشغله های کاری فرصت کافی در طول سال برای بر قراری ارتباط نزدیک با کودکان و نوجوانان خود ندارند . تعطیلات نوروزی فرصتی مناسب می باشد تا خانواده ها در کنار یکدیگر بوده و بهبود روابط بین خود بپردازند . در بهترین مرکز مشاوره تهران بر لزوم ارتباط بین کودکان و نوجوانان با والدین بسیار تاکید می شود . بسیاری از والدین تصور می کنند نوجوان آنها باید پیش قدم ارتباط مناسب با والدین باشد ، اما این تفکر کاملا نا درست می باشد . والدین مسئول فرزندان می باشند و در اثر بی محلی و کنایه زدن به نوجوان خود که در دوره بلوغ نیز به سر می برد و فشار ها و استرس های تغییرات هورمونی و جسمی را تحمل می کند ، می توانند باعث بروز آسیب های روانی بسیار زیادی گردد که اصلاح آنها شاید حتی در دوره بزرگسالی نیز امکان پذیر نباشد .

یکی از چالشهایی که والدین در تعطیلات نوروزی با آن مواجه هستند عدم همراهی نوجوانان در دید و بازدید های عید و شرکت در تفریحات جمعی می باشد . در بسیاری از موارد والدین در مرکز روانشناسی نوجوان با عدم درک گوشه گیری فرزندان خود مواجه هستند . مشاور نوجوان دلیل اصلی این گوشه گیری در نوجوانان را تغییرات فیزیکی می داند که آنها در طول دوره بلوغ تجربه می کنند . نوجوانان در دوره بلوغ دچار تحولاتی مانند : تغییرات جسمانی ، بزرگ شدن بینی و جوش های زیادی بر صورت خود می گردند که باعث می شود از ظاهر خود دچار نارضایتی و خجالت باشند . این نوجوانان به دلیل این تغییرات تمایلی ندارند تا دیگران آنها را دیده و از ظاهر خود احساس بد و خجالت آوری دارند . به همین علت معمولا نوجوان برای مخفی کردن احساسات منفی خود به مقاومت در دیدار اطرافیان دست می زند .

یکی از مسائلی که باعث تنش در رابطه والدین و نوجوانان می گردد احساس سرکشی آنها می باشد . والدین نمی دانند در این شرایط باید با نوجوان خود باز هم مانند دوره کودکی رفتار کرده و آنها را مجبور به همراهی خود کنند و یا آنها را به حال خود گذارند . این وضعیت برای والدین ایجاد نگرانی و تنش بسیاری کرده و باعث می شود معمولا در این دوره رابطه خوبی با نوجوان خود نداشته باشند . برخی از والدین در شرایط احساس می کنند در تربیت اجتماعی و رفتاری نوجوان خود دچار شکست شده اند و نتوانسته اند تا آنها را با رفتار صحیح اجتماعی تربیت کنند . این احساس می تواند باعث بروز تنش های زیادی در بین والدین و نوجوان شده و باعث از بین رفتن اوقات خود در دوران تعطیلات شود .

روانشناس نوجوانان به این گونه والدین توصیه می کنند به جای نگرانی و عدم کنترل شرایط سعی نمایند تا به جای استفاده از زور و پرخاش با نوجوان ، با آنها ارتباطی مناسب بر قرار کنند و با شنونده ای خوب بودن تلاش کنند تا به استحکام روابط خود با نوجوان پرداخته و از دلیل امتناع نوجوان از شرکت در اجتماع آگاه شوند . این والدین می توانند با همراهی کردن نوجوان و بیان این مسئله که آنها نیز این دوره را طی کرده و احساسات نوجوان را درک می کنند ، در آنها احساس آرامش و امنیت را ایجاد نمایند . والدین در این مکالمات باید از سرزنش کردن نوجوان و عنوان اشتباهات گذشته آنها پرهیز کرده و برای تصمیمات وی ارزش قائل شوند . اما بیان این نکته ضرورت دارد که والدین بتوانند درک خود را از شرایط نوجوان بیان کرده و به آنها بفهمانند با این درک می باشد که اجازه تغییرات رفتار را به نوجوان می دهند تا نوجوان نیز این مسئله را درک نماید که برای تصمیمات خود هنوز باید زیر نظر خانواده بوده و به تصمیمات خود را با خانواده مطرح نموده و از آن ترسی نداشته باشند .

3 توصیه برای نوجوانان

1-     تفریحات سالم : فعالیت های روز مره در طول سال می تواند باعث کسالت روح و روان گردد مخصوصا برای نوجوانان که در زمانی حساس از نظر تحصیلی بوده و استرس کنکور به فشار های دوره بلوغ اضافه می شود . همراهی با والدین و دوستان و زمان برای تفریح می تواند آنها را از این کسالت دور نموده و باعث شود تا این ویژگی به عنوان یک ویژگی خلقی در آنها تثبیت نگردد . بسیاری از افرادی که به مرکز مشاوره فردی مراجعه می کنند از این مسئله غافل بوده و پس از مدت زمان طولانی به آسیب های روانی ایجاد شده در خود پی برده اند .

2-    ارتباطات خانوادگی : درک این مسئله که همه افراد با تغییرات دوره نوجوانی رو به رو بوده و یا خواهند بود می تواند به نوجوان کمک کند تا احساس شرمندگی و خجالت در بر قراری روابط خانوادگی نداشته باشند . روابط خانوادگی از محکم ترین روابط بوده و در آینده بسیاری از نیاز های روانی افراد را بر طرف می نماید . احساساتی که در برقراری روابط خانوادگی به افراد وارد می گردد در هیچ یک از روابط در طول زندگی ایجاد نشده و محروم نمودن خود از این روابط در طول زندگی قابل جبران نیست .

3-    استفاده از طبیعت : قرار گرفتن در طبیعت و ارتباط با آن می تواند هم درمان و هم پیشگیری از بروز بسیاری از اختلالات روانی همچون استرس و افسردگی باشد . استفاده از تعطیلات برای رفتن به طبیعت و بهره مندی از انرژی سرشاری که در آن قرار دارد می تواند انتخابی مناسب بوده و باعث آرامش روان گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

  

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3