سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 راز داشتن یک رابطه سالم و ازدواجی موفق از نگاه مشاور روانشناس!

آغاز رابطه های عاطفی شاید شبیه به هم باشد اما پایان آن اصلا شبیه نیست! طبیعتا زمانی که افراد وارد یک رابطه عاشقانه می شوند؛ حس و حال بسیار خوبی را تجربه می کنند. آغاز رابطه های عاطفی شاید شبیه به هم باشد اما پایان آن اصلا شبیه نیست! طبیعتا زمانی که افراد وارد یک رابطه عاشقانه می شوند؛ حس و حال بسیار خوبی را تجربه می کنند. براساس نظر مشاور روانشناس آنها تصور می کنند که بر فراز آسمان ها سیر می کنند. اما برای بعضی ها همیشه این رابطه؛ پویا و سرزنده نمی ماند و رابطه به پایان خود می رسد و جدایی اتفاق می افتد. اما سوالی که امروز قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که چرا برخی رابطه ها ادامه دارند می شوند و عشق جاری در آن، روز به روز پر رنگ تر از قبل می شود؟ اگر به این موضوع علاقه مند هستید لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید چرا که قرار است به 5  راز یک رابطه سالم و ادامه دار بپردازیم.

یک) انتظارات واقع‌بینانه‌ از رابطه‌تان داشته باشید: رابطه‌ی رمانتیک و عاشقانه، خیلی خوب  است و طبیعتا دیدن بهترین ویژگی‌ها در شریک عاطفیتان، موجب ادامه دار شدن و حفظ عشق و صمیمیت می‌شود. ولی شما قصد دارید تا سال‌ها با پارتنرتان زندگی کنید، بنابراین براساس روانشناسی ازدواج باید بتوانید بعضی از عیب‌های او را نادیده بگیرید و حتی به ضعف های او آگاه باشید.. درابتدای رابطه و شور و عشق اولیه، ممکن از یار خود را بی عیبب و نقص ببینیم. ولی پس از مدتی ضعف‌ها و نقص‌های شخصیتی او را کشف می‌کنیم. در این زمان، برای ادامه پیدا کردن ازدواج باید فراتر از کاستی‌ها را ببینیم، چرا که هیچ کس کامل نیست.

دو) از عذرخواهی کردن نترسید: در مطالعه‌ای که در سان فرانسیسکو انجام شد، محققان دریافتند کسانی که ازدواج موفق و سالمی دارند، دو برابرِ افرادی که جدا شده اند یا مجردند، توانایی و تمایل برای عذرخواهی کردن از شریک عاطفی خود را دارند. این مطالعه نشان داد در افرادی که ازدواج موفقی دارند، احتمال اینکه، زودتر عذرخواهی کنند 25 درصد بیشتر است. پس از عذر خواهی کردن نترسید و بدانید که هر چه شما انسان سالم تری باشید ترسی از خطا کردن ندارید و اگر اشتباهی کنید بدون تعصب، آن را بر زبان می آورید و بابت آن عذر خواهی می کنید.

سه) بدانید که در مورد چه چیزهایی نباید صحبت کنید: زوجین عاشق همه چیز را به یکدیگر نمی گویند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده خوب خودابرازی مداوم موجب شکل‌گیری رابطه‌ای بلندمدت و سالم نمی‌شود.بلکه پذیرفتن تفاوتها؛ اختلاف نظرها و دانستن اینکه باید از چه موضوعاتی دوری کنیم، از مهارت‌های مهم و حیاتی هر ارتباطی است.

چهار) به دنبال حل کردن مشکلات باشید: راه حل درست مقابله با مشکلات را یادبگیرید و سعی  کنید هر موضوعی را حل نکنید نه اینکه با هر موضوعی آنها را به پارتنر خود یادآوری کنید. طبیعتا در هر رابطه ای مشکلاتی پیش می آید اما آن چیزی که این مشکلات را خطرناک میکند؛ حل نکردن آنها است.

پنج) با هم بخندید، با هم بمانید: مهم ترین مزیت یک رابطه عاشقانه داشتن شور و حال است. باید کنار کسی بود که به آدمی حس کافی بودن می دهد و دنیا را قشنگ تر می کند. خاطرات بامزه‌ و قشنگ فراوانی را با یکدیگر بسازید و اغلب از آنها یاد کنید. نبودِ سرگرمی و تفریح موجب پژمرده شدن ازدواج می‌شود، همانطور که نبود آب موجب پژمرده شدن گل می‌شود.

شش) کاری کنید که به ازای هر اتفاق بد، اتفاق های خوب بیشتر از قبل شوند: هیچ رابطه ای بدون کمی و کاستی وجود ندارد؛ اما موضوعی که نشان می دهد یک رابطه امن است یا خیر؟ درصد و کمیت این خوبی و بدی است. اگر درصد اتفاقات بد، بیش از اتفاقات خوب است این نشان می دهد رابطه درست کار نمی کند.

سخن پایانی:

درست است که شور وعشق موجب می‌شود دو نفر با یکدیگر ازدواج کنند، ولی این سازش و احترام متقابل است که یک رابطه را حفظ می کند و زوجین را در کنار هم نگه میدارد. اگر شما نیز در رابطه ای هستید و در این مورد نیاز به کمک دارید یکی از بهترین مراکز روانشناسی در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و کارآمد؛ آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.


نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3