سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی 5 راهکار برای مدیریت و رهایی از اضطراب و استرس!

اضطراب واسترس از شایع ترین آسیب های روانی  هستند که جهان امروز با آنها درگیر است. درحقیقت 70درصد از بزرگسالان در ایالت متحده آمریکا درگیر اضطراب و استرس هستند.اضطراب واسترس از شایع ترین آسیب های روانی  هستند که جهان امروز با آنها درگیر است. درحقیقت 70درصد از بزرگسالان در ایالت متحده آمریکا درگیر اضطراب و استرس هستند. زمانی که گفته می شود اکثریت مردم اضطراب دارند منظور اختلال اضطراب است نه موضوعی که برای چند لحظه فرد را به خودش درگیر میکند. برای اینکه بگوییم فردی داری اختلال اضطراب است براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی به یکسری علائم؛ مدت زمان آن علائم و آسیبی که بر عملکرد فرد وارد کرده است نیاز داریم. برای مثال افرادی که دارای اختلال اضطرابی هستند این علائم را دارا می باشند:

-  لرزش،احساس لرز و سردرد؛ کمردرد از علائم اختلالات اضطرابی،تنش عضلانی؛ احساس تنگی نفس؛خستگی مفرط؛ رفلکس از جا پریدن،  گل انداختن یا رنگ پریدگی؛ تپش قلب (تاکیکاردی)؛ تعریق؛ سردی دست‌ها؛ خشکی دهان؛ تکرر ادرار؛ احساس ترس؛ اشکال در تمرکز؛ بیخوابی؛ گوش به زنگ بودن مفرط؛ کاهش میل جنسی و...

همانطور که دیدید اضطراب گرچه اختلالی شایع است و افراد به کرات از این جمله که" وای اضطراب دارم" استفاده می کنند اما به شدت آسیب زننده است و بر عملکرد روزانه؛ فردی و اجتماعی فرد آسیب می زند. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم تا به راهکاری هایی بپردزایم که می تواند به شما کمک کند تا اضطراب خود را مدیریت کنید چرا که شما لیاقت یک زندگی شاد و بدون ترس را دارید.

یک) ورزش کردن

ورزش یکی از مهمترین و اصلی ترین کارهایی است که می توانید برای مبارزه با استرس انجام دهید. نکته جالبی که توسط تحقیقات بدست آمده این است که وارد کردن استرس فیزیکی به بدن از طریق ورزش کردن  می تواند استرس روانی را کاهش دهد. هر چه منظم تر ورزش کنید بدن را نسبت به استرس مقاوم تر می کنید.

*چرا ورزش کردن مفید است؟

-با ورزش مداوم موجب می شوید تا هورمون کورتیزول که مختص استرس است کمتر ترشح شود و هورمون اندورفین که موجب بهبود خلق و خو است بیشتر از قبل ترشح شود.

-ورزش موجب می شود تا به علت کاهش اضطراب و استرس کیفیت خواب افزایش پیدا کند.

دو) به تغذیه خود و مکمل ها توجه کنید

خوردن غذاهای سالم فراتر از دور کمر شما؛ به سلامت روان و ذهن شما می بر می گردد. یک رژیم غذایی سالم و مفید می تواند اثرات استرس را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، خلق و خوی شما را بهبود بخشد و فشار خون شما را کاهش دهد. قند و چربی زیاد؛ دقیقا بر عکس این موضوع عمل می کنند و اضطراب را زیاد می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب هایی که به خاطر استرس ایجاد می شود؛ محافظت می کنند.

سه) شروع کنید به نوشتن!

یکی از راه های کنترل استرس؛ نوشتن اتفاقات و آن چیزهایی است که برای شما آسیب زا است. خیلی اوقات با نوشتن می توانید بفهمید که دقیقا چه چیزی برای شما اضطراب زا و ناراحت کننده است. یکی از تکنیک هایی که در مشاوره قبل ازدواج استفاده می شود نوشتن است که موجب می شود زوجین نسبت به هم دیدگاه واضح تر و روشن تری پیدا کنند. نوشتن مانند گرفتن یک طناب است که با هر کلمه به ما کمک می کند تا به منبع دست پیدا کنیم.

چهار) کارها را به تعویق نیاندازید!

 یکی دیگر از راه ‌های کنترل استرس این است که براساس اولویت‌های خود عمل کنید و از به تعویق انداختن کارها دست بردارید. به تعویق انداختن کارها ناخودآگاه موجب می شود که هورمون استرس ترشح شود و موجب ایجاد استرس می شود. سعی کنید ابتدا وقت خود را بر روی کارهایی بگذارید که حتما باید انجام بشن و بر روی آنها تمرکز کنید. حواستان باشد که چند کار را با هم انجام ندهید چرا این کار نیز می تواند استرس زا باشد. این موضوع اولویت بندی نیز در خانواده ها بسیار مهم هستند. براساس نظر مشاور خانواده برای اینکه بهتر بتوانید خانواده را مدیریت کنید؛ بهتر است تا کارهای خود را اولویت بندی کنید تا به همه جوانب زندگی خود رسیدگی کنید.

پنج) به موزیک های آرامش بخش گوش دهید!

گوش دادن به موسیقی می تواند موجب آرام بخشی بدن شود. موسیقی های آهسته و آرام می‌تواند موجب  کاهش فشار خون؛ ضربان قلب و همچنین هورمون‌های استرس شود و به بدین گونه پاسخ آرامش در بدن جاری شود. البته اینطور نیست که گفته شود یکسری موسیقی های خاص آرام بخش هستند. بلکه گوش دادن به موسیقی که دوست دارید نیز بسیار اثر بخش است. صداهای طبیعت نیز می توانند بسیار آرام بخش باشند. به همین دلیل است که اغلب در موسیقی آرامش بخش و مدیتیشن قرار داده می شوند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در زندگی، استرس زیادی را تحمل می کنید؛ بهتر است تا به یکی از مراکز مشاوره خوب مراجعه بفرمایید تا با کمک یک درمانگر حاذق به استرس خود با دید علمی تری نگاه کنید. یکی ازکلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مرکز روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای در کنار شما خواهد بود.

 نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3