سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه اعتماد از دست رفته به خاطر خیانت را بازسازی کنیم؟

اعتماد و امنیت در یک رابطه عاطفی، پایه و اساس یک رابطه سالم است و موجب تداوم آن می شود. همانطور که اعتماد سازنده است؛ خیانت از بین برنده و نابود کننده است. اعتماد و امنیت در یک رابطه عاطفی، پایه و اساس یک رابطه سالم است و موجب تداوم آن می شود. همانطور که اعتماد سازنده است؛ خیانت از بین برنده و نابود کننده است. خیانت آن چیزی است که می تواند یک شبه یک رابطه را نابود کند اما این موضوع به این معنا نیست که دیگر نمی توان به روزهای خوب برگشت و برای آن رابطه تلاش نکرد. هر چند براساس نظر بهترین روانشناس ایرانی این اعتماد از بین رفته و بازسازیی آن بسیار چالش برانگیز و سخت است اما بسته به شرایط و موقعیت می توان کارهایی برای از نو ساختن رابطه انجام داد. اگر زوجین تمایل به برگشت داشته باشند؛ با کمک روانشناس خانواده می توان به آنها شانسی دوباره دارد تا با عشق، قوی تر از قبل به هم برگردند.

چه چالش ها و دغدغه هایی در این مسیر وجود دارد؟

طبیعتا همانطور که در پاراگراف بالا گفته شد؛ خیانت می تواند یک شبه همه چیز را نابود کند و طبق نظرروانشناس خانواده خوب تهران این مهم ترین چالشی است که هم فرد خاطی و هم فرد آسیب دیده با آن روبرو هستند، مخصوصا زمانی که زوجین عشق زیادی را با هم تجربه کرده باشند. تصور کنید زن و شوهر یکدیگر را بسیار دوست دارند و به هم عشق می ورزند؛ حال بین آن دو خیانتی اتفاق می افتد. پذیرفتن این موضوع اصلا کار راحتی نیست، فرد آسیب دیده از خود سوالات بسیاری می پرسد مانند این سوالات که چرا ما؟ ما که با هم رابطه خوبی داشتیم؟ نکند احساس پشیمانی پارتنرم الکی است و او باز هم این کار را تکرار کند؟ نکند بعد از بخشش، دیگر مثل سابق نشویم؟ و بسیاری از سوالات دیگر که می تواند در ذهن انسان ایجاد شود. اگر شما در رابطه ای بودید یا هستید که پارتنر عاطفی شما؛ خیانت کرده است بدانید که تمام این سوالات طبیعی است و نباید آنها را سرکوب کنید بلکه باید به دنبال پاسخی برای آنها باشید و گرنه سالها می گذرد و شما همچنان از خود می پرسید که چرا چنین اتفاقاتی برای شما پیش آمد؟

چه کارهایی می توان برای بازسازی اعتماد در رابطه انجام داد؟

یک) هر حسی را که دارید فریاد بزنید: وقتی که انسان با خیانت روبرو می شود طبیعتا آنقدر عصبانی است که نمی تواند به فرد خاطی گوش دهد و مدام به دنبال شرایطی می گردد که خشم خود را تخلیه کند. اگر در چنین شرایطی هستید اجازه بدهید تا خشم شما تخلیه شود. سعی نکنید تا احساسات خود را سرکوب کنید. بلکه این احساسات جزئی از شرایطی است که شما با آن روبرو هستید و با بروز پیدا کنند و گرنه هیچ چیزی حل نخواهد شد. تصور کنید در شما لای در گیر می کند؛ آیا شما جلوی خود را می گیرید تا فریاد نزنید؟ مسلما خیر! شما دارید درد می کشید و باید آن را نشان دهید. حواستان باشد که پنهان کردن غم و ناراحتی از شما انسان قوی تری نمی سازد. بگذارید تا پارتنرتان متوجه شود با خطایی که انجام داده است در شما چه احساساتی را بیدار کرده است!

دو) به پارتنر خاطی خود گوش دهید: اجازه دهید تا واقعیت را بدانید نه تصورات خود از واقعیت! اگر به شما بگویند که پارتنر شما به شما خیانت کرده است ممکن است دلایل مختلفی به ذهنتان خطور کند مانند: شاید دیگر من را دوست نداشته، نکند عشق و علاقه بین ما تظاهر بوده؟ نکند فقط من او را دوشت داشتم؟ و بسیاری از دلایل دیگر که می تواند از فردی به فردی دیگر تغییر کند. درست است که سخت به نظر می آید اما هر وقت که احساس آمادگی کردید از پارتنر خود بخواهید تا صادقانه دلیل کار خود را توضیح دهد. خیلی وقت ها فهمیدن دلیل کارهای دیگران به ما در تصمیم گیری بهترین کمک را می کند و موجب می شود تا با واقعیت درست روبرو شویم.

سه) بازسازی دوباره تعهد و اعتماد از دست رفته: اگر بعد از جلسات تراپی دیدید ک تمایل دارید تا بهم برگردید؛ اصلی ترین پایه یک رابطه که توسط مشاوره ازدواج ایرانیان بدست آمده؛ یعنی اعتماد را باید دوباره ایجاد کنید. برای برقراری این اعتماد زوجین باید در مورد انتظارات خود  صحبت کنند و ببیند که برای برگشت چه انتظاراتی از یکدیگر دارید؟ به این نکته توجه کنید که اگر قرار است به هم برگردید باید سرزنش کردن را کنار بگذارید و مانند دو انسان بالغ با هم صحبت کنید.

راهکارهایی برای بازسازی رابطه:

  • درباره ی علت و دلیل اتفاق افتادن خیانت و از بین رفتن اعتماد با دقت و تمرکز فکر کنید. این تکنیک به شما کمکی نمی کند که این اتفاق تلخ را فراموش کنید اما به شما کمک می کند تا گره های ذهنی تان را باز کنید و دیگر سوالی در ذهنتان نباشد.
  • اگرتصمیم گرفته اید که بهم برگردید حواستان باشد که باید سرزنش کردن را کنار بگذارید و اگر چیزی واقعا خوشحالتان می کند به آن بازخورد مثبت نشان دهید.
  • شما قرار نیست نقش یک پارتنر فداکار را بازی کنید با خود و شریک عاطفیتان صادق باشید اگر می خواهید رابطه را ترمیم و بازسازی کنید این تصمیم شماست اگر هم که می خواهید به آن خاتمه دهید باز هم این تصمیم شماست خود را تحت فشار قرار دهید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز تجربه خیانت دارید بهترین و امن ترین کار مراجعه به یک مطب روانشناسی و صحبت با یک متخصص است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و حرفه ای می توانند بینش شما را نسبت به موضوع وسیعتر کنند و موجب شوند تا شما تصمیم درستی بگیرید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3