سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا عشق و نفرت همزمان در یک رابطه به وجود می آید؟

به طور طبیعی هر رابطه ای دارای فراز و نشیب های خاص خود است که نمی توان آن را انکار کرد. اما در بعضی روابط؛ بین طرفین احساسات شدیدی مانند عشق و نفرت وجود دارد که موجب می شود رابطه هیجانات زیادی را تجربه کند. 

به طور طبیعی هر رابطه ای دارای فراز و نشیب های خاص خود است که نمی توان آن را انکار کرد. اما در بعضی روابط؛ بین طرفین احساسات شدیدی مانند عشق و نفرت وجود دارد که موجب می شود رابطه هیجانات زیادی را تجربه کند. چنین شرایطی، براساس نظر یک روانشناس خوب رابطه مانند بازی با الاکلنگ است؛ گاهی در کنار یکدیگر بهترین حس ها را تجربه می کنید و فکر می کنید که زندگی بهترین از این نمی شود اما در روز دیگر؛ زندگی کنار یکدیگر را طاقت فرسا و سخت می بینید. در چنین رابطه هایی هم شور و هیجان وجود دارد هم خستگی و حال بد اما بر اساس نظر روانشناسان، برای اینکه بتوان رابطه را به سمت خوبی برد باید نکات منفی را ارزیابی کرد و تلاش کرد تا آن ها را برطرف کرد. تنها در این صورت است که رابطه آن سلامت و شور و اشتیاق خود را پیدا می کند.

*دو دلیلی که موجب یک رابطه عشق و نفرتی می شود:

یک) داشتن روابط ناپایدار در کودکی: در روانشناسی؛ نظریه ای مانند روابط شی وجود دارد که طبق این نظریه و آن چیزی که روانشناسان خانواده تراپی می گویند، ارتباطی که فرد در کودکی با مراقبان خود دارد مبنای روابط بزرگسالی او می شود. برای مثال اگر شما در کودکی مراقبی امن داشتید و می دانستید که اگر نیازی داشته باشید به زودی رفع می شود این دیدگاه در بزرگسالی موجب می شود که شما به آدم های اطرافتان مانند یک پایگاه امن نگاه کنید و اگر مراقب شما رابطه عشق و نفرتی با شما داشته؛ یعنی گاهی شما را سخت تحت فشار قرار میداده و بعد از آن به شما ابراز محبت می کرده این موضوع می تواند در ذهن شما به یک الگو تبدیل شود و شما در روابط آتی، این الگو را به صورت ناخودآگاه از خود نشان دهید. نکته جالب توجه این است که در این روابط؛ تعارضی که بین زوجین ایجاد می شود ملاک سنجش است. خیلی اوقات یکی از زوجین با انجام کاری که موجب عصبانیت پارتنر او می شود می خواهد ببیند که آیا هنوز هم بعد از این اشتباه بزرگ او به سمتش می آید؟! اما متاسفانه این نحوه برخورد چیزی است که از گذشته در ذهنشان است و باید توسط یک روانشناس حاذق و حرفه ای مورد بررسی قرار بگیرد.

دو) خود را لایق عشق نداستن: طبق تحقیقات و آن چیزی که براساس مشاوره خیانت بدست آمده است؛ افرادی که آسیب پذیر هستند و خود را لایق عشق و محبت نمی دانند اصولا درگیر چنین الگویی در عشق می شوند. خیلی اوقات داشتن روابط اشتباه؛ موجب می شود که این افراد چنین تصوراتی را در خود تقویت کنند. خیلی اوقات زوجین فکر می کنند که یک رابطه سالم و پویا باید سرشار از کشمکش باشد در حالی که چنین تصوری اشتباه است. یک رابطه آروم و ساکت می تواند به معنی وجود اعتماد و ایمان طرفین به یکدیگر باشد!

*راهکار هایی برای بهبود یک رابطه عشق و نفرتی:

به احساسات خود بها دهید: دست از منفعل بودن بردارید و اجازه دهید تا فعالانه به خود و احساسات تان نگاه کنید. یکی از کارهای مفید براساس نظر یک روان درمانگر این است که شروع به نوشتن احساسات خود کنید و اجازه دهید تا احساس و هیجانات شما جاری شوند و اجازه بودن پیدا کنند.

حد و مرز تعیین کنید:  برای تعیین حد و مرز یکی از بهترین کارها تهیه یک لیست از کارهایی است که برای شما مناسب نیست. با این شیوه می توانید به این موضوع پی ببرید که چه چیزی برای شما خوب است و اگر ضد آن اتفاق افتاد بدانید که در مسیر نادرستی قرار دارید. اگر در رابطه ای هستید که دقیقا متضاد با خواسته و علایق شما است دلیلی ندارد آن را تحمل کنید!

درخواست کمک کنید: اگر احساس ناراحتی و استیصال می کنید و فکر می کنید که از پس مسائل و مشکلات بر نمی آید؛ بهترین و امن ترین کار صحبت با یک روانشناس است. تلاش کنید تا کمال گرایی را کنار بگذارید و فکر نکنید که خودتان باید همه مسائل را حل کنید؛اجازه بدهید تا افراد متخصص در شرایط سخت کنارتان باشند تا تصمیم درستی بگیرید.حضور یک روانشناس در روزهای سخت و تاریک زندگی مانند یک نور می تواند غم ها را کم و امید را زیاد کند.

تصمیم بگیرید که چطور می خواهید ادامه دهید: رابطه یک اتفاق مشترک است؛ انتخاب ها و اولویت های خود را بررسی کنید و ببینید که آیا بودن در این رابطه را دوست دارید؟ آیا این همان رابطه است که حاضرید با کم و زیاد آن خود را سازگار کنید و برای بهبود آن قدم بردارید؟ نقش خود و پارتنرتان را بررسی کنید. ببیند آیا شما و پارتنرتان نقشتان را به خوبی ایفا می کنید؟ منظور از خوب بودن این است که حامی و پشتیبان یکدیگر هستید و به هم اجازه بودن می دهید یا اینکه به جای  پر پرواز بودن؛ پر های یکدیگر را می چینید و  از پیشرفت همدیگر خوشحال نمی شوید؟

 

 *سخن پایانی:

اگر در رابطه ای هستید که عشق و نفرت را همزمان تجربه می کنید؛ بهترین کار می تواند مشاهده لیست مراکز مشاوره ایرانی باشد. از طریق این لیست می توانید با بهترین مراکز روانشناسی آشنا شوید و طبق آن مرکزی را انتخاب کنید و جلسات تراپی خود را آغاز کنید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ کلینیک روانشناسی انتخاب نو با ریاست آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت و خانم دکتر نسرین باقری است. این کلینیک با داشتن طیف گسترده ای از روانشناسان با تخصص های گوناگون در مسیر مبهم زندگیتان می تواند در کنار شما باشد. این را بدانید که شاید شما حس کنید که اولین فردی هستید که در چنین شرایطی است اما مسلما اولین مراجع یک روانشناس با چنین موضوعی نیستید. پس نگران نباشید و اجازه دهید تا علم به شما کمک کند.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3