سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر موجب رنجش پارتنرمان شدیم چه کار کنیم؟

هر رابطه ای دارای مشکلات و سختی های خود است. هرچند که آدم ها تلاش کنند تا همیشه به درستی برخورد کنند اما باز هم شرایطی پیش می آید که خواسته یا ناخواسته موجب رنجش و ناراحتی دیگران می شوند. 

هر رابطه ای دارای مشکلات و سختی های خود است. هرچند که آدم ها تلاش کنند تا همیشه به درستی برخورد کنند اما باز هم شرایطی پیش می آید که خواسته یا ناخواسته موجب رنجش و ناراحتی دیگران می شوند. اشتباه کردن اصلا ایرادی ندارد اما اینکه بدانیم بعد از هر اشتباه؛ چگونه واکنش نشان دهیم مهم و سرنوشت ساز است! خیلی اوقات زوجین به علت عدم داشتن مهارت های ارتباطی موجب آزار یکدیگر می شوند که این موضوع براساس نظر یک مشاور خوب تنها با کسب مهارت های ارتباطی به ظاهر ساده می تواند حل شود. اینکه زوجین بتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند باعث می شود که هر اختلاف نظر مانند یک فرصت جلوه کند؛ که توسط آن می شود به شناخت بیشتری از یکدیگر دست پیدا کرد. اگر علاقه مند هستید که بدانید بعد از اینکه موجب رنجش پارتنر خود شده اید، چطور می توانید این موضوع را به درستی حل کنید لطفا به خواندن این مقاله ادامه دهید:

یک) ابتدا آرامش خود را حفظ کنید: درست است که همسرتا از شما عصبانی است و اوضاع بهم ریخته است، اما با عصبانیت نمی توان به جای خوبی رسید پس لطفا آرامش خود را حفظ کنید. دست از خود سرزنشی بردارید و با خود صادق باشید. هر آدمی بسته به شرایطی که تجربه می کند ممکن است واکنش یا هیجانی را نشان بدهد که درست نباشد. اما مگر غیر از این است که انسان هستیم و گاهی اشتباه می کنیم؟ تلاش کنید تا خود را درک کنید و بدانید که رفتار نامناسب شما دلیلی داشته است که می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

دو) از در مهربانی وارد شوید: بعد از اینکه آرامش خود را بدست به آورید؛ با مهربانی به سمت همسر خود بروید؛ اما سعی نکنید تا چیزی را توجیه کنید! مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به او نشان دهید که با او مهربان هستید و در تلاشید تا او لبخند رضایت بزند.

سه) از او عذر خواهی کنید: حال که با رفتار خود به او نشان دادید که نسبت به او مهربان و با عاطفه هستید زمان آن رسیده است که از او عذر خواهی کنید. خیلی اوقات تنها گفتن این جمله که "من واقعا بابت کاری که انجام داده ام متاسفم" می تواند مشکلات را حل کند. در یک رابطه عاطفی سالم براساس نظر بهترین روانشناس زوجین براساس شناختی که از یکدیگر دارند می دانند که اگر دلخوری یا رفتار نادرستی پیش می آید از روی عمد نیست، پس همه چیز با یک عذر خواهی ساده می تواند تمام شود!

چهار) به او بگویید که برای او احترام قائل هستید: در زمانی که در شرایط خوبی نیستیم؛ ذهن به درستی کار نمی کند و با رفتار اشتباهی که انجام می دهیم نه تنها به خود بلکه می توانیم به شریک زندگی خود نیز بی احترامی کنیم. بعد از به دست آوردن آرامش خود؛ تلاش کنید تا با پارتنرتان صحبت کنید و به او بگویید که چقدر برای شما ارزشمند است و اگر گاهی برخورد اشتباهی از شما سر می زند؛ دلیل او نیست! بلکه شرایط زندگی یا مشکلات روزمره بعضی اوقات موجب می شود که تعادل زندگی از دست شما خارج شود و از او قدردانی کنید که در تمام شرایط کنار شما است و شما را آنگونه که هستید می پذیرید.

پنج) آن چیزی که گفتید را دوباره بیان کنید و سعی کنید به او نشان دهید که قصدتان از آن حرف چه بوده است: حرف ها بار معنایی دارند و یک صحبت برای هر شخصی می تواند یک معنا داشته باشد. یکبار دیگرآن چیزی را که گفتید و موجب دلخوری شریک زندگیتان شده است را تکرار کنید و دلیل آنکه آن حرف را زدید با او در میان بگذارید. برای مثال ممکن است پارتنر شما در حال صحبت کردن در مورد روزی که گذرانده است باشد و شما همانطور که به او گوش می دهید در تلفن موبایل خود دنبال چیزی می گردید. شاید همسرتان از شما دلخور شود؛ چرا که فکر می کند شما به او بی توجه هستید.  اما اگر دلیل کار خود را به او توضیح دهید و او بداند که شما در حال پیدا کردن عکسی از او هستید که برای شما شیرین و دوست داشتنی است، طبیعتا نظر او نیز تغییر خواهد کرد.

شش) از او بخواهید که بگویید از چه چیز رفتار شما دلخور شده است؟ حالا که توانسته اید دوباره دل او را بدست بیارید از او بخواهید تا بیشتر وارد جزئیات شوید. به او بگویید که دقیقا این رفتار برای او چه معنایی داشته که انقدر او را بهم ریخته است؟ در واقع مهم نیست که شما در مورد حرف خود چطور برداشت می کنید بلکه مهم است که بدانید آن رفتار چه تاثیری بر پارتنر شما داشته است. خیلی وقت ها خانواده تراپی و حضور یک درمانگر می تواند این موضوع را ساده تر کند و به عمق مسائل بیشتری پی ببرد!

هفت) از او بخواهید که با شما صادق باشد و واضح صحبت کند: خیلی اوقات صحبت کردن از موضوعاتی که موجب ناراحتی ما شده است کار آسانی نیست اما با اعتماد سازی می توانید به او نشان دهید که هیچ اشکالی ندارد اگر پیش شما آسیب پذیر باشد.

سخن پایانی:

اگر فکر می کنید که این اواخر بین شما و پارتنرتان دلخوری و بحث زیاد پیش می آید؛ یکی از بهترین کارها می تواند نگاه کردن به لیست بهترین مراکز روانشناسی ایران باشد تا بر اساس آن به یک درمانگر حرفه ای دست پیدا کنید. کلینیک روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران با داشتن روانشناسانی متخصص می تواند در کنار شما و پارتنرتان باشد تا یک رابطه سالم را با یکدیگر بسازید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3