سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایلی که می تواند شما از پدرتان متنفر کند!

برعکس آن چیزی که در تصور عموم مردم هست؛ والدین عاری از هیچ گونه عیب و خطا نیستند. گاهی اشتباهات آن ها در فرزند پروری و رفتار اشتباهی که با کودک خود داشته اند موجب ایجاد حس تنفر در فرزند می شود. برعکس آن چیزی که در تصور عموم مردم هست؛ والدین عاری از هیچ گونه عیب و خطا نیستند. گاهی اشتباهات آن ها در فرزند پروری و رفتار اشتباهی که با کودک خود داشته اند موجب ایجاد حس تنفر در فرزند می شود. این حس تنفر در فرزند؛ احساسات و سوالات زیادی را ایجاد می کند که می تواند به او آسیب بزند. مثلا یکی از آسیب ها بر اساس نظر دکتر روانشناس می تواند این باشد که کودک انگشت اتهام را به سمت خود ببرد و فکر کند که شاید او فرزند خوبی نبوده که این برخورد با او شده است. کودکان در سالهای اولیه رشد؛ خود را بی پناه حس می کنند و متاسفانه برخورد اشتباه والدین با آن ها می تواند سیستم باور های آن ها را به نادرستی شکل بدهد. یکی از باور های اشتباهی که می تواند فرزند را به خود درگیر کند این است که مگر والدین امن ترین مراقب برای فرزندشان نیستند پس چرا والد من انقدر با بی رحمی با من برخورد کرد؟

کنار آمدن با این حس نفرت؛ برای فرزند شرایط را سخت و دشوار می کند و می تواند مشاجره و بحث را افزایش دهد. مهم ترین کار در این شرایط؛ دیدن احساسات و درک کردن آن ها است. سعی نکنید خود را تحت فشار قرار دهید بابت هیجانات بدی که تجربه می کنید بلکه در تلاش باشید تا با کمک یک درمانگر، به جای سرکوب کردن آن ها را پردازش کنید. در ادامه مقاله قصد داریم تا به دلایلی که می تواند موجب ایجاد حس تنفر فرزند از پدر بشود بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جالب است لطفا به خواندن ادامه دهید.

نبود ارتباط عاطفی: هر رابطه ای با یک پیوند و دلبستگی عاطفی ایجاد می شود. نبود یک دلبستگی امن می تواند سلامت یک رابطه را به خطر بیاندازد. هر چه ارتباط والد و فرزند براساس نظر بهترین مشاور بیشتر باشد؛ رابطه عاطفی بیشتری نیز بین آن ها شکل می گیرد. خیلی اوقات مشغولیت بالای پدر و جبران نکردن ساعت های نبودش می تواند رابطه پدر-فرزندی را با بحران روبرو کند. البته که خیلی وقت ها موضوع دغدغه های مالی و کاری نیست. یک پدر مسئول می تواند مسائل را مدیریت کند چرا که به فرزند خود احترام می گذارد و او را اولویت زندگی خود می داند. اما یک پدر غفلت زده؛ متاسفانه چون متوجه ارزش فرزند خود نیست؛ با بهانه های مختلف سعی می کند تا کار خود را توجیه کند.

سبک فرزندپروری مستبدانه: بهترین نوع سبک فرزندپروی، سبک مقتدارنه است. یعنی والدینی که در کنار آزادی که به فرزند خود می دهند بسیار نسبت به او حساسیت و دغدغه دارند. اما سبک فرزند پروری مستبدانه به این شیوه است که والدین کنترل زیادی بر روی فرزندان خود دارند و در مورد مسائل انضباطی بسیار سخت گیری می کنند. آن ها صمیمیت کمتری نشان می دهند و سعی می کنند که به فرزند خود این پیام را بدهند که آن ها در خانه رئیس هستند و چیزی که مهم است رعایت نظم و انضباط است. طبیعتا پدری که سختگیر و نامهربان است برای فرزند خود؛ والدی امن و تکیه گاه نمی تواند باشد و احساسات خوبی را در او بیدار نمی کند.

کودک آزاری: همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد, ارتباط اولیه والد و فرزند در سال های اولیه رشد بسیار مهم است. اگر کودک؛ والد خود را شخصی قابل اعتماد نبیند تا سالهای سال درگیر این موضوع خواهد بود چرا که اصلی ترین مراقب خود را مبنای باقی ارتباطات خود قرار می دهد. فرزندی که توسط والد خود مورد سواستفاده قرار می گیرد همچون کودکی است که با گلوله آسیب دیده است. این فرزند طبیعتا  نمی تواند حس خوبی به والد خود داشته باشد چرا که او؛ از لحاظ جسمی و روانی به او آسیب وارد کرده است و تا پایان عمر حس امنیت او را خدشه دار کرده است. این را بدانید که اگر هم اکنون از سمت والدین خود مور سو استفاده قرار می گیرید با شماره 123 که شماره تماس، اورژانس اجتماعی است تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

رابطه نادرست والدین: فرزندان از همان ابتدا، به روابط والدین خود با دقت نگاه می کنند و درگیر روابط آن ها می شوند. اگر از ابتدا در خانه ای رشد کنند که عشق و محبت وجود دارد, آن ها کودکانی عاشق؛ بار می آیند اما اگر در محیطی بزرگ شوند که مدام جر و بحث وجود داشته باشد به طور طبیعی آسیب می بینند. طبق تحقیقات و طبق نظر روانشناس بالینی اگر در یک خانه؛ پدر با مادر برخود نادرستی داشته باشد کودک به تدریج حالت دفاعی به خود می گیرد تا خود را از دست او نجات دهد. پدری که مادر رفتار بدی دارد برای یک کودک بی پناه تهدیدی بسیار مهم به حساب می آید! خیلی اوقات ممکن است پدر با فرزند خوب باشد و تنها با مادر رابطه بدی داشته باشد . اما همین مورد هم می تواند به رابطه پدر-فرزندی آسیب وارد کند چرا که کودک شاهد رنج کشیدن مادر خود نیز هست!

سخن پایانی

اگر فکر می کنید که شما هم به دلایلی رابطه خوبی با پدر ندارید و این موضوع برایتان آزار دهنده است. شاید بهترین کار دیدن لیست مراکز روانشناسی ایران باشد تا براساس آن یک کلینیک مناسب پیدا کنید. یکی از بهترین کلینیک ها در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای می تواند انتخابی خوب و درست باشد. حضور یک روانشناس در کنار شما در روز های تاریک زندگی می تواند همچون یک نور؛ آرامبخش قلب شما باشد.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3