سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روان درمانی تحلیلی بر چه مواردی تاکید می کند؟

مبدع روانکاوی و درمان های پویشی عصب شناس اتریشی، زیگموند فروید است. او اعتقاد داشت که ناخودآگاه بر احساسات، افکار و رفتار های آدمی اثر می گذارد و در جلسات درمان از طریق تکنیک های مختلف باید سعی کرد تا اثرات آن را عیان و فرد را به آن هشیار کرد.

 مبدع روانکاوی و درمان های پویشی عصب شناس اتریشی، زیگموند فروید است. او اعتقاد داشت که ناخودآگاه بر احساسات، افکار و رفتار های آدمی اثر می گذارد و در جلسات درمان از طریق تکنیک های مختلف باید سعی کرد تا اثرات آن را عیان و فرد را به آن هشیار کرد. از دید فروید عدم توجه به ناهشیار موجب تکرار دوباره اتفاقاتی می شود که دلیل آنها را نمی دانیم اما در ناهشیار ما زنده هستند و با تکرار خود سعی در جلب توجه دارند.

طبق تحقیقات درمان تحلیلی اثرات مثبتی بر مراجعین داشته و طبق نظر بهترین مرکز مشاوره، درصد بازگشت کمی را نشان داده است. منظور از بازگشت این است که خیلی مواقع با شروع تراپی شاید فکر کنیم که مشکلات در حال حل شدن هستند و پس از مدتی به پایان جلسات رواندرمانی نزدیک شویم چرا که فکر می کنیم همه چیز دارد خوب پیش می رود و دیگرمشکلی نیست؛ اما به این اتفاق نباید به دید درمان کامل نگاه کرد شاید درمان موقت باشد و با گذشت زمان دوباره مشکلات ما برگردند! منظور از بازگشت دقیقا همین بازگشت اختلال یا بیماری هست که درمان تحلیلی درصد بازگشت کمی را نشان داده است.

درمان تحلیلی بر چه مواردی تمرکز می کند؟

-تمرکز بر هیجانات: در این رویکرد شاید بتوان هیجانات را براساس نظر مشاوران خانوده خوب، شاه کلید رسیدن به ناهشیار دانست. تصور کنید شخصی ازهمکار خود خشمگین شده است او در جلسات درمان تحلیلی با روش های خاص این درمان، از سمت درمانگر مدام به هیجان خود متمرکز می شود تا دلیل خشم خود را پیدا کند و بداند که چرا این موضوع اینقدر او را خشمگین کرده است؟ با شناخت هر هیجان و علت آن گرهی باز می شود و فکر احساس آرامش می کند.

-بررسی اجتناب ها: همانطور که از اسم این رویکرد مشخص است درمانگر تحلیلی مدام به آنالیز و تحلیل مراجع می پردازد و همچون یک مساله ریاضی سعی می کند تا جواب معما را پیدا کند. خیلی از اوقات افراد به علت دلایل معلوم یا نامعلوم دست به اجتناب می زنند. به این معنی که دوست ندارند هیجان یا موقعیتی را تجربه کنند. مشخص است که دلیل اجتناب می تواند یک تجربه ناراحت کننده یا تجربه هیجانی ناخوشایند باشد که حتما باید در جلسات به آن پرداخته شود. در درمان تحلیلی، هر چیزی دلیلی دارد و قابل بحث و بررسی است.

-بررسی تکرار ها: از دید درمانگران پویشی علت مشکلات روانی، معمولا مقاومت درمانجو در برابر تعارض های درونی و تکرار ناخودآگاه آنهاست. خیلی از اوقات افراد علت تکرار های رفتار خود را می دانند ولی نمی توانند جلوی آن را بگیرند و بعضی اوقات هم نمی دانند که  چرا یکسری کارها را انجام می دهند اما نکته مهم این است که این تکرار حتما دلیلی دارد و هر مشکلی راه حلی دارد.

-بررسی تجربیات گذشته:  از دید روانکاوان، تجربیات کودکی بر شخصیت بزرگسالی اثرگذار است. درمان پویشی بر گذشته افراد تمرکز می کند و اعتقاد دارد که اکنون ما در گرو گذشته است. اگر امروز یکسری اتفاقات برای ما معانی خاصی دارند و هیجانات ما را درگیر می کنند دلیلش این است که در گذشته آن اتفاقات موجب درد ما شده اند و مانند آدمی که دستش کبود است، اگر لمس شود یا فشاری به آن آورده شود بیش از حد معمول دردآور است. نکته مهم این است که در درمان تحلیلی ما به گذشته نمی پردازیم، بلکه در مورد حال وهیجانات امروزمان صحبت می کنیم و با کاوش در آنها به عمق دلایل و علت آنها می پردازیم. اجازه بدهید با یک مثال از سمت یک روانشناس قبل ازدواج موضوع تجربیات گذشته را برایتان مطرح کنیم. فردی به عنوان مراجع به کلینیک تحلیلی مراجع می کند و می گوید، زمانی که داشتم موضوعی را  برای همسرم توضیح می دادم او سرگرم تمییز کردن خانه بود. او واقعا داشت به حرف های من گوش می داد و میدیدم که چقدر برایش مهم هست اما به صورت آنی عصبی شدم و به او گفتم که چقدر بی درک است و به من اهمیت نمی دهد. این فرد بعد از تحلیل این موقعیت همراه با درمانگر خود اتفاقی را به یاد آورد، از زمانی که کودک بود. او در حالی که داشت برای مادر خود اتفاقات مدرسه اش را تعریف می کرده، مادر او دستمال آشپزخانه را به سمت او پرتاب کرده و داد زده که می شود ساکت باشی؟ و آن فرد در آن لحظه بسیار احساسا بی ارزشی کرده بود، او بعد از این تحلیل دلیل عصبانیت خود را بهتر درک کرد! دیدید که چطور یک اتفاق ساده و سرکوب آن می تواند اکنون وحال را تحت تاثیر قرار بدهد.

-آزاد و رها: خیلی از درمان ها هستند که دارای تکلیف و برنامه های خاص هستند اما در درمان پویشی، مراجعین آزاد و رها می باشند و اجازه می دهند تا با ترس ها و هیجانات خود بی پرده آشنا شوند! در روانکاوی متدی وجود دارد به نام تداعی آزاد که در این روش مراجع بی وقفه شروع به صحبت و بیان احساسات خود می کند و اینگونه کد هایی را برای تحلیل دراختیار درمانگرخود قرار می دهد.

سخن پایانی

درمان تحلیلی مسیری ناشناخته و منحصر به فرد است و همانطورکه گفته شد در این مسیر که می تواند گاهی تاریک و رازآلود باشد بهتر است تا یک درمانگر تحلیل حرفه ای در کنار درمانجو قرار بگیرد. اگر حس می کنید نیاز به درمان دارید و می خواهید از مشاوره روانشناس کمک بگیرید و برای حل کردن مسائل خود قدمی بردارید، بدانید که از مسائل نباید ترسید، بلکه باید آنها را دید و سعی کرد تا حلشان کرد. اگر تصمیم گرفته اید تا در یک مرکز مشاوره حضور پیدا کنید می توانید کلینیک روانشناسی انتخاب نو را انتخاب کنید و پا در مسیر پر رمز و راز جلسات مشاوره بگذراید! در این کلینیک درمانگرانی با رویکر روانپویشی کوتاه مدت که روانکاوی معاصرمی توان آن را نامید در کنار شما خواهند بودند تا درکنار افرادی ماهر شروع به تحلیل و واکاوی درون خود کنید!

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3