سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا فکرکردن به آینده برای سلامت روان مفید است؟

تصور آینده و اثر آن بر سلامت روان بسیار بر اکنون ما مرتبط است.

 تصور آینده و اثر آن بر سلامت روان بسیار بر اکنون ما مرتبط است. اگر در حال دارای شرایط مناسبی باشیم می توانیم آینده ای مثبت را هم تصور کنیم اما اگر تحت شرایط نامطلوبی باشیم نمی توان آینده مثبتی را هم تصور کرد چرا که برایمان قابل باور نیست و این تفکر می تواند موجب اضطراب و استرس در فرد شود. آینده نگری موردی است که باید به آن توجه داشت و منظور از آن احتمال رویداد اتفاق های آینده است. با بررسی آینده از دید یک مشاور خصوصی می توان شروع کرد به برنامه ریزی، پیش بینی و بررسی سناریو های احتمالی که در آینده شاید درگیرشان شویم. به نوعی توجه به آینده و دیدن آن می تواند جدا از استرسی که می تواند به همراه داشته باشد یک بعد مثبت هم داشته باشد و آن این است که به ما احساس آرامش می دهد. این حس آرامش به این دلیل است که ما با بررسی آن، دیدن موانع و پیدا کردن راه حل ها خود را برای مسیر مبهم پیش رو آماده می کنیم.

چطور فکر کردن به آینده می تواند کمک کننده باشد؟

افزایش انگیزه

هر یک از ما از اهدافی داریم که با محقق شدن شان می توانند برای ما فرصتی دوباره باشند. برای هر هدفی نیاز به انگیزه و انرژی هست و خیلی وقت ها با آینده نگری و انتظار برای محقق شدن آن ها می توان این انگیزه را به خود داد و شانس خود را افزایش داد. طبق تحقیقات زمانی که ما انتظار انجام کاری را داریم احتمال رخ دادن آن اتفاق افزایش پیدا می کند. اجازه بدهید به تفاوت آینده نگری و خیال پردازی بپردازیم. آینده نگری همراه با کوشش و عمل است. فرد یک هدف را برای خود انتخاب می کند و استراتژی های رسیدن به آن را هم بررسی کند و روزانه خود را مورد ارزیابی قرار می دهد که اوضاع چطور دارد پیش می رود. اما در مورد خیال پردازی باید گفت که این کار تنها موجب احساس خوب می شود و به جز آن کارکرد دیگری ندارد.

تصویر سازی و تجسم

تصور و تجسم اتفاقات مثبتی که می تواند در آینده بیوفتد موجب عمبکرد بهتر فرد می شود. بررسی چندین ساله نشان داده است ورزشکارانی که با تصویر سازی تمرین می کنند و خود را در حال دستیابی به اهدافشان می بینند عملکرد های بهتری از خود نشان می دهند.

مدیریت بهتر چالش ها

زمانی که به بودن و احتمال اتفاق افتادن رویداد های فکر می کنیم بهتر می توانیم با آنها کنار بیاییم تا زمانی که آنها را نبینیم و همه چیز را سفید و بدون مشکل تصور کنیم. زندگی می تواند از دید بهترین مشاور خانواده پر از فراز و فرود باشد و اگر بخواهیم مدام آنها را نادیده بگیریم به خود آسیب می زنیم و به جای لذت بردن از مسیر درگیر حاشیه می شویم.

کاهش استرس

زندگی امروزه خالی از استرس نیست و هر شخصی با هر نوع سبک زندگی می تواند درگیر آن باشد. اما تحقیقات نشان داده است افرادی که به آِینده با دیدی خوش بینانه نگاه می کنند در برابر اتفاقات واکنش صحیح  و سالم تری را نشان می دهند و در مقابل افرادی که با عیب بدبینی به آینده نگاه می کنند و مدام نگران اتفاق افتادن حوادث بد هستند اغلب با یک اتفاق کوچک اضطراب زا بهم می ریزند.

اضطراب

طبق بررسی دیدگاه یک مشاور روانشناس، افرادی که دارای اختلال اضطرابی هستند، متفکران آینده هستند و با فکر کردن وسواسی به آن خود را دچار اضطراب می کنند و فکر می کنند که آدم های حواس جمعی هستند. اما نمی دانند که جدی بودن و اهمیت دادن به مسائل با مضطرب بودن فرق دارد. افرادی که دارای اختلال اضطرابی هستند مضطرب بودن را یک نوع تفکر برای موفق شدن می دانند که اشتباه است. در مقابل افرادی که دارای موفقیت بالایی هستند طبق تحقیقات دیده شده است که اضطراب خود را با قوه تخیل خود برطرف می کنند و این گونه اضطراب ناسالم خود را به شیوه ای بهینه به کار می برند.

افسردگی

فکر کردن مثبت به آینده می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. تصور یک آینده مثبت و هیجان زده شدن نسبت به آِینده می تواند موجب هورمون دوپامین شود که می تواند افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله گفته شد فکر کردن به آِینده می تواند هم موجب اضطراب شود و هم هیجان و انتظار را به همراه داشته باشد. اجازه بدهید تفکر دیدگاه را در یک مثال توضیح بدهم، روزی از یک ورزشکار که در رده جهانی رقابت می کرد از او پرسیدند آیا شما اضطراب ندارید؟ ورزشکار پاسخ داد من اسمش را اضطراب نمی گذارم بلکه به آن هیجان می گویم که من را به سمت جلو هل می دهد. اگر در جایگاهی هستید که فکر می کنید اضطراب آینده به جای اینکه برای شما مفید باشد شما را از پای درآورده است بهتر است تا از یک درمانگر در یکی از مراکز مشاوره تهران مانند کلینیک انتخاب نو کمک بگیرید و اوضاع را برای خود بهتر کنید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3