سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سه رفتاری که نشانه عشق نیستند! (چه چیزهایی عشق نیستند؟)

عشق را می توان کشش، شور و اشتیاق فراوان بین دو فرد تعریف کرد. عشق را می توان کشش، شور و اشتیاق فراوان بین دو فرد تعریف کرد. در مورد اهمیت آن باید این گونه گفت که امروزه یکی از دغدغه های اصلی زوجین جایگاه و حضور عشق در رابطه شان است و پرسیدن این سوال که آیا همان اندازه که من پارتنرم را دوست دارم او هم چنین حسی به من دارد؟بسیار شایع است. طبق دیدگاه معروف ترین روانشناسان ایران باید گفت که تعریف عشق بسته به جهان بینی هر فرد متفاوت است چرا که در جهانی با میلیاردها اقلیت مختلف، مذاهب گوناگون و فرهنگهای متفاوت مطمئنا یک تعریف و نماد واحد از عشق وجود ندارد و هر کسی عشق و محبت را به شیوه ای که خود یادگرفته و دیده است معنی می کند. در این مقاله برای تعریف درست عشق قصد داریم از روش معکوس استفاده کنیم و به این موضوع بپردازیم که عشق چه چیزهایی نیست؟ اگر عشق و زیبایی های آن در ذهنتان مبهم است و به جای آرامش، موجب سلب آرامش شما شده است به خواندن ادامه دهید.

یک) کنترل کردن: گاهی وقتها فکر می کنیم اگر کسی ما را دوست داشته باشد پس به آنچه ما می گوییم عمل می کند. اما این تفکر از اساس مشکل دارد چرا که در نوع باور عاشق و معشوق فراموش می کنند که دو هویت جداگانه و مستقل از یکدیگر دارند و طبق بررسی های مراکز روانشناسی خانواده ایرانی برای هر  فرد حاضر در یک رابطه خوب و بد می تواند معانی مختلفی داشته باشد چون هر انسان منحصر به فرد است. در یک رابطه عاشقانه ناسالم که دوست داشتن با کنترل کردن اشتباه گرفته می شود با دست زدن به چنین اقداماتی سعی می شود تا در فرد مقابل هیجاناتی مانند شرمسازی، حس گناه و مقصر سازی ایجاد شود و جملاتی مثل"تو واقعا منو دوست نداری چون  اگر دوستم داشتی فلان کار رو نمیکردی" یا " تو اصلا احساس نداری" بسیار شایع است.

ویژگی افراد کنترل گر:

-باور ذهنیشان این است که اگر فردی عاشق آنها است پس باید از انجام دادن خواسته های آنها احساس خوشحالی کند.

-اصلا نمی توانند تفاوت و اختلاف نظر را بپذیرند. از دید آنها عاشق و معشوق باید همیشه موافق یکدیگر باشند.

-اصولا پر توقع و خودخواه هستند.

دو) مظلوم شدن و قربانی بودن: عشق واقعی یعنی برقراری یک رابطه دو طرفه. رابطه ای که هر دو طرف برای آن تلاش می کنند. اگر رابطه ای یک طرفه شود پذیرش چنین موقعیتی می تواند تنها به دلیل جهل و ناتوانی باشد. در چنین رابطه ای فرد حقوق، نیاز ها و خواسته های خود را نمی بیند و فرد دیگر رابطه را به خود ترجیح می دهد و در اولویت قرار می دهد. او با کارهای خود به نوعی می گوید من چندان هم مهم نیستم تو چه می خواهی؟ من چه کاری می تونم انجام بدم تا تو خوشحال باشی؟

این افراد عزت نفس پایینی دارند و خود را کم ارزش و نالایق می بینند و از طریق تست روانشناسی قبل ازدواج می توان این صفات را شناسایی کرد. باید بدانیم که گرچه این افراد خود کم بینی داشته باشند اما برای نیاز به حس ارزشمندی را در خود حس می کنند و برای رفع این نیاز نقش قربانی و مظلوم را در یک رابطه به عهده می گیرند تا حداقل هر چند کم حس خواستنی بودند را تجربه کنند.

ویژگی افراد مظلوم و قربانی:

- از ابراز خواسته های خود خودداری می کنند و به علت ترس از اختلاف و بحث ترجیح می دهند فرد دیگری برایشان تصمیم گیرد.

-مسئولیت پذیری اغراق آمیز دارند.

-اگر طرف مقابل نسبت به آنان بی اعتنا باشد اعتراضی نمی کنند.

-بسیار حمایت گر هستند، توقعی از دیگران ندارند و حتی درخواست کمک آنان را نیز رد می کند.

- نه نمی گویند!

- اگر با موضوعی مخالف باشند اختلاف نظر خود را مطرح نمی کنند.

سه) وابستگی: عشق وصف ناپذیر است و به زندگی رنگ و بویی خاص می دهد. عشق بال پرواز است نه قفل و زنجیری که ما را به بند کشد. یک عشق سالم آدم های یک رابطه را به سمت کشف ناشناخته ها و رهایی راهنمایی می کند نه وابستگی و توقف! وابستگی بیش از حد به پارتنر به جای اینکه لذت بخش باشد می تواند تبدیل به عذابی بزرگ شود چرا که مدام موجب دغدغه ذهنی و فکری می شود و این کار کرن مداوم مغز موجب کاهش انرژی و بی حالی می شود. این موضوع می تواند به تنهایی زندگی را برای فرد وابسته تیره و تار کند. همانطور که در ابتدای این پاراگراف گفته شد؛ عشق حسی غیر قابل توصیف است اما اگر اشتباه تعریف و دیده شود می تواند یک رویای شیرین را تبدیل به یک کابوس ناراحت کننده کند.

ویژگی افراد وابسته:

_توانایی تصمیم گیری به صورت فردی را ندارند.

_به تنهایی نمی توانند جایی بروند و حتما باید با شریک عاطفی خود باشند.

در مورد عشق نباید یک نکته را فراموش کرد آن هم این است که یک عاشق واقعی، معشوق خود را عاری از هر گونه خطا و عیبب می بیند و شاید به همین دلیل خیلی از زوجین با گفتن جمله"آخه دوسش دارم" تمام ضررهایی که دارند به روان و عزت نفس خود می زنند را فراموش می کنند. اگر در حال حاضر عشقی را تجربه می کنید که به جای حس شور و نشاط به شما حس غم و خستگی می دهد به نظر می رسد در مسیر اشتباهی در حال حرکت هستید و این راه شما را به مقصد مناسبی نخواهد برد. برای بهتر دیدن اوضاع می توانید به یک مطب روانشناسی در تهران مراجعه کنید و اجازه دهید فرد دیگری از بیرون به شما و رابطه تان نگاه کند. اگر مصمم هستید اولین قدم می تواند این باشد که با کلینیک روانشناسی انتخاب نو تماس بگیرید و از حضور مشاوران و روانشناسان آگاه و حاذق در این کلینیک کمال استفاده را ببرید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 – 22795735 

آدرس: قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3