سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به این 4 دلیل باید خود را به چالش بکشیم!

برای رسیدن به هر آرامشی باید چالشهایی را پشت سر گذاشت ،چرا که آرامش امروز، به علت گذر از سختی ها و چالش های دیروز بوده است .

 برای رسیدن به هر آرامشی باید چالشهایی را پشت سر گذاشت ،چرا که آرامش امروز، به علت گذر از سختی ها و چالش های دیروز بوده است . ماندن و بودن در نقطه امن زندگیمان کار آسانی است ،به ظاهر ما را از خطر دور اما در حاشیه زندگی خود قرار می دهد . ماندن در این حاشیه امن ،از نظر روانشناس مشاوره چندان هم امن نیست، چرا که  شاید فکر کنید همه چیز را تحت کنترل دارید . اما آیا زندگی قابل پیش بینی است ؟ آیا ما می دانیم در طول عمرمان چه اتفاق هایی را تجربه می کنیم ؟ چه افرادی وارد زندگیمان می شوند ؟ چه کسانی را ازدست می دهیم ؟

 واقعیت این است که هیچ چیزی واضح و روشن نیست و این عدم ثبات ، تنها چیزی است که قطعی است!

توقف و عدم تغییر شاید کار آسانی باشد اما در واقعیت شما را از پا در می آورد ،چرا که  اضطرابتان را نمی بینید و با تنها مسئله ایی به هم می ریزید و حس می کنید آرامشتان در خطر است اما مگر غیر از این است که زندگی سراسر پر از پیچ و خم و مسیر های ناشناخته است ؟از کجا معلوم که سوار بر قطار زندگی شدن شما را به جای بهتری نبرد ؟

در ادامه قصد داریم تا بدانیم  چرا باید خود را به چالش بکشیم و  دست از زندگی یکنواخت و ماندن در حاشیه امن برداریم ؟

یک.اعتماد به خود

خیلی از اوقات در ذهنمان رویاهایی داریم که دوست داریم به واقعیت تبدیل شوند .اما با گذر سالها هنوز در ذهنمان هستند، فارغ از ازینکه برای عملی کردنشان دست به تلاش بزنیم . چرا این اتفاق می افتد ؟ شاید چون فکر می کنیم نمی توانیم از پس آن کار بر بیاییم و یا حتی بسیار دور از دسترس است . اما چه کسی سختی و آسانی را تعیین می کند ؟ "من" فعلی ما ! آدمی که امروز هستیم یا همان" من "فعلی ما، از دید مشاورین خوب  بر اساس عمل های دیروز ما ساخته شده است و نمی تواند در مورد آینده ما متفاوت از امروزمان فکر کند .هر یک از ما می توانیم  با به چالش کشیدن خود و دست به عمل زدن  ،با ابعاد جدیدی از خودمان روبرو شویم. این عمل ما را متوجه نیاز هایمان می کند و اینطور به خودمان اعتماد می کنیم .

تصور کنید همیشه می خواستید مهاجرت کنید اما از این چالش می ترسیدید .فکر می کردید نمی توانید از پس آن بربیایید. با گذر زمان، این هدف و نرسیدن به آن، اعتماد به نفس شما را کاهش و شما را تبدیل به فردی ناامید می کند. اما اگر بدون هیچ پیش داوری تنها شروع کنید وادامه دهید  ،بیشتر و بیشتر با ابعاد وجودی خودتان ،خواسته هایتان و نیاز هایتان که تا بحال به آنها توجه نکرده اید آشنا می شوید . شاید حتی در آخر به این نتیجه برسید که  اصلا علاقه ایی به مهاجرت ندارید و این ارزشمند است، بله دیدن خود و پذیرفتن خودتان ارزشمند است !

دو.رشد شخصیت

زندگی سرشاراز مسائل غیر قابل پیش بینی است و شرایط زندگی در هر دوره زمانی، برای هر یک از ما ممکن است تغییر کند . گاهی این تغییر ها شیرین و راضی کننده و گاهی تلخ و ناراحت کننده است  . اما  از دید  روانشناسان، فارغ از مثبت یا منفی بودن تغییر ،باید بدانیم که تغییر سخت است . چرا که مسیری متفاوت را در برابر شما قرار می دهد و این موضوع تنش زا است  . لطفا معدنی را تصور کنید که پر از طلا است . برای رسیدن به این طلا باید چه کنیم ؟ شروع به حفاری کنیم .اگر دست از کند و کاو و بررسی بکشیم ،چه می شود ؟ منبع بزرگی از ثروت را از دست می دهیم ! چرا به خود با این دید نگاه نمی کنید؟ درون شما منبع عظیمی از ثروت است . اگر خود را به چالش نکشید، آنها را نمی بینید . هر چالشی شما را در شرایط سختی قرار می دهد، موجب می شود تصمیمات متفاوتی بگیرید ، عادات جدیدی ایجاد کنید و در انتها با ابعاد دیگری از خودتان که نمی شناختید روبرو شوید.

سه.شادی ورضایت

چالشها  می توانند منبع شادی و رضایت باشند ، چرا که روبرو شدن با هر سختی ، دیدن آن و تلاش برای حل کردن آن لذت بخش است . شاید در ابتدا احساس استیصال کنیم اما می توانیم برای رفع مشکل به  بهترین کلینیک روانشناسی ایرانی مراجعه کنیم  و با وجود یک روانشناس خوب و استفاده از تخصص او،کم کم مسیر برایمان روشن و اوضاع قابل کنترل شود . با همراهی یک روانشناس متوجه می شویم که این ما هستیم که با تمام مشکلات و حتی بی مهری ها  تصمیم گرفتیم نسبت به خود، مهربان و برای خودمان کاری کنیم . کاری که برای خود خودمان ارزشمند و دوست داشتنی است. مطمئنا بخاطر طی کردن این راه باید به خود افتخار و احساس شادی کنیم .به یاد داشته باشید تعلل کردن و یک جا نشستن شاید بصورت آنی اضطراب را از ما دور کند اما در آخر به خاطر کناره گیری و انجام ندادن کارهایمان احساس بی ارزشی می کنیم .

چهار . خلاقیت  

مسلما چالش ها قرار است که شما را به چالش بکشند تا  متفاوت ببینید و عمل کنید و برای این تفاوت نیاز دارید تا خلاق باشید چرا که برای مواجهه با هر چالشی باید تبدیل شوید به فردی که تا بحال نبوده اید و و همچون یک فرد خلاق از دریچه ایی متفاوت به مساثل نگاه کنید و بدنبال حل کردنشان باشید .

با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته شد چالش ها با تمام سختی هایشان بسیار با ارزش هستند . اما قرار نیست  در طول این مسیر سخت تنها باشیم ،یک روانشناس خوب و حرفه ایی، حتی بصورت مشاوره تلفنی هم می تواند به شما  کمک کند تا مسیر جدید زندگیتان را با آرامش خاطر طی کنید و بیشتر و بیشتر با خود و سبک زندگی که دوست دارید آشنا و به سمت آن حرکت کنید  .

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3