سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناس کودک و درمان اسکیزوفرنی در کودکان

 

روانشناس کودک در مرکز مشاوره انتخاب نو با ختلالات گوناگونی در کودکان رو به رو می شود که گاهی نیاز به تشخیص تخصصی دارند. در بسیاری از موارد اختلال رشدی ذهنی کودک به اشتباه اسکیزوفرنی تشخیص داده می شود. از نظر مشاور کودک اسکیزوفرنی در کودکان به علت حادثه ، بیماری ، شوک های شدید و از دست دادن نزدیکان ایجاد می گردد . هر چه سن کودک بیشتر باشد علائم اسکیزوفرنی کودک بیشتر به بزرگسالان شباهت دارد. دکتر روانشناس کودک بیشتر بر این اعتقاد است که اسکیزوفرنی در کودکان بسیار به ندرت اتفاق می افتد و در صد کمی از کودکان پیش از دوره نوجوانی به آن مبتلا می گردند.

بهترین روانشناس کودک در مراکز مشاوره علائم اسکیزوفری در کودکان را بیشتر به صورت اختلالات رفتاری می دانند که نمونه هایی از آنها را در این مطلب بیان می کنیم:

-         یکی از مواردی که مشاور کودک خود در مرکز روانشناسی انتخاب نو مورد برسی قرار می دهند، روابط کودک با محیط و همسالان می باشد. کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی تمایل زیادی به انزوا و گوشه گیری دارند و معمولا فعالیت جسمانی زیادی از خود نشان نمی دهند. چنانچه والدین تلاش کنند تا از گوشه گیری این کودکان جلوگیری نمایند به شکل های مختلف کودک واکنش نشان می دهد و عصبانیت و تحریک پذیری از واکنش های کودک می شود.

-         کودکان اسکیزوفرنی واکنش های عجیبی نسبت به افراد و یا اساب بازی های خود نشان می دهند. این کودکان واکنش های عجیبی همچون حرکات یکنواخت دست و بدن ، صدمه زدن به خود و گیجی از خود نشان می دهند که نیاز است والدین در زمان مراجعه به مرکز مشاوره کودک این واکنش ها را برای متخصص روانشناس کودک بیان نمایند.

-         یکی دیگر از واکنش های کودک مبتلا به اسکیزوفرنی از نظر روانشناس کودک خوب حالت توهم و خیالبافی می باشد. این کودکان رویا را در حالت بیداری می بینند و به حرف زدن غیر عادی همراه با ترس و توهم روی می آورند.

 

چنانچه کودک تحت درمان اسکیزوفرنی زیر نظر یک دکتر روانشناس خوب در مرکز مشاوره خانواده قرار نگیرد پس از مدنی دچار اختلالاتی در تمرکز ، یادگیری و فعالیت روزمره می گردد که در نتیجه آن با کم توانی ذهنی ، مشکلات عاطفی ، عدم توانایی در گفتار و روند فکری مواجه می شود. وراثت نقش مهمی در ایجاد اسکیزوفرنی کودکان دارد اما در همه کودکان یکسان نیست . کودک مبتلا به اسکیزوفرنی در درجات مختلف واکنش های مختلفی از خود بروز مش دهد . متخصصین روانشناس کودک اسکیزوفرنی نوع کاتاتونیک را شایع ترین نوع اسکیزوفرنی در کودکان می دانند که با حالت هایی همچون بی قراری ، بد خوابی و بد غذایی ، لجبازی و بهانه گیری خود را بروز می دهد.

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن تماس مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نو: 02122593216