سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه های مقابله با شکست عاطفی

شکست عاطفی احساسات منفی زیادی در افراد ایجاد می کند که بدون مقابله با آن فرد می تواند از زندگی عادی خارج شود . 

شکست عاطفی احساسات منفی زیادی در افراد ایجاد می کند که بدون مقابله با آن فرد می تواند از زندگی عادی خارج شود . از نظر روانشناس خانواده تهران عشق یکی از عمیق ترین و مهمترین احساسات انسانها را تشکیل می دهد که هیجان ناشی از آن بسیار بالا ارزیابی می شود . هر چقدر این احساس قلبی عمیق تر باشد ، رنجی که فرد در اثر شکست در آن احساس می کند ، بیشتر است و تفاوتی نیز ندارد که چه کسی رابطه را ترک کرده باشد زیرا در نهایت احساس غم و اندوه به ارمغان خواهد آورد . چنانچه افراد پس از شکست عاطفی چه در حالت ازدواج و چه در حالت دوستی ، اقدامات مناسبی برای خود انجام ندهند ، امکان بروز افسردگی و اضطراب فراگیر برای آنها افزایش پیدا می کند .

گذر زمان از اصلی ترین موضوعات در شکست عاطفی محسوب می شود زیرا به افراد کمک می کند تا با عدم حضور فرد مورد نظر کنار آمده و زندگی خود را باز سازی نمایند . به طور متوسط و طبیعی روند کنار آمدن با شکست عاطفی 6 ماه طول می کشد که برای برخی از افراد می تواند کمتر و برای برخی بیشتر باشد اما چنانچه با گذشت زمان فرد نتواند با شرایط ایجاد شده کنار بیاید باید حتما از یک متخصص یا روانشناس تلفنی کمک بگیرد زیرا ممکن است آینده وی دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیر شود . در این مطلب سعی بر آن داریم تا راه هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با شکست عاطفی خود به شکل صحیح مقابله کنید .

از چه راه هایی برای مقابله با شکست عاطفی استفاده کنیم ؟

-          به فکر بازگشت نباشید : مواجهه با شکست عاطفی و از دست دادن شریک عاطفی در کنار ناراحتی و احساس غمی که در افراد ایجاد می کند ، احساس ترس نیز ایجاد می نماید . ترس از تنهایی یکی از عمده ترین دلایلی می باشد که افراد پس از شکست عاطفی سعی می کنند با به سمت طرف مقابل خود بازگردند و رابطه را از نو بسازند ، زیرا این افراد در نا خود آگاه خود این باور را دارند که پس از جدایی از طرف مقابل دیگر تنها خواهند ماند و توانای برقراری رابطه عاطفی با فرد دیگری را ندارند . آگاهی از این باور غلط می تواند به شما کمک کند تا به خود فرصت بازسازی احساسات خودتان را بدهید .

-          راه های ارتباطی تان را قطع کنید : داشتن دوستان مشترک و استفاده از تکنولوژی که امروزه تکنولوژی باعث شده تا افراد به راحتی بتوانند از راه های مختلف از یکدیگر خبر دار شوند معمولا راه ارتباط با طرف مقابل را برای شما باز می گذارد و این در حالی می باشد که شما برای گذر از شرایط خود نیاز دارید تا راه های ارتباطی خود را قطع کرده و هیچ اطلاعی از طرف مقابل نداشته باشید . با وجود این که این کار برای افرادی که مدت ها با یکدیگر رابطه عاطفی داشته اند بسیار سخت است ، اما با کمی تلاش و صبوری خواهید دید که پس از گذشت مدتی حال شما بهتر خواهد شد .

-          رابطه خود را تجزیه و تحلیل نکنید : یکی از کارهایی که افراد پس از پایان رابطه عاطفی انجام می دهند یاد آوری خاطرات بد و مخصوصا خاطرات خوب و تجزیه و تحلیل آن است . متخصصین در مطب مشاوره ایرانی بر این باور هستند که تجزیه و تحلیل مداوم رابطه ای که در آن فرد دچار شکست عاطفی شده می تواند باعث بروز نشخوار فکری در فرد شده و وی را برای بهبود آماده نکند و چه بسا زمینه های بروز افسردگی در فرد نیز ایجاد شود .  بهترین عمل در این شرایط تغییر زاویه و کنترل افکار می باشد .

-         بلافاصله وارد رابطه جدید نشوید : بسیاری از افراد برای جلوگیری از فکر کردن به شکست عاطفی و پر کردن خلا عاطفی که برای شان ایجاد شده ، وارد رابطه جدیدی می شوند و چه بسا برای تحریک و انتقام از طرف مقابل قصد ازدواج با فرد جدید پیدا می کنند . در این شرایط مشاورین قبل ازدواج به افراد پیشنهاد می کنند تا مدتی دست نگه دارند تا آسیب هایی که از رابطه گذشته داشته اند و خشم خود رها شده و اشتباهات گذشته را در رابطه جدید تکرار نکنند .

-         از رنج فرار نکنید : این مسئله غیر قابل انکاری می باشد که شکست در رابطه عاطفی باعث رنج زیادی در افراد می شود و هیچ کسی درد و رنج را دوست ندارد ، اما با پنهان کردن رنج ها ، درد التیام نمی یابد و این مرحله برای درمان بسیار ضروری است . شما می توانید گربه کنید ، داد بزنید و از خود و طرف مقابل خشمگین باشید . این حالت ها در روند درمان شما و باز گشت به زندگی امری طبیعی می باشد .

-         سر خود را شلوغ نکنید : بعضی از افراد برای فراموش کردن شکست عاطفی اطراف خود را با کار یا معاشرت های دوستانه شلوغ می کنند ، این کار باعث می شود تا فرد خود را گول زده و با شادی های موقت ناشی از این شلوغی ها از غم از دست دادن فردی که به او علاقه داشته فرار کنند در حالی که در انتهای این مسیر باز به احساس سر خوردگی و غم ، می رسند . بنابر این بهترین راه سوگواری برای رابطه گذشته و گذر زمان برای التیام رنج ها می باشد .

-         از شکست خود درس بگیرید : رابطه شما تمام شده و ممکن است زمانی که به آن فکر می کنید حس پشیمانی به سراغ تان آید اما بدانید که هیچ اتفاقی بدون دلیل نیست . پس بهتر است به جای پشیمان بودن از رابطه گذشته تان درس بگیرید و با خودتان بگویید چگونه می توانم آدم بهتری در رابطه بعدی ام باشم ؟ و یا کدام اشتباهات را نباید در روابط جدیدم تکرار کنم ؟ پاسخ به این سوال ها می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک زیادی کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3