سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه برخورد با نوجوانان در رابطه با جنس مخالف

یکی از بحرانی ترین بخش زندگی هر فرد نوجوانی می باشد که در آن فرد دچار انواع و اقسام مسائل و مشکلات است . 

یکی از بحرانی ترین بخش زندگی هر فرد نوجوانی می باشد که در آن فرد دچار انواع و اقسام مسائل و مشکلات است . از نظر مشاوره کودک بعد از 5 سالگی مهمترین دوره دوره نوجوانی می باشد . در دوره نوجوانی افراد به دلیل ترشح هورمون ها و تغییرات فیزیکی احساسات و نیاز های متفاوتی را تجربه می کنند که یکی از آن ها ارتباط با جنس مخالف می باشد . با بر انگیخته شدن تمایلات جنسی ، نوجوانی که تا دیروز نسبت به جنس مخالف خود بی توجه بود یا خجالت می کشید ، امروز تمایل به بر قراری رابطه با جنس مخالف دارد . برخی از والدین به دلیل عدم آگاهی مناسب درباره این که در این دوران باید چگونه رفتار کنند و نسبت به ارتباط نوجوان خود با جنس مخالف چه واکنشی نشان دهند باعث خراب شدن روابط خود با نوجوان شان شده و مشکلات زیادی برای خانواده و آینده نوجوان ایجاد می کنند .

برخی از خانواده ها با برخورد های تند و واکنش های شدید سعی می کنند تا جلوی ارتباط فرزندشان با جنس مخالف را بگیرند که این مسئله باعث می شود تا نوجوان در برقراری ارتباط برای همیشه دچار سرکوب و احساس عدم اعتماد به نفس کنند در حالی که تمایل نوجوانان در این دوره از طبیعی ترین تمایلات بشر می باشد که با جنس مخالف خود ارتباط عاطفی و هیجانی برقرار نماید بنا بر این این مسئله اصلا مسئله ای عجیب از طرف نوجوانان نیست .

در برخورد با ارتباط عاطفی نوجوان با جنس مخالف چه باید کرد ؟

-          روابط صمیمی با نوجوان بر قرار نمایید : یکی از مهمترین اصول فرزند پروری که در مطب روانشناسی به والدین بسیار توصیه می شود ، ارتباط صمیمی بین نوجوان والدین است . خانواده ای در تربیت فرزند خود موفق عمل نموده که چنانچه فرزندش مسئله ای برایش ایجاد شد ابتدا با والدین مطرح نماید . زمانی یک نوجوان می تواند تمامی مسائل خود را با خانواده مطرح کند که ارتباط صمیمانه ای بین آنها وجود داشته باشد و نوجوان احساس خجالت نکند و یا نگران بر خورد و واکنش تند خانواده یا نداشتن آمادگی برای نصایح طولانی و احترام نگذاشتن به نظرات خود نباشد . در برخی از موارد نوجوانان به دلیل عدم صمیمیت با خانواده و عدم تجربه و آگاهی در ارتباط با جنس مخالف دچار آسیب های شدید و سوء استفاده های زیادی می شوند که آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد .

-         آرامش خود را حفظ کنید : حفظ آرامش و پذیرش مسئله ایجاد شده در برخورد با نوجوان بسیار با اهمیت می باشد . نوجوانی که برای اولین بار با جنس مخالف ارتباط بر قرار نموده به خودی خود دچار نگرانی و اضطراب می باشد و واکنش های تنش زا باعث می شود تا استرس وی افزایش پیدا کند . در این شرایط بهترین کار ایجاد احساس حمایت در نوجوان و اجازه ابراز وجود به وی می باشد و بهتر است از همان لحظه شروع به پیش بینی آینده نکنید .

-         آگاهی نوجوان را بالا ببرید : یکی از مواردی که مشاور آنلاین بسیار با آن رو به رو می شود ، آسیب دیدن نوجوانان در روابط با جنس مخالف به دلیل عدم آگاهی می باشد ، بهترین کار برای جلوگیری از این آسیب ها آموزش مناسب توسط والدین ضروری می باشد . والدین باید در موقعیت مناسب بدون ملالت کردن نجوان درباره مشکلاتی که ممکن است در رابطه برای نوجوان ایجاد شود و منجر به از دست دادن اعتماد به نفس نوجوان و آسیب های جسمی که برای نوجوان  شود با وی صحبت کنند و چنانچه کسی قصد سوء استفاده از وی را داشت بدون نگرانی با شما در میان بگذارند .

-         به جای کنترل همراهی کنید : برخی از خانواده ها با گشتن لوازم شخصی و چک کردن گوشی موبایل فرزندشان برای پیدا کردن نشانه خطر دست به کنترل فرزند خود می زنند و این کنترل می تواند به از بین رفتن اعتماد بین نوجوان و خانواده بی انجامد و نوجوان را از خانواده گریزان کند . بهترین انتخاب برای این خانواده های نگران از نظر روانشناس تلفنی همراهی کردن برای شناخت دوستان نوجوان و ایجاد فضای صمیمانه بین خود و دوستان وی به جای کنترل کردن نوجوان می باشد . گذاشتن یک برنامه خانوادگی و آشنا شدن با دوستان فرزندتان می تواند باعث شود تا هم دوستان وی به داشتن حمایت خانوادگی نوجوان شما پی ببرند و هم شما درباره روابط وی آگاهی های لازم را پیدا کنید .

-         خطوط قرمز خانواده را مشخص کنید : هر خانواده ای دارای حریم و خطوط قرمزی می باشد که نوعی محدودیت های خاصی ایجاد می کند ، خانواده ها بهتر است به جای تهدید نوجوان یا بیان نصیحت های تکراری ، نوجوان خود را در جریان محدودیت های خانوادگی قرار دهند و درباره مسائلی همچون ، زمان رفت و آمد یا استفاده از تلفن برای بر قراری روابط دوستانه با نوجوان خود صحبت کنند و با وی به توافق برسند .

-         با نوجوانتان صادق باشید : یکی دیگر از مواردی که والدین در رابطه با نوجوان خود رعایت نمی کنند صداقت در رابطه می باشد . در واقع این والدین نگران این مسئله هستند که باعث باز شدن ذهن نوجوان خود نسبت به مسائل شود ، در حالی که اگر نوجوان این مسائل را با صداقت از خانواده دریافت نکتد به راحتی به سمت دوستان خود رفته و این اطلاعات را به شکل نا صحیح از دوستان هم سن خود که آگاهی های درستی هم از مسائل ندارند دریافت کنند و البته باعث آسیب های جدی در آینده شود .

نویسنده غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3