سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاهش استرس کودکان در آموزش های آنلاین

با وجود ادامه دار شدن محدودیت هایی که بابت شیوع ویروس کرونا اعمال شده ، مدرسه آنلاین یکی از اصلی ترین نگرانی های کودکان و والدین است . 

با وجود ادامه دار شدن محدودیت هایی که بابت شیوع ویروس کرونا اعمال شده ، مدرسه آنلاین یکی از اصلی ترین نگرانی های کودکان و والدین است . این مسئله در مراجعین به مشاوره کودک که سال اولی می باشد که به مدرسه می روند بیشتر دیده می شود زیرا آنها تجربه ای از مدرسه و کلاس درس نداشته و نگران آموزش آنلاین به صورت از راه دور هستند . آسیب های تحصیلی که این کودکان امکان دارد در آموزش آنلاین ببینند ، ممکن است تا سالها مشکلات زیاد تحصیلی را برای آنها در پی داشته باشد ، به همین دلایل می توان گفت این استرس و نگرانی امری طبیعی می باشد . عدم آموزش مناسب برای خانواده ها که چگونه از فرزندانشان را در آموزش آنلاین همراهی کنند را می توان از دیگر دلایل نگرانی خانواده ها و کودکان دانست زیرا این شیوه آموزشی نیاز به همراهی والدین در حین بر گزاری جلسات آنلاین دارد .

شایع ترین مشکلات آموزش آنلاین

قطعی برق یا اینترنت : یکی از مشکلاتی که در بین افرادی که آموزش مجازی دریافت می کنند ، بسیار زیاد می باشد ، قطعی برق یا اینترنت است . این مسئله می تواند باعث شود کودک زمانی را از کلاس عقب بیفتد که جبران آن دیگر امکان پذیر نیست و خانواده ها خود باید مسئولیت آموزش به فرزندشان در مبحثی که عقب افتاده را بر عهده بگیرند .

کم بودن تعامل بین معلم و کودک : یکی دیگر از شایع ترین مشکلاتی که برای کودکان در آموزش آنلاین مطرح می باشد ، کم بودن تعامل معلم با کودک و عدم دسترسی حضوری است . بسیاری از والدینی که به مطب روانشناسی مراجعه کرده و نگران آموزش فرزندان خود از طریق فضای مجازی هستند عنوان می کنند که فرزندان آنها در حین کلاس احساس کرختی و خواب آلودگی پیدا می کنند زیرا از مطالب درسی خسته شده و احساس بیهوده بودن عمل خود را دارند .

عدم رشد روابط اجتماعی : زمانی که کودک به مدرسه می رود در هم جواری با کودکان دیگر و تعاملی که با آنها دارد ، روابط اجتماعی وی رشد می کند . کودکان در آموزش آنلاین با ارتباط بسیار کم نسبت به یکدیگر و یا عدم ارتباط با همسالان ، رو به رو هستند و همین مسئله می تواند در عدم رشد روابط اجتماعی کودک تاثیر گذار بوده و آسیب هایی جدی به آینده آنها وارد نماید . کودک در اثر عدم ارتباط با همسالان روابط بین فردی را یاد نمی گیرد و نمی تواند بدون والدین با مشکلات خود رو به رو گردد .

  چگونه استرس کودک را در آموزش آنلاین کاهش دهیم ؟

-          نگرانی خود را به فرزندان انتقال ندهیم : یکی از موضوعاتی که از طرف والدین با مشاور آنلاین بسیار مطرح می گردد ، نگرانی والدین بابت آموزش به صورت آنلاین می باشد . روانشناسان به این والدین پیشنهاد می کنند تا به هیچ عنوان نگرانی خود را بابت درس خواند از طریق فضای مجازی و مشکلات و سختی هایی که این شیوه آموزشی دارد را در مقابل فرزندان خود بیان نکنند و با حمایت روحی کودک ، او را برای درس خواندن در شرایط جدید آماده نمایند .

-         عوامل عدم تمرکز را از کودک دور نمایید : در بخش قبل عنوان کردیم که یکی از شایع ترین مشکلات کودکان در آموزش آنلاین ، پرت شدن حواس آنها در کلاس می باشد . برای این که این مشکل در کودکان از بین رود بهتر است قبل از شروع کلاس مشکلاتی که باعث پرت شدن حواس کودک می شود را رفع نمایید . به عنوان مثال ، کودک را در زمان کلاس آنلاین در اتاقی که لوازم بازی وی آنجا است قرار ندید یا از گرما و سرمای اتاق را تنظیم نمایید . برای آن که استرس کودک کم شده و حواس وی پرت نشود روانشناس تلفنی به والدین پیشنهاد می کنند تا در زمان کلاس آنلاین از دور بر کودک نظارت داشته باشند و خود کنار وی ننشینند تا خودشان نیز باعث عدم تمرکز کودک نشود .  

-         زمانی برای استراحت کودک قرار دهید : آموزش آنلاین به دلیل آن که در داخل منزل انجام می شود معمولا زمان کودک را برای استراحت و بازی محدود می کند و والدینی که اصرار دارند تا کودک بلا فاصله تمارین خود را انجام دهند به خستگی کودک توجه چندانی نمی کنند با این که استراحت و بازی باعث می شود تا کودک برای مراحل بعدی آموزش نیرویی مناسب داشته باشد .

-         با تماس تصویری با دوستان کودک ارتباط بر قرار نمایید : ارتباط بین کودکان با یکدیگر نیاز آنها به اجتماعی شدن را رفع می نماید ، به همین علت بهترین روانشناسان به والدین پیشنهاد می کنند که در شرایطی که امکان تماس حضوری کودکان با یکدیگر نیست ، اجازه دهند تا کودکان از طریق تماس تصویری با یکدیگر ارتباط داشته باشند .

-         بیان فواید آموزش آنلاین : کودکان بسیار تحت تاثیر والدین خود قرار دارند و والدین می توانند با بیان فواید آموزش آنلاین برای کودکان و ارائه امکاناتی که این آموزش را برای آنها راحت تر می کند مانند ، ضبط کلاس برای مرور مجدد و کمک به وی برای رفع اشکالاتی که در جلسه کلاس برای آنها ایجاد شده ، به کودک کمک کنند تا استرس کمتری داشته باشند و با آموزش به صورت آنلاین کنار بیاییند .

-         با مهربانی با کودک بر خورد کنی : برخورد محبت آمیز والدین به کودکان کمک می کند تا با این روش جدید سازگار شوند . برخی از والدین به دلیل کنترل مستقیمی که بر یادگیری کودک دارند وی را برای مشکلات تحصیلی سرزنش می کنند و همین مسئله باعث زدگی کودک و عدم تمایل وی به ادامه تحصیل به شیوه آنلاین شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3