سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا طرحواره رها شدگی در زندگی زوجین تاثیر گذار است ؟

افرادی که دچار طرحواره رها شدگی هستند همواره در نگرانی و اضطراب به سر می برند که در رابطه عاطفی طرد شوند .

افرادی که دچار طرحواره رها شدگی هستند همواره در نگرانی و اضطراب به سر می برند که در رابطه عاطفی طرد شوند . بر اساس نظر مشاورین ازدواج طرحواره رها شدگی در کودکی تحت تاثیر رفتار والدین یا دور بودن از آنها به دلایلی همچون ، بیماری ، طلاق و فوت ایجاد می شود . به عبارت بهتر عدم امنیت مهمترین دلیل به وجود آمدن طرحواره رها شدگی می باشد که در صورت عدم درمان مناسب ترس از ترک شدن به دفعات در زندگی این افراد تکرار می شود . شدت این طرحواره در افراد مختلف متفاوت است و گاهی تنها توسط برخی از افراد تحریک می شود که فرد با آنها رابطه عاطفی دارد . ترس های ناشی از طرحواره رها شدگی باعث می شد تا این افراد در روابط عاطفی خود بسیار نگران و وابسته عمل کنند و همواره نگران هستند که شاید رابطه آنگونه که آنها می خواهند پیش نرود .

رفتار افرادی که دارای طرحواره رها شدگی هستند

-          وابستگی افراطی : اولین نشانه طرحواره رها شدگی وابستگی افراطی به شریک عاطفی یا همسر می باشد . این وابستگی به اندازه ای است که فرد دچار نگرانی دائمی از طرد شدن از سوی شریک زندگی خود می باشد و تمام تلاش خود را برای ایجاد یک رابطه رضایت مند انجام می دهد .

-          کنترل گری : بسیاری از زوجینی که یکی از آنها دچار طرحواره رها شدگی می باشد و به روانشناسان خانواده مراجعه می کنند ، از کنترل گری شدید همسر خود به شدت رنج می برند . البته متخصص روانشناس تمام کنترل گری ها را مبتنی بر طرحواره رها شدگی نمی داند ، اما افرادی که دچار این طرحواره می باشند حساسیت زیادی بر روی طرف مقابل دارند زیرا چنانچه ندانند وی کجاست و یا حتی تلفن خود را جواب ندهد ، احساس ترس و نگرانی به آنها دست خواهد داد که شاید همسر شان آنها را ترک کرده و این نگرانی به صورت ارادی نیست به همین جهت برای جلوگیری از این احساسات نا مطلوب نسبت به شریک زندگی شان کنترل زیادی نشان می دهند .

-         سرزنش افرادی که آنها را رها کرده اند : گاهی افرادی که دچار طرحواره رها شدگی هستند برای آنگه مورد طرد و رها شدن از سوی طرف مقابل قرار نگیرند خود زودتر دست به جدایی و ترک رابطه می زنند و با وجود آن که این اقدام از سمت آنها انجام شده ، به صورت مداوم به سرزنش طرف مقابل خود برای رها نمودن آنها دست می زنند و طرف مقابل را مقصر در قطع ارتباط شان می دانند .

انواع رها شدگی

1-    مبتنی بر وابستگی : چنانچه والدین کودک افرادی بسیار حمایت گر بوده باشند و تمامی خواسته های کودک را بر آورده کرده باشند و با این رفتار باعث شده باشند تا کودک در زندگی با هیچ مانع یا چالشی رو به رو نگردد ، این کودکان از نظر مشاوران روانشناس به طرحواره رها شدگی مبتنی بر وابستگی دچار خواهند شد زیرا چنان محیطی برای پرورش وابستگی کودک را به شدت افزایش می دهد .

2-    مبتنی بر فقدان : چنانچه کودک در خانواده دچار کمبود یا عدم حس امنیت باشد و رابطه والدین با یکدیگر کاملا بی ثبات بوده باشد ، طرحواره رها شدگی مبتنی بر فقدان شکل خواهد گرفت . این کودکان معمولا افرادی هستند که به شدت نسبت به روابط عاطفی حساس و بی اعتماد هستند و مطمئن هستند که شریک عاطفی یا همسر شان بالاخره آنها را رها خواهد کرد .

چگونه متوجه فردی با طرحواره رها شدگی هستیم ؟

انتخاب های مبتنی بر طرحواره : افرادی که طرحواره رها شدگی دارند معمولا افرادی را برای رابطه و یا ازدواج انتخاب می کنند که عموما رها کردن و رها شدن برای آنها آسان است و از ویژگی های آنها به شمار می رود .

عدم تعهد همسر : چنانچه فردی را برای ازدواج انتخاب کرده اید و یا در رابطه ای حضور دارید که طرف مقابل احساس تعهد به رابطه را ندارد و شما تمایل به ادامه ارتباط دارید شما دچار طرحواره رها شدگی می باشید و نیاز است برای درمان به مرکز مشاوره ایرانیان مراجعه نموده و با این مسئله خود رو به رو شوید .

انتخاب افراد بی ثبات : افرادی که از نظر رفتاری و عاطفی دارای بی ثباتی هستند برای افرادی که دچار طرحواره رها شدگی جذاب می باشند . این افراد معمولا حتی برای ازدواج نیز بدون توجه به این مسئله شریک زندگی شان را انتخاب می کنند .

انتخاب افراد تنوع طلب : تنوع طلبی یکی از ویژگی هایی می باشد که همسران را در زندگی مشترک به شدت آزار می دهد و حتی گاهی باعث بروز خیانت نیز می گردد . چنانچه شما برای رابطه خود فردی تنوع طلب که تمایل دارد با دیگران نیز رابطه بگیرد را انتخاب می کنید ، شما دچار طرحواره رها شدگی می باشید .

برای درمان چه کنیم ؟

مراجعه به یک روانشناس که رویکرد وی طرحواره درمانی می باشد برای افرادی که دچار این اختلال هستند ضروری می باشد ، زیرا یکی از ویژگی های طرحواره تکرار پذیری آن در زمان های مختلف زندگی می باشد و چنانچه فرد به درمان قطعی آن نپردازد ، مشکلات برای وی تکرار خواهند شد . درمانگر طرحواره درمانی ارزیابی کاملی از مراجع خود انجام می دهد که شامل : پرسشنامه ، مصاحبه ، گرفتن تاریخچه فرد می باشد و پس از آن با ایجاد تصویر سازی ذهنی به فرد کمک می کند تا خاطرات خود را بازنگری کرده و آنها را درک نماید . درمانگر پس از درک دقیق مراجع با استفاده از تکنیک های شناختی به مراجع کمک می کند تا بر این مشکل خود فائق آمده و زندگی بهتری برای خود بسازند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3