سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل ترس از تعهد مردان در زندگی مشترک

ترس از تعهد یکی از دلایلی می باشد که باعث شده مردان به راحتی زیر بار ازدواج و قبول مسئولیت زندگی مشترک نروند .

 

ترس از تعهد یکی از دلایلی می باشد که باعث شده مردان به راحتی زیر بار ازدواج و قبول مسئولیت زندگی مشترک نروند . زمانی که افراد با این شرایط به مشاوران خانواده مراجعه می کنند ، روانشناس سعی می کند تا دلایل ترس در آنها را یافته و آن را ریشه یابی کند تا فرد بتواند با غلبه بر این مسئله از این مشکل رهایی یابد . ترس از ازدواج می تواند به شکل یک فوبیا بروز کرده یا به شیوه های درمانی ساده تر پاسخ داده و رفع شود . مردانی که دچار ترس از تعهد می باشند با وجود آن که خواستار یک رابطه طولانی و معنا دار هستند اما اضطراب بیش از اندازه آنها مانع از ایجاد رابطه طولانی با یک نفر می شود . چنانچه این افراد برای تعهد تحت فشار قرار گیرند ، احتمال ترک رابطه بیشتر از ایجاد تعهد در آنها است . چنانچه شما هم جزء آن دسته افراد هستید که از تعهد در زندگی مشترک هراس دارید یا با مردانی مواجه هستید که از تعهد می ترسند پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه نموده تا از دلایل ترس از تعهد و نشانه های مردی که از تعهد گریزان است ، آگاه شوید و با چشمانی باز تصمیم بگیرید .

خاطرات تلخ از روابط گذشته : از شایع ترین دلایلی که باعث می شود تا مردان زیر بار تعهد نروند ، داشتن خاطرات تلخ از روابط گذشته شان می باشد . بسیاری از مردانی که به مشاور قبل ازدواج حضوری مراجعه می کنند و در آنها ترس از تعهد مشاهده می شود را افرادی تشکیل می دهند که خاطرات نا خوشایندی از روابط خود با فرد قبلی زندگی داشته اند ، این افراد به دلایلی همچون شکست در رابطه قبلی یا مشاهده خیانت ، تمایلی به تعهد در رابطه از خود نشان نمی دهند و از آن می ترسند که تجربه نا گوار گذشته باز هم برای آنها تکرار شود .

اتمام آزادی : یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ترس مردان از تعهد باشد ، پایان آزادی های فردی است که در زمان مجرد بودن برای خود دارند . این افراد احساس می کنند در زمانی که با فردی دوست هستند ، آزادی عمل آنها برای عمق بخشیدن و یا قطع رابطه بیشتر بوده و مسئولیت های کمتری آنها را تهدید می کند و آنها فرصت بیشتری برای رسیدن به اهداف خود دارند ، در حالی که در یک ازدواج سالم بسیاری از زنان به همسر خود برای رسیدن به اهداف زندگی شان کمک می کنند و زندگی روزمره را برای آنها ساده تر می نماید .

نیازی به تعهد در خود احساس نمی کنند : این افراد ، افرادی هستند که یک رابطه را صرفا برای تفریح ، سفر رفتن ، تماس تلفنی ، رابطه جنسی و اعمال سر گرم کننده می خواهند و در دیدگاه آنها تعهد اصلا معنا و مفهوم خاصی ندارد .

ترس از اعتماد : یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ترس مردان از ایجاد تعهد در یک رابطه گردد ، ترس از اعتماد به فرد دیگری می باشد . برخی از این افراد از نظر بهترین مشاور با داشتن طرحواره بی اعتمادی دست به گریبان هستند ، به دلیل ترس و وحشتی که از اعتماد به دیگران دارند ، توانایی قبول تعهد و ایجاد یک رابطه طولانی مدت را نخواهند داشت . این افراد ابتدا باید برای درمان طرحواره بی اعتمادی خود اقدام نموده و سپس دست به ایجاد یک رابطه زنند زیرا در غیر این صورت وارد هر رابطه ای که شوند ، طرحواره بی اعتمادی به آنها فشار وارد نموده و مانع از یک ارتباط سالم و ماندگار برای آنها می شود .  

عدم رسیدن به بلوغ : از نظر بیولوژیکی مردان دیرتر از زنان به بلوغ می رسند ، به همین دلیل نیز نیاز های آنها همچون آرامش و امنیت زودتر از مردان به مرحله اجرایی شدن در خواهد آمد ، در حالی که ممکن است طرف مقابل آنها به دلیل ترس از تعهد نباشد که وارد رابطه طولانی مدت نمی شود ، بلکه تنها عدم رسیدن به بلوغ فکری کامل مانع ایجاد رابطه ای جدی ست .

تجربه طلاق در خانواده : تاثیری که خانواده بر دیدگاه افراد نسبت به اطرافیان و شیوه زندگی شان می گذارد ، غیر قابل انکار است . دیدگاه بسیاری از مردانی که به کلینیک روانشناسی ایرانی مراجعه می کنند بر اساس تربیت و شرایط خانوادگی وی می باشد و چنانچه مرد شاهد طلاق های ناگوار و بر اساس خیانت بوده باشد ، نگرانی وی برای تشکیل زندگی مشترک و ایجاد تعهد ، بسیار بالا خواهد بود .

ترس از تغییر : یکی دیگر از دلایل مردان برای ایجاد تعهد این می باشد که صمیمیت زیاد با ایجاد تعهد متفاوت است ، این دسته از مردان تمایلی ندارند که صمیمیتی که دارند را تغییر داده و آن را به یک رابطه متعهدانه تبدیل کنند . در واقع ترس از تغییر باعث می شود تا آنها تلاش کنند تا یک رابطه را به شکل دوستانه و صمیمی نگه دارند و آن را تبدیل به ازدواج یا رابطه ای توام با تعهد نکنند .

ترس از عاشق شدن " عاشق شدن یکی از ترس های معمول در بین مردان است که می توان آن را مانعی جدی برای عاشق شدن دانست ، بسیاری از مردان برای آن که طرف مقابل خود را برای عشقی که ممکن است در آنها ایجاد کنند محک بزنند ، سعی می کنند تا زمان رابطه را طولانی تر کرده و از ایجاد تعهد در رابطه امتناع می کنند تا ابتدا نسبت به احساسات طرف مقابل شان اطمینان کامل حاصل کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

  تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3