سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج زود هنگام و آسیب های آن

هنوز بسیاری از خانواده ها بر این باور هستند که باید فرزندان خود را در سنین پایین عروس یا داماد کنند .

هنوز بسیاری از خانواده ها بر این باور هستند که باید فرزندان خود را در سنین پایین عروس یا داماد کنند . این باور اشتباه از نظر مشاور قبل ازدواج می تواند باعث شود تا آینده جوانان دچار مشکلات فراوانی از جمله خیانت و جدایی شود . بسیاری از این جوانان به دلیل عدم لذت بردن از دوران جوانی و عدم آگاهی از مهارت های زندگی زناشویی رفتار های نادرستی در زندگی داشته و زندگی پر از چالش و مشکل برای خود رقم می زنند . از جمله چالش ها و مشکلاتی که دختران و پسرانی که در سنین پایین ازدواج می کنند می توان به افسردگی اشاره نمود که باعث می شود فرد در زندگی دچار آسیب روحی و روانی زیادی شود و توان لذت بردن در زندگی را از دست بدهد . در ازدواج هایی که سن زوجین پایین می باشد معمولا زوجین توان حمایت عاطفی و مالی را نسبت به یکدیگر ندارند ، زیرا در این سن آنها هنوز خود نیاز به حمایت شدن داشته و همین مسئله باعث جدایی یا طلاق در بین آنها می شود .

عواقب ازدواج زود هنگام

-          وابستگی به خانواده : از شایع ترین مشکلاتی که دختران و پسران در ازدواج سن پایین دارند ، وابستگی به خانواده می باشد . این وابستگی می تواند به صورت دخالت در امور زندگی مشترک زوجین یا وابستگی مالی زوجین باشد زیرا معمولا پسرانی که در سنین پایین ازدواج می کنند هنوز توان مالی پرداخت همه هزینه ها را نداشته و نیاز به حمایت مالی خانواده دارند . این وابستگی از نظر بهترین مشاور روانشناس آسیب زا بوده و  پس از گذشت سالهای زندگی زوجین امری عادی شده و باعث می شود تا زوجین زندگی خصوصی خود را از دست داده و آنها به دخالت والدین خود در همه امور عادت کنند تا حدی که کنترل زندگی خود را از دست بدهند .

-          اختلافات زیاد : دختر و پسری که در سن کم ازدواج می کنند معمولا به بلوغ ازدواج که شامل : رشد ذهنی ، رشد عاطفی ، رشد فرهنگی و اجتماعی است نرسیده و همین مسئله باعث می شود تا با یکدیگر ناسازگاری و اختلافات زیادی داشته باشند . این زوجین قادر به درک متقابل و شرایط خاص زندگی مشترک نمی باشند و همین امر آنها در زندگی مشترک سرد کرده و باعث بروز طلاق و جدایی می شود .

-         داشتن فرزند در سن کم : از دیگر معایب ازدواج در سن پایین داشتن فرزند در سن کم می باشد . معمولا خانواده هایی که فرزندان خود را در سنین پایین تشویق به ازدواج می کنند ، پس از چند ماه یا چند سال آنها را تشویق به داشتن بچه برای رفع مشکلات می نمایند که همین امر باعث می شود تا دختر جوانی که هنوز از نظر جسمی آمادگی لازم را ندارد دوران بارداری سختی را گذرانده و احتمال سقط کودک وی یا وجود عقب ماندگی های ذهنی کودک برای آنها بسیار است . البته بر اساس نتایج به دست آمده از مشاور طلاق ایرانی کم نیستند کودکانی که به دلیل سن کم والدین تبدیل به کودکان طلاق شده و آسیب های فردی و اجتماعی زیادی را متحمل می شوند .

-         نارضایتی از زندگی مشترک : یکی دیگر از مشکلاتی که در ازدواج در سنین پایین بسیار رایج می باشد این مسئله است که زوجین دچار پشیمانی در ازدواج و عدم رضایت از زندگی زناشویی می گردند . این افراد در شرایطی دست به ازدواج می زنند که حتی هنوز خواسته های خود را از زندگی زناشویی نمی دانند و پس از گذشت سالها و با رشد فکری متوجه می شوند خواسته های آنها با چیزی که در زندگی مشترک تجربه می کنند بسیار متفاوت است و همین مسئله در بسیاری از موارد آنها را به سوی خیانت سوق می دهد .

-         بروز مشکلات جسمی و روانی : بر اساس مشاهدات در مراکز مشاوره کشور عدم رضایت از زندگی مشترک و مشکلاتی که به همراه دارد باعث می شود تا زوجی که در سن پایین ازدواج نموده خیلی زودتر از سایرین دچار مشکلات جسمانی همچون : بیماری های قلبی و مشکلات گوارشی گردند . از جمله اختلالات روانی شایع در بین این زوجین نیز می توان به اضطراب و افسردگی نیز اشاره نمود که جزء اختلالات شایع و آسیب رسان به افراد می باشد .

شایع ترین دلایل ازدواج زود هنگام

دلایل فرهنگی : فقر فرهنگی باعث می شود تا بسیاری از خانواده ها ازدواج در سنین کم را یک فضیلت به حساب آورند و تخطی از این امر توسط فرزندان باعث ایجاد فشار زیاد خانواده بر روی آنها شود . بسیاری از این خانواده ها با تصور این که با بالا رفتن سن فرزندانشان توان کنترل آنها را از دست می دهند فرزندان خود را برای ازدواج زود هنگام تحت فشار قرار می دهند و البته این مسئله در میان خانواده دختران بیش از پسران رواج دارد .  

روابط آزاد نوجوانان : برخی از نوجوانان نیز که غالبا در شهر های بزرگ دیده می شود در ارتباط با جنس مخالف رابطه عمیق عاطفی بر قرار نمود و بدون توجه به عواقب آن تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند ، این نوجوانان بدوت آگاهی از مهارت های زندگی مشترک و با کاهش هییجانات اولیه ، از زندگی زناشویی خود دلسرد شده و احساس پشیمانی می کنند .

دلایل مذهبی : یکی از بزرگترین نگرانی جوامع مذهبی به گناه افتادن نوجوانان و ورود به روابط نا مشروع می باشد . همین مسئله باعث می شود زمانی که تمایلات جنسی نوجوان فعال شد ، خانواده آنها را به سوی ازدواج سوق داده تا از به گناه افتادت آنها جلوگیری نمایند بی آن که به بخش های دیگر این عمل خود فکر کرده باشند .  

 

نویسنده : غزاله البهشتی

  تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3