سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معایب و مزایای ازدواج با خانواده های پر جمعیت یا کم جمعیت

 در بسیاری از جوامع تعداد فرزندان به دلایل مختلف کاهش یافته ، اما امروزه هنوز هم خانواده هایی پیدا می شوند که جمعیت زیادی دارند 

 

در بسیاری از جوامع تعداد فرزندان به دلایل مختلف کاهش یافته ، اما امروزه هنوز هم خانواده هایی پیدا می شوند که جمعیت زیادی دارند ، یکی از سوالات زوجین در زمان ازدواج در مشاوره ازدواج ایرانیان این مسئله می باشد که آیا ازدواج با افرادی که در خانواده کم جمعیت یا خانواده پر جمعیت زندگی می کنن می تواند آسیبی به زندگی مشترک آنها وارد کند ؟ این مسئله تا آنجایی با اهمیت شده است که به یکی از معیار های انتخاب همسر تبدیل شده است . در همین راستا این سوال برای زوج های جوان ایجاد می شود که ازدواج با این افراد چه معایب و چه مزایایی خواهد داشت . این واقعیتی غیر قابل انکار می باشد که ازدواج تنها بین دو نفر صورت نمی گیرد بلکه پیوند بین دو خانواده است . این پیوند می تواند بسیار مسرت بخش یا باعث چالش های فراوان گردد . از سوی دیگر خانواده بر ارزش ها و شکل گیری رفتار های فرد تاثیر داد به همین جهت آگاهی از مزایا و معایب ازدواج با خانواده پر جمعیت یا کم جمعیت بسیار با اهمیت می باشد .

مزایای فردی که خانواده ای پر جمعیت دارد چیست ؟

-        تنوع مهارت ها : در یک خانواده پر جمعیت توانایی ها و مهارت های مختلفی وجود دارد . از نظر روانشناس مشاور افرادی که در خانواده های پر جمعیت رشد یافته اند این توانایی را پیدا کرده اند که از مهارت های زندگی با دیدگاه های مختلف آگاه شوند . اعضائ یک خانواده پر جمعیت همگی مانند هم نیستند و تفاوت های آنها باعث می شود تا شیوه های مختلف حل مسئله و بررسی آن توسط افرادی با دیدگاه ها و توانایی های مختلف انجام گیرد و همین امر در افزایش آگاهی افراد نسبت به مهارت های زندگی کمک کننده است .

-       افزایش حمایت : یکی از موضوعاتی که در بین خانواده های پر جمعیت بسیار مورد توجه می باشد حمایت بالا در بین آنها می باشد . اعضاء خانواده پر جمعیت همیشه احساس می کنند کسی هست که بتوانند بر روی او حساب کنند و این مسئله برای آنها بسیار امید بخش است . بر طبق نظر مشاورین تلفنی ایران خانواده های پر جمعیت به یکدیگر بسیار متکی هستند و همین مسئله باعث می شود تا کمبود محبت در بین افراد خانواده کمتر دیده شود . والدین در این خانواده ها نقش راهنما برای فرزندان دارند و آنها را در بخش های مختلف راهنمایی می کنند .

-       افزایش مسئولیت پذیری : یکی دیگر از مزایای افرادی که در خانواده های پر جمعیت رشد می کنند ، مسئولیت پذیری بالای آنها می باشد . در این خانواده ها معمولا فرزندان بزرگتر مسئولیت فرزندان کوچکتر و رسیدگی به درس و نگه داری از آنها را بر عهده دارند و همین مسئله باعث افزایش حس مسئولیت پذیری در آنها می شود .

معایب فردی که در خانواده پر جمعیت زندگی می کند چیست ؟

-       مشکلات اقتصادی : مشکلات اقتصادی در خانواده های پر جمعیت بیش از خانواده های کم جمعیت می باشد ، هزینه های مربوط به خوراک ، پوشاک ، تحصیل و ازدواج آنها شرایط خانواده را به چالش های فراوانی می کشد که باعث ایجاد استرس و اضطراب در اعضاء خانواده می گردد ، والدین در این خانواده ها معمولا همواره نگران آینده فرزندان شان هستند .

-       عدم رسیدگی مناسب توسط والدین : به دلیل جمعیت زیاد خانواده والدین توانایی کافی برای گذاشتن زمان مناسب برای هر فرزند خود ندارند و همین مسئله باعث شده تا برخی از افرادی که در خانواده ای پر جمعیت رشد کرده اند و به مرکز مشاوره خوب مراجعه می کنند ، مشکلات تربیتی زیادی داشته باشند .

مزایای خانواده های کم جمعیت

-       روابط عاطفی قوی بین والدین و کودک : در یک خانواده سالم که تعداد اعضاء خانواده نیز کم می باشد ، اعضاء خانواده روابط عاطفی بیشتری با یکدیگر بر قرار می کنند و می توانند زمان بیشتری را برای درک احساسات و افکار یکدیگر اختصاص دهند و فرزندان از حمایت روحی بالاتری برخوردار هستند .

-       شرایط اقتصادی مناسب : معمولا یک خانواده ای که والدین دارای شغل مناسبی هستند شرایط اقتصادی بهتری حاکم می باشد و فرزندان در رفاه بیشتری به سر می برند ، در این خانواده ها عقده های خود کم بینی و کمبود عزت نفس کمتر دیده می شود .

معایب خانواده های کم جمعیت

-       لوس بود و وابستگی عمیق : یکی از شایع ترین معایب بزرگ شدن در خانواده های کم جمعیت ، وابستگی شدید فرزندان به والدین و گاهی لوس بودن بیش از اندازه آنها می باشد ، معمولا تعاملات اجتماعی در این کودکان کم بوده و آنها برای انجام هر کاری نیاز به حضور یا نظر والدین خود دارند و بدون آن نمی توانند زندگی خود را پیش ببرند .

-       پر توقعی : یکی دیگر از معایبی که زندگی در خانواده های کم جمعیت دیده می شود ، پر توقعی فرزندان به دلیل رفاه اقتصادی و روحی می باشد که در آن رشد کرده اند ، این کودکان در بزرگسالی تحمل مشکلات را نداشته و از مهارت های زندگی از جمله : مواجهه با مسائل ، مقاومت در مقابل مشکلات و حل مسئله ، آگاهی کافی ندارند .

با توجه به همه موارد بالا می توان به این نتیجه رسید که اگر فرد پس از بررسی های کافی و لازم به این نتیجه رسید که به دلیل تفاوت در جمعیت خانواده ها اصل همتایی و مشابهت شان در بسیاری از موارد اساسی زیر سوال است باید از ازدواج با فرد مقابل صرف نظر نمایند اما صرف ازدواج نکردن با فردی تنها به دلیل پر جمعیت بودن خانواده اش اشتباهی محض و گاه جبران ناپذیر است که باعث پشیمانی فرد می گردد.

 

 نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3