سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آثار روزه داری بر سلامت جسم و روان

یکی از عباداتی که اسلام بر آن تاکید دارد فریضه روزه داری می باشد که یکی از واجبات شرعی مسلمانان است . 

یکی از عباداتی که اسلام بر آن تاکید دارد فریضه روزه داری می باشد که یکی از واجبات شرعی مسلمانان است . روزه در ادیان دیگر نیز به اشکال مختلف مورد تجه قرار دارد و طی تحقیقاتی که در کلینیک روانشناسی در ایران انجام شده ، روزه داری باعث ارتقائ سلامت جسم و روان در افراد می گردد . یکی از اصلی ترین تاثیرات روزه داری باور به پناهی معنوی در جهانی می باشد که افراد بسیاری از اضطراب های روحی ، افسردگی و فقدان پناه معنوی رنج می برند . انسانی که به روزه گرفتن باور دارد و روزه می گیرد خود را در جهانی با حساب و کتاب یافته که گرداننده ای قوی و فنا ناپذیر دارد . این باور انسان را از نیستس و پوچی عالم رها کرده و به زندگی وی معنا و مفهومی خاصی می دهد . تاثیرات روزه داری نه تنها بر جسم بلکه بر سلامت روانی نیز اثبات شده است و حتی در مواردی باعث درمان قطعی برخی بیماری های روانی د افراد گشته .

تاثیرات روزه داری بر جسم

افرادی که دچار اضافه وزن می باشند در ایام ماه رمضان با گرفتن روزه به کنترل وزن دست پیدا می کنند و از اثرات عمقی آن می توان به سوختن چربی ها ، کاهش بیماری های قلبی و عروقی و کاهش فشار خون اشاره نمود ، بدن در زمان روزه داری از چربی های ذخیره استفاده می کند و این کار توده ها چربی را شکسته و کاهش وزت را به دنبال دارد ، به همین دلیل نیز روزه گرفتن می تواند برای افرادی که به چربی خون مبتلا هستند مفید باشد . در واقع روزه به مبارزه با چربی های LDL  که به چربی های بد معروف هستند رفته و بر میزان چربی هایHDL  که به چربی های مفید خود معروف هستند می افزاید . بخش دوم به سیستم گوارشی بدن مرتبط می باشد ، در دوران روزه داری ساعاتی که بدن تحت تاثیر حظم و گوارش غذا نیست ، متابولیسم بدن کاهش یافته و باعث استراحت دستگاه گوارش و سیستم عصبی می گردد . دستگاه گوارش بی شک یکی از پر کار ترین دستگاه های بدن است زیرا دائما دستگاه گوارش در حال حظم غزا برای تامین انرژی مورد نیاز در قسمت های مختلف می باشد . همانگونه که عنوان کردیم سیستم گوارشی در دوران روزه داری می تواند استراحت کرده و افراد از بیماری های گوارشی در امان خواهند بود . تنظیم هورمون ها یکی دیگر از تاثیرات روزه داری در ایام ماه رمضان است . بسیاری از هورمون ها به دلیل وضعیت بد غذایی افراد آنها را دچار اختلالات هورمونی می نماید به صورتی که برخی از افرادی که از مشاوره تخصصی آنلاین استفاده می کنند به دلیل تغییرات هورمونی نا مناسب دچار برخی اختلالات گشته اند . در ماه رمضان و با دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل می توان به تنظیم فعالیت های هورمون ها پرداخت . و در نهایت سم زدایی یکی از مهمترین فعالین هایی می باشد که روزه داری بر بدن دارد . سم زدایی به صورت طبیعی در زمان روزه دار بودن افراد انجام شده و سموم انباشته شده در کبد ، ریه ، روده و دیگر بخش ها از بدن خارج می شود .

تاثیر روزه داری بر سلامت روان

-         افسردگی : یکی از بارز ترین دلایلی که امروزه جوانان و به ویژه نوجوانان را درگیر خود نموده و در مشاوره با خانواده بسیار مورد توجه قرار دارد ، فقدان دین به عنوان یک مسئله بالینی می باشد که به شکل نبود اعتقاد و ایمان افراد را دچار احساس نا امیدی ، پوچی ، انزوا ، تنفر و غم می کند . تحقیقات متخصصین به این نتیجه رسیده است که افراد با باور های دینی و انجام مناسک خاص آن همچون روزه به اثرات مثبتی در سلامت روان دست یافته و برای سلامت روان آنها بسیار مفید است . در اثر آزمون هایی که در بین افرادی که دچار افسردگی بوده اند و روزه گرفته اند و افرادی که دچار افسردگی بوده اند و روزه نگرفته اند ، انجام شده ، نتایج نشان داده میزان افسردگی افراد روزه دار به شکل چشم گیری کاهش یافته زیرا این افراد با احاسا حمایت و پشتیبانی خاصی که از نظر معنوی پیدا کرده اند توانسته اند بر مشکلات روانی خود فائق آمده و به سلامت روان دست یابند .

-         اضطراب : احساس دلواپسی و هراسی که به فرد در اثر عدم اطمینان و درماندگی دست می دهد اضطراب می گویند . روزه داری و عبادت با متوجه کردن ذهن افراد به سوی خداوند که به عنوان فردی قادر و علم بر همه چیز است این احساس ترس و نگرانی را از افراد گرفته و آنها را به سوی آرامش پیش می برد . در واقع روزه داری باعث نوعی آرامش روحی و روانی در افراد می شود که در خود سازی و مقابله با استرس و در نتیجه کاهش اختلال اضطرابی نقش بسیار زیادی دارد . تحقیقات زیادی در بین افراد روزه دار و افرادی که روزه نمی گیرند حتی در توسط متخصص مشاور ازدواج انجام شده و نتیجه نشان داده افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند نه تنها از خوردن و آشامیدن دست می کشند بلکه در این ماه تمرین تسلط بر نفس دارند و از راههای غیر مفید از جمله خرافات و افکار منفی دوری می کنند . این افراد در مهار نفس خود قوی تر بوده و در نتیجه در زندگی مشترک نیز دو مهارت اساسی را دارا می باشند . از بین بردن عادات بد همچون دروغ گویی ، غیبت کردن و تهمت زدن در دوران روزه داری می تواند با عادات خوبی جایگزین شود که طی استمرار آن در این این ماه بر روح و ذهن فرد اثر گذار است .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3