سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به روابط جنسی چیست ؟

اعتیاد به روابط جنسی همچون دیگر اعتیاد ها مخرب بوده و اثرات سوء و جبران ناپذیری دارد .

اعتیاد به روابط جنسی همچون دیگر اعتیاد ها مخرب بوده و اثرات سوء و جبران ناپذیری دارد . از نظر متخصص سکس افرادی که دچار اعتیاد به روابط جنسی هستند حداقل باید تا شش ماه علائم آن را داشته باشند تا به عنوان فردی معتاد به روابط جنسی شناخته شوند . اعتیاد به رابط جنسی ، سلامت جسمی ، روانی و زندگی خانوادگی ، تحصیلی  شغلی افراد را تحت تاثیر می گذارد و می تواند باعث نابودی آن شود . افرادی که به اعتیاد جنسی دچار هستند دچار نوعی وسواس برای بر قراری رابطه جنسی می باشند که متخصصین آن را بیش فعالی جنسی نیز می نامند . این افراد در کنترل رفتار ، افکار و انگیزه های جنسی خود نا توان هستند و نمی توانند تمایلات خود را در این وضعیت کنترل نمایند . اعتیاد جنسی به بخش های مختلفی تقسیم می شود که شامل : اعتیاد به دیدن فیلم های پورن ، خود ارضایی ، خیالات فانتزی ، بی بند و باری جنسی می باشد .

طبق آمار به دست آمده از مرکز مشاوره در ایران تقریبا 7 درصد افراد جامعه از اعتیاد جنسی رنج می برند و سعی می کنند تا آن را کنترل بی آن که بدانند توانایی درمان برای آنها وجود دارد . این افراد اکثرا هیچ گونه کنترلی بر فعالیت های جنسی خود ندارند و زندگی روزمره آنها غرق در افکار و امیال جسمانی ، خود ارضایی ، چشم چرانی و میل شدید به تکرار افراطی رابطه جنسی می باشد . در بسیاری از موارد این افراد برای رهایی از فشار روانی دست به کودک آزاری های جنسی می زنند که این انحرافات جنسی تأثیرات وحشتناکی بر جامعه و خانواده ها می گذارد . تا امروز متخصصین نتوانسته اند دلیل روشنی برای بروز اعتیاد جنسی بیابند اما عواملی همچون : ژنتیک ، خانواده و  اجتماعی در بروز این اعتیاد دخیل هستند . سوابق افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند نشان داده این افراد معمولا در کودکی توسط والدین یا نزدیکان خود مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند .

نشانه های اعتیاد جنسی چیست ؟

-         خود ارضایی : یکی از نشانه های بارز اعتیاد جنسی خود ارضایی مکرر در بین این افراد می باشد . این خود ارضائی بر اساس یک احساس اجبار شدید روانی برای فرد اتفاق می افتد و نمی تواند آن را کنترل کند . طی تست های روانشناسی که در مشاوره قبل ازدواج انجام می گیرد ، متخصصین قدر خواهند بود متوجه شوند زوجین دچار اعتیاد جنسی می باشند یا نه .

-         روابط جنسی متعدد : این افراد معمولا نمی توانند در زندگی زناشویی به یک نفر متعهد باشند و نیاز دارند تا شرکای جنسی و روابط جنسی یک شبه داشته باشند و در واقع تنوع جنسی برای این افراد بسیار با اهمیت می باشد .

-         روابط جنسی مجازی : استفاده از شبکه های اینترنتی و ارسال پیام های جنسی یکی دیگر از کارهایی می باشد که افرادی که به روابط جنسی اعتیاد دارند به شدت به آن تمایل دارند .

-         عریان نمایی : این افراد به بهانه های مختلف سعی می کنند تا قسمت های مختلف بدن خود را برهنه کرده و در دید دیگران قرار دهند و با این کار احساس آرامش پیدا می کنند .

-         چشم چرانی : یکی از ویژگی هایی که در افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند بسیار دیده می شود چشم چرانی می باشد . البته این مسئله به ایین معنا نیست که تمامی افرادی که چشم چرن هستند اعتیاد جنسی دارند بلکه این مسئله خود نوعی دگر خواهی محسوب می شود .

برخی از رفتار های معتادان جنسی

-         این افراد معمولا در زمان رابطه جنسی به طرف مقابل خود فشار وارد می کنند و توانایی کنترل خطوط قرمز طرف مقابل را ندارند و البته با وجود آن که در نهایت به خواته خود می رسند از نظر روحی ارضا نمی شوند .

-         افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند نمی توانند تنها در یک رابطه باشند و نیاز دارند به صورت هم زمان درگیر چندین رابطه متعدد باشند و تمایل زیادی نیز در جذب دیگران دارند .

-         احساس گناه و شرم در میان افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند و از طریق تلفن مشاوران به دنبال راه حل هستند ، بسیار دیده می شود . این افراد همچون افراد وسواسی ثادر به کنترل میل جنسی خود نمی باشند .

-         ریشه بروز اعتیاد در برخی از افرادی که دچار اختلال اعتیاد به رابطه جنسی هستند اختلالات روانی دیگری همچون : افسردگی ، کج خلقی و خشم می باشد که به شکل تمایل زیاد به رابطه جنسی بروز پیدا می کند .

-         معمولا افرادی که دچار اعتیاد جنسی می باشند توانایی مدیریت روابط اجتماعی و شغلی خود را ندارند و زندگی فردی و اجتماعی این افراد معمولا قربانی این تمایلات آنها می شد .

عوارض اعتیاد به رابطع جنسی چیست ؟

بیماری های مقاربتی از شدید تری عوارضی می باشد که افراد معتاد به رابطه جنسی را درگیر خود می کند . البته بارداری نا خواسته نیز از دیگر مشکلات می باشد که در زنانی که به اعتیاد جنسی دچار هستند ، به آن دچار می شوند و دلیل این مسئله این است که افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند تمایل ندارند تا از وسایل و دارو های پیش گیری استفاده نمایند و رابطه محافظت شده ای داشته باشند . کاهش تمرکز و بهره وری در کار از دیگر عوارض اعتیاد به روابط جنسی می باشد ، زیرا این افراد در تمام مدت مشغول فکر کردن به روابط جنسی و برنامه ریزی ردن برای آن هستند . عوارض روانی اعتیاد به روابط جنسی را می توان شرمساری ، عدم کیفیت و پریشانی عاطفی دانست که فرد کنترلی بر روی آنها ندارد .

نویسنده : غزاله البهشتی