سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهایی چیست و راه مقابله با آن کدام است ؟

یکی از آزار دهنده ترین و یر قابل وصف ترین احساساتی که بشر تجربه می کند ، احساس تنهایی می باشد . 

یکی از آزار دهنده ترین و یر قابل وصف ترین احساساتی که بشر تجربه می کند ، احساس تنهایی می باشد . این افراد نمی توانند به دیگران توضیح دهند چرا با وجود دوستان و خانواده احساس تنهایی می کنند و حتی گاهی اطرافیان این به این افراد پیشنهاد می کنند تا ازدواج نمایند که از نظر مشاوره پیش از ازدواج این بدترین راه حل برای این افراد می باشد زیرا نه تنها احساس بهتری در آنها ایجاد نمی کند بلکه ممکن است زندگی زناشویی آنها را نیز دچار آسیب های فراوانی کند . تحقیقات در بین افرادی که احساس تنهایی را تجربه می کنند نشان داده افراد بین 15 تا 25 سالگی و افراد بالای 65 سال نسبت به بقیه سنین احساس تنهایی بیشتری دارند و این مسئله در افرادی که تغییر موقعیت مکانی داده اند و یا عزیزی را از دست داده اند بیش از سایرین احساس تنهایی را تجربه می کنند . احساس تنهایی لزوما وجود مشکل رادر فرد نشان نمی دهد و ممکن است به صورت زود گذر باشد و زمانی که فرد درچار بحرانی در زندگی شده ، خود را نمایان کند . البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که افراد درون گرا به صورت کلی میل به تنهایی دارند و تنهایی آن ها نوعی مسئله به حساب نمی آید که نیاز به درمان داشته باشد .

چنانچه تنهایی به صورت مداوم و بیش از حد باشد به هییچ هنوان طبیعی نیست . افراد در داین شرایط معمولا امید خود را ازد دست می دهند و علائمی همچون : تنفس سخت ، احساس گیجی در مغز ، احساس انزوا ، رفتار های وسواسی و استرس را از خود نشان می دهند در این شرایط این افراد برای آن که از مشکل تنهایی خود و راه های رهایی از این احساس آگاهی یابند می توانند از تلفن روانشناسان استفاده کرده و حالت های خود را با وی چک نمایند . این افراد معمولا احساس نا امیدی ، بی کسی و بی هدفی که بخشی از تعریف احساس تنهایی هست می کنند و احساس می کنند همه با آنها غریبه هستند و زندگی و وجود آنها برای دیگران بی اهمیت است . البته این افراد لزوما افرادی بدون دوست یا خانواده یا کار نیستند بلکه با وجود تمام این ها باز هم حس تنهایی در آنها غلبه دارد .

راه های مقابله با احساس تنهایی چیست ؟

نسبت به خود شناخت پیدا کنید : بسیاری از افراد زمانی که در محیطی قرار می گیرند که سلیقه و طرز فکر دیگران با آنها متفاوت است احساس تنهایی می کنند ، این افراد بهتر است به جای آن که تفاوت خود را بر جمع نسبت دهند با شناسایی احساسات و تنفکرات خود به دنبال افرادی باشند که از نظر ذهنی با آنها همسو می باشد و از نظر سلیقه و فکر یکی هستند .

تجربه های جدید کسب کنید : تکرار اعمال هر روز و دیدن افرادی که هر روز آنها را می بینید و مکالمات تکراری در ایجاد احساس تنهایی بسیار اثر گذار است . در این زمینه بهترین مشاور روانشناس به افراد پیشنهاد می کنند تا کار های جدید را تجربه کنند که هیجان تازه ای به زندگی آنها وارد کند . انتخاب به شهر جدید برای سفر یا یک ماجراجویی تازه می تواند احساس تنهایی را از این افراد دور کند .

منفی بافی نکنید : احساسات منفی نه تنها باعث می شود شما خود را فردی بد و ناتوان ببینید بلکه اطرافیان را نیز از شما دور می کند . برای برقراری ارتباط با دیگران باید ابتدا خودتان خودتان را بپسندید و سپس می توانید دیگران را برای معاشرت پسند کنید . در بسیاری از مقالات نوشته شده در سایت انتخاب نو بیان شده که حذف تفکرات بدبینانه کار ساده ای نیست اما ، استفاده از همین کلمه اما می تواند میزان منفی بودن کلمه را تغییر دهد ، به عنوان مثال ، من زیبا ترین انسان جهان نیستم اما قلبی مهربان دارم .

نظر خواهی از یک دوست نزدیک : برای آن که از احساس تنهایی و پیامد های منفی آن رها شوید می توانید از یک دوست نزدیک خود بخواهید تا نکات مثبت و منفی شما را بیان کند . و از وی بپرسید کدام یک از واکنش های شما مانع از این می شود که شما نتوانید با دیگران صمیمی شوید . این نکات می تواند راه حل های مناسبی در اختیار شما قرار دهد که احتمالا تا کنون به آن فکر نکرده اید .

سعس کنید بی کار نباشید : برنامه ریزی کردن برای روزی که در پیش دارید باعث می شود تا شما به فردی هدف دار تبدیل شوید و همین مسئله به شما کمک می کند تا به دلیل مشغله ذهنی ، زمانی برای احساس تنهایی نداشته باشید . با دنبال کردن این روش احساس تنهایی به سراغ شما نخواهد آمد و قدمی بزرگ در جهت درمان تنهایی خود برداشته اید .

فعالیت بدنی داشته باشید : به صورت کلی فعالین بدنی تاثیرات عمیقی در تمام مشکلات روانی دارد . ورزش کردن باعث افزایش ترشح هورمون های مختلف در بدن شده و این هورمون ها با حساس تنهایی شما مقابله می کند . روانشناسان همواره به مراجعین خود پیشنهاد می کنند تا افراد ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا احساس طراوت و زندگی به آنها باز گردد .

نگذارید تنهایی تبدیل به افسردگی شود : چنانچه شما تلاش خود را برای غلبه بر احساس تنهایی کردید و نتیجه نگرفتید بهتر است هر چه سریع تر از یک متخصص روانشناس استفاده کنید تا این احیای در شما تبدیل به افسردگی نگردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3