سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسئولیت پذیری چیست و چگونه می توان فردی مسئولیت پذیر شد ؟

یکی از ویژگی های مثبت شخصیتی مسئولیت پذیری می باشد که به کرات درباره آن صحبت می شود . 

یکی از ویژگی های مثبت شخصیتی مسئولیت پذیری می باشد که به کرات درباره آن صحبت می شود . اما مسئله مهم این است که مسئولیت پذیری چیست ؟ در تعریف مسئولیت پذیری روانشناسان تعهد انجام یک یا چند کار را مورد توجه قرار می دهند . فرد مسئولیت پذیر فردی می باشد که عواقب تصمیمات و کارهای خود را قبول کرده و آگاهانه تصمیم می گیرد ، این فرد تلاش می کند تا رفتاری درست و منطقی داشته باشد و به خود و دیگران کمک کند . در تعریف دیگری از مسئولیت پذیری می توان گفت ، بسیاری از انسانها در شرایطی زندگی می کنند که خود آن را انتخاب نکرده اند و ناچار در آن موقعیت قرار دارند ، مسئولیت پذیری یعنی تلاش برای بهترین عملکرد در موقعیتی که خود آن را انتخاب نکرده ایم بدون آن که دیگران را به خاطر شرایطی که در آن هستیم مقصر بدانیم . توجه به این نکته ضروری می باشد که افراد از بدو تولد مسئولیت پذیر به دنیا نمی آیند و در مسیر زندگی این مهارت را آموزش می بینند .

با وجود آن که گاهی شرایط خیلی سخت و دشوار می شود و مسئولیت پذیری در آن بسیار سخت ، اما مسئولیت پذیر بودن به افراد کمک می کند تا آینده را بهتر از زمان حال ، بسازند . انسان زمان محدودی برای زندگی دارد و چاره ای جز پذیرش در زندگی هم وجود ندارد ، اگر اجازه دهیم اتفاقات مسیر زندگی ما را مشخص کنند ، نه تنها چیزی به دست نمی آوریم بلکه زمان و عمر را نیز از دست می دهیم و نمی توانیم به اهداف و رشد شخصیتی دست یابیم . نکته با اهمیت در مسئولیت پذیری که در مرکز مشاوره تهران نیز به آن توجه می شود ، چیزی است که باید درباره آن مسئولیت پذیر بود و آن چیزی نیست جز خودمان ، افکار ، باور ها ، اختلال ، نگرش و رفتار ما بسیار با اهمیت می باشد . افرادی که نسبت به خود مسئولیت پذیر هستند کمتر در زندگی روزمره باعث آسیب به افراد دیگر می شوند .  

ویژگی های افراد مسئولیت پذیر

-          از مشکلاتی که در گذشته داشته اند صحبت نمی کنند .

-         مسئولیت انتخاب ها و اشتباه های خود را بر عهده می گیرند .

-         در شکست ها دیگران را مقصر نمی دانند .

-         اجازه نمی دهند شرایط برای آنها تصمیم گیری کند و خود سکان دار زندگی شان هستند .

-         از مقابل دیگران به راحتی عبور نمی کنند و سعی می کنند اگر می توانند به فردی کمک کنند این کار را انجام دهند .

چگونه می توان فردی مسئولیت پذیر شد ؟

1-    ثابت قدم باشید : داشتن نظم در زندگی یعنی برخی از کارها را به شکل عادت روزانه در آورید و آن را ادامه دهید . برخی از افرادی که به بهترین مشاور قبل ازدواج مراجعه می کنند ، ترس از آن دارند که ازدواج برنامه زندگی آنها را تغییر دهد که البته در واقعیت این اتفاق خواهد افتاد ، اما با تلاش و ایجاد برنامه منظم و جدید ، افراد می توانند ثبات خود را حفظ نمایند .

2-    شکایت نکنید : افرادی که زیاد شکایت می کنند ، افرادی هستند که کمتر عمل می کنند . این افراد می توانند با دست کشیدن از شکایت و قبول مسئولیت ، از راهنمایی افراد دیگر و استفاده از مشاوره حضوری استفاده کرده و راه حل مناسبی در آرامش پیدا کنند . با شکایت کردن افراد پر از احساسات منفی می شوند ، اما با قبول مسئولیت و تلاش برای آن ، زندگی فرد به صوی اقدامات مثبت هدایت می شود .

3-    مدیریت کردن را بیاموزید : مدیریت مالی یکی از مهمترین موضوعات در بزرگسالی می باشد که می تواند آنها را به افرادی مسئول تبدیل کند . برخی از افراد همواره در فشار های مالی فکر نشده قرار دارند ، این افراد بدون آن که به آینده و برنامه هایی که در پیش رو دارند فکر کنند ، پول خود را خرج کرده و باعث ایجاد گرفتاری برای خود می شوند . برنامه ریزی برای مخارج مالی و مدیریت مالی می تواند یکی از بهترین راه های مسئولیت پذیر شدن باشد .

4-    وقت را هدر ندهید : زمان مهمترین چیزی می باشد که هر انسانی در زندگی خود دارد . افراد مسئول یاد می گیرند از این مهم به بهترین شکل استفاده کنند . به عنوان مثال بسیاری از افراد وقت خود را ساعتها صرف فضای مجازی می کنند که در نهایت سودی هم برای آنها ندارد ، در حالی که مطالعه یک کتاب یا انجام یک تمرین ورزشی می تواند به بهبود عملکرد فردی و اجتماعی شما کمک کند .

5-    خود را تبرعه نکنید : قبول مسئولیت یعنی پذیرش آنچه مسئول آن هستیم به طور تمام و کمال ، برخی از افراد سعی می کنند برای آن که خود را سرزنش نکنند ، دیگران را مقصر کرده یا برای انجام اشتباه دلیل بیاورند ، در حالی که به جای فرار و سرزنش بهترین انتخاب فکر کردن به این مسئله می باشد که در حال حاضر بهترین انتخاب چیست .

چرا برخی از افراد از مسئولیت پذیری فرار می کنند ؟

مسئولیت پذیر بودن سختی و دردسر های زیادی را با خود به همراه دارد ، افراد باید اشتباهات خود را بپذیرند و در جهت بهبود شرایط تلاش کرده و بررسی های متنوعی انجام دهند . بسیاری از افراد تمایلی به تغییر و تلاش در زندگی ندارند و سلب مسئولیت از خود و تکیه دادن به دیگران احساس راحتی بیشتری می کنند و به همین جهت زندگی تکراری و خالی از مسئولیت را بر می گزینند .

نویسنده : غزاله البهشتی   

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3