سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات تجاوز جنسی در دوران کودکی

یکی از دردناک ترین اتفاقات در دنیا تجاوز جنسی به کودکان است که تاثیرات جسمی و روانی بسیار زیادی برای آنها تا بزرگسالی دارد . 

 

یکی از دردناک ترین اتفاقات در دنیا تجاوز جنسی به کودکان است که تاثیرات جسمی و روانی بسیار زیادی برای آنها تا بزرگسالی دارد . در طی مشاهداتی که در مرکز مشاوره خوب انجام شده ، از هر پنج دختر یک نفر و از هر 13 پسر یک نفر ، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته . تجاوز جنسی تنها به معنی بر قراری رابطه کامل جنسی نیست . هر گونه نزدیکی جنسی بدون تمایل کودک که موجب آزار و اذیت وی شود ، تجاوز جنسی نامیده می شود . دلیل اصلی موفقیت متجاوز در تجاوز جنسی به کودکان آموزش اشتباه درباره سکوت است . معمولا فرد متجاوز با ترساندن کودک و گفتن این که ، این مسئله یک راز است که نباید آن را بیان کند ، یا اگر این مسئله را به کسی بگوید همه متوجه خواهند شد و وی را ترک می کنند یا وی دچار گناهی نا بخشودنی شده است ، باعث می شوند تا کودک ترسیده و با احساس گناه سکوت کند .

کودکانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند معمولا دچار انواع اختلالات روانی به صورت کوتاه مدت یا دراز مدت می شود . از جمله این اختلالات می توان به ، افسردگی ، اضطراب ، ترس ، احساس گناه ، انزجار از جنس مخالف و رابطه جنسی ، اشاره کرد . ابتدایی ترین نشانه های آسیب روانی به کودک تا دو سال پس از اتمام تجاوز جنسی به وقوع می پیوندد اما بنا بر روند رشدی و خانواده ای که کودک در آن پرورش پیدا می کند این آسیب ها تا بزرگسالی به گونه های مختلف خود را نشان می دهد . آموزش های جنسی به کودکان می تواند تا حدود زیادی به پیشگیری از این اتفاق کمک کند . اما کودکانی که این اتفاق برای آنها رخ داده با حمایت والدین و استفاده از مشاوره کودکان می توانند تا حد زیادی به زندگی طبیعی باز گشته و آسیب های روانی آنها جبران شود .        

رایج ترین تاثیرات تجاوز جنسی به کودکان

-          ترس : ترس شایع ترین تاثیری می باشد که تجاوز جنسی بر کودک می گذارد ، همانگونه که گفتیم معمولا متجاوزان جنسی با ترساندن کودک به آسیب رساندن به وی یا نزدیکانش ، یا دادن رشوه و ایجاد احساس گناه در وی ، کودک را مورد سوء استفاده جنسی قرار می دهند و کودک به دلایلی همچون ، باور نکردن والدین ، رها شدن و یا سرزنش شدن از بیان این مسئله خود داری می کنند .

-         درماندگی : کودک موجودی ضعیف و وابسته می شود ، زمانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد ، احساس می کند هیچ کنترلی بر روی زندگی خود ندارد و حتی درباره بدن خود نمی تواند انتخابی داشته باشد . برخی از افرادی که در بزرگسالی از تلفن روانشناس استفاده می کنند برای بیان اتفاقی که در کودکی برای آنها افتاده ، افرادی هستند که این احساس درماندگی را تا بزرگسالی با خود حمل می کنند .  

-         احساس گناه : یکی از مواردی که در کودکانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند بسیار دیده می شود ، احساس گناه است . این کودکان تصور می کنند در اتفاق پیش آمده مقصر هستند و احساس می کنند انسان بدی بوده اند که دچار این اتفاق شده اند .

-         خشم : خشم در کودکانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند بسیار طبیعی می باشد . این خشم ممکن است به سمت خود ، فردی که وی را مورد سوء استفاده جنسی قرار داده و یا والدینی که باید از وی مراقبت می کردند ، باشد . در مواردی دیده شده  نوجوان یا بزرگسالی که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به مرکز مشاوره خانواده مراجعه می کنند ، می گویند هرگز خانواده خود را بابت این غفلت نخواهند بخشید .  

-         گوشه گیری : حفظ این راز بزرگ و احساسات متفاوتی که کودک در این حالت تجربه می کند باعث می شود تا کودک تمایلی به معاشرت با کودکان دیگر یا حتی خواهر و برادر خود نداشته باشد . گوشه گیری یکی از رایج ترین تاثیرات تجاوز جنسی می باشد ، که در کودکان مشاهده می شود .  

-         غم : یکی دیگر از چیزهایی که در کودکانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند احساس می کنند ، احساس غم می باشد . مخصوصا اگر سوء استفاده گر فردی بوده باشد که مورد علاقه و اطمینان کودک بوده .

-         انزجار نسبت به جنس مخالف : زمانی که کودک مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرد ، پیغامی در نا خود آگاه آنها ثبت می شود که همه افرادی که از جنس متجاوز گر هستند به وی آسیب می رسانند و کم کم دچار انزجار نسبت به جنس مخالف می شوند . این افراد حتی در زمان ازدواج و مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج از عدم رضایت کامل خود و حس نهفته انزجاری که در آنها وجود دارد به روانشناس می گویند .  

آیا کودکانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند می توانند به زندگی سالم بازگردند ؟

کودکانی که این مسئله را با والدین و نزدیکان مورد اعتماد خود بازگو می کنند معمولا آسیب کمتری نسبت به کودکانی می بینند که این مسئله را بیان نمی کنند . اما امروزه درمان های روانشناسی آنچنان گسترش یافته که هیچ غیر ممکنی وجود ندارد . مطالعات محققین بر روی کودکان و نوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند ، نشان می دهد که حمایت کامل از طرف خانواده ، حمایت از جانب اقوام و دوستان ، عزت نفس بالا ، و داشتن روحیه قوی می توانند به آنها در بهبود از آسیب و صدمه ای که در اتفاق دیده اند موثر باشد . والدین این کودکان می توانند با کمک گرفتن از متخصصین این زمینه زندگی سالم کودک خود را باز گردانده و آسیب وارده را به حداقل برسانند .

 نویسنده : غزاله البهشتی  

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3