سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش تاب آوری روانی در دوران کرونا

در گذشته هیچ کسی تصور نمی کرد ویروسی کشنده تمام دنیا را در بر گرفته و مانع از فعالیت های روزانه انسانها گردد . 

در گذشته هیچ کسی تصور نمی کرد ویروسی کشنده تمام دنیا را در بر گرفته و مانع از فعالیت های روزانه انسانها گردد . در این شرایط قرنطینه فشار بالای روانی باعث شده تا سالم ترین افراد نیاز به بهترین مرکز مشاوره برای تاب آوری روانی داشته باشند . با توجه به فرهنگ سنتی ایران و تمایل بالای مردم به معاشرت و رفت و آمد با یکدیگر ، پذیرش در خانه ماندن و دوری از خانواده و دوستان باعث فشار روانی بالایی به افراد می شود که زمینه بروز بسیاری از اختلالات روانی و اختلافات خانوادگی را ایجاد می کند . افرادی که زمینه بروز اختلالات روانی را دارند بیشتر مورد خطر هستند ، زیرا فشار روانی و دوری از اجتماع باعث می شود تا اختلالات نهان این افراد به درجه آگاهی و بروز برسد ، ضمن آن که حضور دائمی اعضاء خانواده و زوجین در کنار یکدیگر و عدم وجود فضای شخصی در کنار اخبار و آمار های منفی باعث تنش های فراوانی برای افراد می شود .   مدیریت صحیح در این شرایط و استفاده از راه کار های تاب آوری می تواند اثرات بسیار مثبتی بر افراد و خانواده ها داشته تا این دوره را به سلامت طی نمایند .

چگونه به سلامت روانی خود در دوران کرونا کمک کنیم ؟

1-     ایجاد برنامه روزانه : ایجاد برنامه روزانه می تواند تاثیر چشمگیری بر پایین آمدن استرس و اضطراب افراد در دوران قرنطینه شود . برنامه ریزی درباره فعالیت های مورد علاقه با کمک مشاوره آنلاین و انجام آن به صورت مرتب می تواند باعث شود تا افراد احساسات مثبتی داشته و از فضای موجود لذت ببرد .

2-    حفظ سلامت جسمی : بی حوصلگی ، چاقی و خواب نا مرتب از آسیب های شایعی است که بروز ویروس کویید_19 بر خانواده ها وارد آورده . حفظ سلامت جسمی با کمک ورزش های سبک و حتی یوگا می تواند افراد را به زندگی عادی بازگردانده و احتمال بروز اختلالات روانی در آنها را کاهش دهد . ورزش کردن کمک بسیار زیادی به حفظ تعادل روحی افراد می کند .

3-    همراهی با یکدیگر : دوران قرنطینه فرصت بسیار خوبی برای زوجینی می باشد که به دلیل مشغله های کاری فرصت کمی برای در کنار هم بودن دارند . افرادی که به مشاوره قبل ازدواج مراجعه می کنند همواره به گذراندن وقتی به صورت خصوصی با یکدیگر توصیه می شوند . زوجین می توانند با مشارکت در کار های منزل و ایجاد فضا برای یک گفتگوی موثر به بهتر کردن روابط خود با یکدیگر پرداخته و از نظر روحی و روانی یکدیگر را حمایت کنند .

4-    استفاده از تکنولوژی برای ارتباط با دیگران : خوشبختانه شبکه های اجتماعی و برنامه هایی که از طریق آن می توان تماس صوتی و تصویری با دیگران ایجاد کرد ، کمک خوبی در این دوران است . حفظ ارتباط با اعضای خانواده ، همکاران و دوستان از طریق تماس تصوریری یا ارسال پیامک و شبکه های اجتماعی به بهبود روحیه افراد کمک زیادی می کند .

5-    تمرکز بر حال به جای آینده : ترس از آینده و نگرانی درباره اتفاقات آن هیچ کمکی به انسان نمی کند فقط باعث افزایش حس اضطراب و استرس می شود . افرادی که از روانشناس تلفنی استفاده می کنند ، به تمرکز بر وضعیت حال و انجام فعالیت های روزانه ترغیب می شوند زیرا در نهایت باید پذیرفت که این مسئله یک پاندمی جهانی می باشد و تنها متعلق به ما نیست .

چگونه درباره ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم ؟

کودکان به سادگی متوجه تنش ها و تغییرات اطراف خود می شوند ، پنهان کردن شرایط و دور نگه داشتن آنها از اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا تنها باعث ایجاد استرس و اضطراب درباره چیزی که نسبت به آن اطلاع ندارند می شود . بهترین متخصصین کودک برای بیان شرایط فعلی به والدین توصیه می کنند تا بنا بر سن کودک با آرامش و ملایمت وضعیت را برای کودک توضیح دهند و در عین حال مراقب سطح استرس و اضطراب کودک نیز باشند . والدین نباید اطلاعات غلط و یا غیر واقعی در اختیار کودک بگذارند زیرا ممکن است کودک در مواجهه با حقیقت دچار فشار روانی گردد . بهترین روش برای بیان شرایط قرنطینه و شیوع ویروس کرونا این است که والدین درباره آن برای کودک توضیح داده و به او یاد آور شوند که از وی مراقبت می کنند ، ایجاد احساس امنیت در کودک باعث می شود تا از آسیب های روانی در امان بماند . بهترین روش برای ایجاد فضایی آرام و امن برای کودکان درست کردن توصیه های بهداشتی به شکل بازی های کودکانه  می باشد . به عنوان مثال آب بازی کردن در حین شستن دست یا مسابقه برای رسیدن به دستشویی می تواند بازی مناسب و تشویق آمیز برای کودکان باشد تا نکات بهداشتی را نیز در حین آن رعایت کنند .

شایع ترین اختلالات روانی در دوران کرونا

افسردگی : افسردگی ، اختلالی شایع در جهان است اما ، عدم معاشرت با دوستان و آشنایان و انجام فعالیت های اجتماعی در دوران بروز ویروس کرونا باعث بروز و افزایش این اختلال در افراد مختلف شده است .

استرس و اضطراب : نگرانی از ابتلاء به ویروس کویید_19 و سلامتی اطرافیان یکی از دلایل مهم بروز اختلال اضطراب و استرس می باشد . البته در بین افرادی که به این اختلال دچار هستند ترس از آینده هم به شدت مشاهده می شود .

وسواس فکری و عملی : رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مداوم برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از افراد که زمینه بروز اختلال وسواس را دارند ، دچار وسواس شدید شوند . این افراد دائما تصور می کنند ضد عفونی کردن و یا شستن صحیح بخشی را فراموش کرده اند و نیاز است به شکل مجدد ، ضد عفونی را انجام دهند . این افراد نه تنها در این دوره خود دچار فشار زیادی هستند بلکه خانواده خود را نیز دچار رنج بسیار می کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی  

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3