سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال سوگ چیست و چه علائمی دارد ؟

بسیاری از اتفاقات و بلا های طبیعی ممکن است باعث از دست دادن عزیزان و جدایی ابدی از آنها شود . 

بسیاری از اتفاقات و بلا های طبیعی ممکن است باعث از دست دادن عزیزان و جدایی ابدی از آنها شود . این افراد دچار غم و اندوه فراوان شده ممکن است دچار بی خوابی ، کم خوراکی ، خشم یا از این قبیل مشکلات گردند . مراحل سوگواری در بین افراد مختلف نسبت به سن ، جنسیت ، تحصیلات و نسبت دوری یا نزدیکی با فرد متوفی متقاوت می باشد . معمولا این افراد دائما به این فکر می کنند که چگونه بدون فرد مورد نظر به زندگی ادامه دهند و خاطرات متفاوتی که با وی داشته اند را یاد آوری می کنند . برخی از این افراد برای بازیافت آرامش خود به مشاور نیز مراجعه می کنند تا به آنها کمک کند تا با غم و اندوه فرد از دست داده کنار آیند . در حالت عادی بین 4 تا 6 هفته زمان می برد که فردی دوران سوگ را پشت سر بگذارد و به زندگی عادی باز گردد . اما گاهی اوقات دوران سوگواری فرد به اندازه ای زیاد می شود که باعث مختل شدن زندگی عادی فرد برای مدت زمان زیادی می شود که در این حالت می گوییم فرد دچار اختلال سوگ شده است .

اختلال سوگ یا سوگ پیچیده

در اختلال سوگ فرد دچار اندوه شدید و نا تمامی می شود که زندگی عادی فرد را مختل می کند . این وضعیت روحی نا متعادل در طول زمان به جای بهتر شدن بدتر می شود . موضوعات مختلفی می تواند سوگ را پیچیده تر کند ، مسائلی مثل : وابستگی شدید ، وسواس روحی و سوء مصرف مواد و... برای درمان نیاز به استفاده از روانشناسان معروف تهران دارد تا فرد بتواند به زندگی عادی باز گردد . افرادی که دچار اختلال سوگ می شوند معمولا نیاز به روان درمانی و دارو درمانی به صورت هم زمان دارند تا بتوانند به زندگی عادی خود باز گردند . اندوه در افرادی که دچار اختلال سوگ می شوند در ماه های اول همچون دیگران است اما پس از آن علائم بارز آن نمایان می شود .

مراحل سوگ در حالت عادی چیست؟

-          انکار : در ابتدا پذیرش از دست دادن عزیز برای بازمانده بسیار سخت و دشوار است و با حضور در مراسم وصحبت کردن درباره احساساتی که دارند کم کم از انکار دست می کشند .

-          احساس خشم و گناه : در حالت بعدی فرد دچار احساس گناه درباره مرگ عزیزه خود می شود ، اگر بیشتر به او توجه می کردم ، اگر کنارش بودم ، اگر... و بعد از آ حس خشم به خود و اطرافیان شدت می یابد .

-          غم و افسردگی : فرد در این حالت برای کسی که از دست داده گریه می کند و علائم افسردگی از خود نشان می دهد که روز به روز کمتر می شود . در این حالت منع فرد سوگوار کار صحیحی نیست و باعث طولانی تر شدن وضعیت افسردگی وی می شود .

-          ترس : در این مرحله ترس نبود فرد و تنهایی شدن می گیرد . مثلا برخی از این افراد که نزدیک به ازدواج هستند ویکی از والدین را از دست داده و از روانشناسی ازدواج استفاده می کنند ، نگران عدم وجود حمایت والد از دست داده و ترس نداشتن حامی می شئند .

 -           پذیرش : پذیرش به معنی بازگشت کامل به زندگی و شادی نیست . فرد در مرحله پذیرش با حقیقت ایجاد شده کنار آمده و سعی می کنند به زندگی خانوادگی و بودن در کنار دوستان ادامه دهند .

علائم اختلال سوگ

1-    افرادی که دچار اختلال سوگ هستند نسبت به غم و اندوه تمایل شدید دارند و احساس شیفتگی به غم پیدا می کنند .

2-    این افراد احساس می کنند توانایی لذت بردن از زندگی را ندارند و دچار احساس افسردگی و غم شدیدی هستند .

3-    یادگاری های باز مانده از فرد متوفی برای این افراد بسیار با ارزش شده و میل شدیدی به زنده نگه داشتن خاطرات آنها داشته و سعی می کنند با آن زندگی کنند .

4-    احساس پوچی ، بی هدفی و بی معنایی در زندگی این افراد شدت گرفته و تمایلی به روابط اجتماعی و معاشرت با دیگران را ندارند . این افراد حتی تحمل خانواده خود را ندارند و نیاز است خانواده این افراد به یک روانشناس خانواده خوب برای رفع مشکل مراجعه کنند .

5-    کژ خلقی و عصبانیت در این افراد به شدت دیده می شود و تمایلی ندارند تا از خاطرات و اندوه خود خارج شوند .

6-    افراد در حالت اختلال سوگ حاضر به پذیرش این مسئله که عزیزه خود را از دست داده اند و از حضور و محبت وی محروم شده اند را ندارند و به دلیل همین عدم پذیرش ، از زندگی عادی خود خارج شده و به رویای حضور فرد از دست داده پناه می برند .

با فردی که دچار اختلال سوگ است چه کنیم ؟

این افراد نیاز با هم دردی و درک شدن از سوی اطرافیان دارند . به این افراد اجازه دهید تا احساسات خود را بیان کرده و از فشار روانی خود بکاهند . فشار آوردن و یا دعوا کردن با فردی که دچار اختلال سوگ می باشد نه تنها کمکی به وی نمی کند ، بلکه باعث شدت گرفتن اختلال وی نیز می شود . در مراجعه به مطب روانشناسی انتخاب نو به همراهان فرد سوگوار پیشنهاد می کنند تا وی را به صحبت کردن تشویق کرده و تا آنجایی که امکان دارد در انجام فعالیت های روزانه مثل درست کردن غذا و مرتب کردن منزل به وی کمک کنند تا فرد احساس حمایت را احساس کند و تصور نکند احساسات وی برای اطرافیانش بی اهمیت است .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3