سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه کودکان بیش فعال را به درس خواندن تشویق کنیم ؟

بیش فعالی یکی از رایج ترین اختلالات در میان کودکان است که والدین را مخصوصا در زمینه تحصیلی آنها دچار نگرانی می کند . 

بیش فعالی یکی از رایج ترین اختلالات در میان کودکان است که والدین را مخصوصا در زمینه تحصیلی آنها دچار نگرانی می کند . بیش فعالی نوعی اختلال رشدی به حساب می آید که معمولا تا 7 سالگی نمایان می شود و معمولا این اختلال در پسران بیش از دختران وجود دارد . از جمله نشانه های شایع اختلال بیش فعالی از نظر مشاور خوب می توان به مواردی همچون : تحرک زیاد ، تمرکز کم ، مشکلات تحصیلی ، نقص توجه ، مشکلات یادگیری و رفتاری اشاره کرد . بسیاری از والدینی که کودکان بیش فعال دارند احساس می کنند از تربیت و آموزش آنها عاجز هستند . این والدین نیاز دارند تا ابتدا اطلاعاتی درباره این اختلال کسب کرده و شیوه صحیح رفتار با آنها را یاد بگیرند تا به این وسیله به رشد فکری و رفتاری مثبت آنها کمک کنند . بسیاری از والدین تصور می کنند با خشونت و فشار بیشتر می توانند این کودکان را تحت تسط در آورند ، در حالی که باید توجه کرد کودکان بیش فعال اعمال غیر عادی را برای اذیت کردن والدین انجام نمی دهند و تنها تحت این اختلال می باشند .

شایع ترین رفتار کودکان بیش فعال در مدرسه

1-     بی قراری : کودکان بیش فعال بیش از سایر کودکان در مدرسه بی قراری و شیطنت می کنن. معمولا سر کلاس نشستن و گوش دادن به درس برای این کودکان کسل کننده است و از درخت بالا رفتن را به سر کلاس نشستن ترجیح می دهند . در این زمینه رفتار معلمان و کادر مدرسه با این کودکان بسیار با اهیمت می باشد . معمولا این کودکان در صورت آشنایی و توجه معلمین ، اشتیاق بیشتری برای حضور در مدرسه از خود نشان می دهند .

2-     عدم تمرکز : این کودکان توانایی توجه پایینی به مسائل دارند زیرا این جنب و جوش که در رفتار آنها دیده می شود در ذهن شان هم وجود دارد . کودکان بیش فعال معمولا از توجه به جزئیات و تمرکز بر روی آن نا توانند . برخی از نوجوانانی که به مرکز مشاوره کنکور مراجعه می کنند و از عدم تمرکز رنج می برند ، همان کودکانی هستند که بیش فعالی آنها به صورت کامل درمان نشده و ویژگی های آن تا بزرگسالی گریبانگیر آنها می ماند . کودکان بیش فعال به دلیل عدم تمرکز مناسب خیلی دیر آموزش حروف و اعداد را فرا می گیرند زیرا انرژی درونی آنها مانع از قرار و آرامش برای فراگیری می باشد .

3-    عدم توانایی بر قراری تعلاملات اجتماعی : در کودکان بیش فعال کمتر دیده می شود آنها بتوانند با همسالان خود رابطه مسالمت آمیز بر قرار کنند . این کودکان در بازی بیشتر تمایل دارند اشیاء را پرت کرده و همه جا به هم بریزند و تحمل این که یک بازی اجتماعی با دیگران داشته باشند را ندارند .  این کودکان معمولا محبوبیتی در بین هم سالان خود ندارند و در بازی ها و نوبت های گروهی سعی می کنند جر زنی کنند .

4-    عدم توانایی در عملکرد مطلوب : وقتی والدین یا معلم کاری را از کودک بیش فعال می خواهد این کودک نمی تواند عملکرد مناسبی درباره آن نشان دهد زیرا تمرکز بر دستور العمل برای آنها بسیار سخت بوده و باعث می شود تا عمل درخواست شده از آنها نیمه کاره رها شود . بهترین روش از نظر دکتر روانشناس آنلاین این می باشد که والدین به صورت مرحله به مرحله درخواست های خود را بیان کرده و پس از اتمام هر مرحله به بیان انجام مرحله بعد بپردازند .

تقویت انگیزه درس خواندن در کودکان بیش فعال

-         تشویق : تشویق یکی از مثبت ترین روش های ایجاد انگیزه در کودکان بیش فعال می باشد . به والدینی که نمی دانند با وجود تمام شیطنت هایی که کودک بیش فعال شان دارد چگونه او را تشویق کند ، استفاده از مشاوره شخصی پیشنهاد می شود تا راه تشویق های کوتاه و موثر را به آنها آموزش دهند . استفاده از پاداشهای کوچک برای این کودکان بسیار موثر می باشد و آنها را به تکرار عمل مثبت تشویق می کند .

-         ایجاد فضای مناسب برای تحصیل : به دلیل تمرکز پایینی که کودکان بیش فعال دارند معمولا به معلمان پیشنهاد می شود مکان نشتن این کودکان را دور از پنجره یا مکان هایی که باعث ایجاد حواس پرتی در آنها می شود قرار دهند . برای تشویق کودکان به درس خواندن و تبدیل آن‌ها به کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای باید مطالعه را برای بچه‌ها جذاب کرد . اگر یک کودک بیش فعال به این نتیجه برسد که مطالعه کار خسته‌کننده‌ای است ، دیگر جز به ‌اجبار و فشار ، کتاب نخواهد خواند و توانایی یادگیری‌اش نیز کم می‌شود . در مراکز روانشناسی به والدین گفته می شود که باید اجازه دهند تا بچه ‌ها کتاب‌ هایشان را خودشان انتخاب کنند و والدین و معلم‌ها به آن‌ ها در خواندن کمک کرده و بکوشند مطالعه را برای بچه‌ها جذاب کنند .

-         از تکنولوژی یاری بگیرید : امروزه برنامه های آموزشی در گوشی موبایل و تبلت کمک زیادی به آموزش کودکانی کرده که این سوایل را جذاب می دانند . تکنولوژی شیوه‌ای عالی برای جذاب نگه داشتن درس برای کودک بیش فعال است. کودکان علاقه ی زیادی به تکنولوژی و بازی هایی که در آن می باشد دارند بنابراین سعی کنید در استراتژی تدریسی بازی و درس را با هم ادغام کنید تا درس خواند برای آنها جذاب شود . اگر استفاده از تکنولوژی را در دستور کار قرار دهید ، میزان افزایش یادگیری در کودک را به می توان به خوبی مشاهده کرد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3