سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر شبکه های مجازی بر تغییر دیدگاه نسبت به زندگی

افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده تا تغییرات چشم گیری بر اعمال افراد ایجاد شود که قابل بررسی می باشد . 

افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده تا تغییرات چشم گیری بر اعمال افراد ایجاد شود که قابل بررسی می باشد . شبکه های اجتماعی تاثیرات مفید و مضری بر اعمال و نگرش افراد دارد . عدم مدیریت و آموزش استفاده صحیح از این فناوری باعث شده تا بسیاری از افراد دچار آسیب های آن گشته و زندگی خود را دست خوش تغییرات بدی کنند . روابط افراد در شبکه های مجازی متفاوت با روابط حقیقی افراد بوده و این دوگانگی باعث شده تا افراد دچار خود گم گشتگی و تغییر در مفاهیم زیر بنایی خود شوند . شبکه های اجتماعی صورت کاملا نا نحسوس تفکرات افراد را در دست گرفته و آن را تغییر می دهد . افراد بدون آن که خود بدانند تحت تاثیر این تغییرات عمل کرده و شرایط زندگی خود را تغییر می دهند . در این بین لیست بهترین روانشناسان در کشور را که می توانند در زمینه مشکلات شبکه های اجتماعی کمک کنند ، روز به روز بیشتر می شود زیرا آسیب های آن روز به روز گسترش می یابد .

فواید شبکه های اجتماعی

-          ایجاد روابط اجتماعی : شبکه های اجتماعی باعث شده تا افراد بتوانند راحت تر با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند . بسیاری از افراد در گذشته به دلیل فاصله مکانی یا زندگی در شهر ها یا کشور های مختلف سالها از یکدیگر بی خبر بودند ، اما امروزه این شبکه های ارتباطی باعث شده دوری مسافت بی اهمیت شده و افراد بتوانند راحت تر با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند .

-         ایجاد مشاغل جدید : کسب و کار اینترنتی امروزه یکی از جذاب ترین بخش های شبکه های مجازی را تشکیل می دهد . با وجود آن که راه های کلاهبرداری از طریق خرید اینترنتی نیز بیشتر است ولی بسیاری از افرادی که توان اجازه مغازه و یا ارائه محصولات خود را به صورت مستقیم ندارند ، از طریق این شبکه ها به کسب درآمد بپردازند . البته این کسب و کار باعث شده تا افرادی که وقت زیادی برای خرید ندارند هم به راحتی با جستجو در میان شبکه های مجازی اجناس مورد نظر خود را یافته و آن را تهیه کنند . البته فواید این شبکه های مجازی در ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره نیز قابل تامل است . بسیاری از افراد با ارائه مشاوره تلفنی هوشمند به کاهش هزینه رفت و آمد و مشکلات مشاوره حضوری پرداخته اند .

-         دریافت آخرین اخبار : به دلیل در دسترس بودن شبکه های مجازی برای همه افراد در همه اقشار و شهر ها ، این امکان برای همه مردم فراهم شده تا اخباری که از آن اطلاع پیدا می کنند را به سریع ترین شکل ممکن در اختیار یکدیگر قرار دهند .

-         تبادل اطلاعات : یکی دیگر از فواید شبکه های مجازی ، تبادل به روز ترین اطلاعات می باشد در مراکز فوق تخصصی روانشناسی از طریق شبکه های مجازی به روز ترین اطلاعات در بین کلینیک های روانشناسی انتقال یافته و باعث می شود تا متخصصین روانشناس از دانش به روز برای درمان روانشناسی استفاده کرده و درباره موارد خاص با یکدیگر به مشورت بپردازند .

معایب استفاده از شبکه های مجازی

-         دوری اعضاء خانواده از یکدیگر : فضای مجازی باعث بروز آسیب های فراوانی در حیطه خانواده شده است . طی تحقیقات انجام شده بسیاری از کسانی که به مشاوره قبل طلاق مراجعه می کنند از عدم ازتباط مستقیم به همسر خود رنج می برند . جذابیت اطلاعات در فضای مجازی و زیبایی هایی که افراد از زندگی خصوصی خود در شبکه های اجتماعی نمایش می دهند باعث می شود تا بخش منفی زندگی آنها مخفی مانده و باعث سرخوردگی بسیاری درباره زندگی خود شده و به دلیل عدم رضایت ، از یکدیگر دور گردند .

-         کلاهبرداری های اینترنتی : با وجود آن که از ایجاد کسب و کار در فضای مجازی به عنوان یکی از مزایای شبکه های اجتماعی یاد شد اما کلاهبرداری نیز به همین نسبت در خرید های اینترنتی زیاد است . دریافت اطلاعات بانکی و درگاه های غیر واقعی و یا عدم رسیدن اجناس مورد نظری که افراد سفارش می دهند از معایب خرید های اینترنتی می باشد که نیاز به توجه زیادی داشته و باعث می شود تا افراد زیادی از مزایای این خرید ها بگذرند .

-         از بین رفتن حریم شخصی : یکی دیگر از معایب و خطرات شبکه‌ های اجتماعی که باعث اثرات منفی شدید در زندگی فردی و اجتماعی افرادی که از این شبکه ها استفاده می کنند دارد ، نفوذ به حریم خصوصی استفاده کنندگان آن است . اگر چه کاربران با هویتی مجازی در این شبکه‌ها حضور دارند ولی باز هم تفاوتی در نفوذ به حریم خصوصی آنها نخواهد داشت . باید توجه داشت که باید ها و نباید‌ های شرعی در خصوص کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چند شبکه‌های ‌اجتماعی در ظاهر در دنیای حقیقی نیستند اما ماهیت بسیاری از اطلاعاتی که در این شبکه‌ها وجود دارند حقیقی است . پس باید مراقب بود تا حریم خصوصی افراد در این فضا تهدید نگردد و اطلاعات خصوصی به آن راه نیابد .

-         اتلاف زمان : با وجود آن که بسیاری از افراد از شبکه های مجازی برای دریافت اطلاعات ، کسب و کار و روابط مهم اجتماعی و تجاری استفاده می کنند اما ، تحقیقات نشان داده به دلیل جذابیت های مطالب مختلفی که در این شبکه ها وجود دارد ، کاربران آن زمان زیادی را در شبکه های مجازی تلف می کنند که حتی در گاهی موارد باعث بر هم خوردن برنامه عادی زندگی آنها مخصوصا خواب شبانه آنها می گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه