سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس و راه های مقابله با آن در نوجوانان و بزرگسالان چیست ؟

استرس و راه های مقابله با آن در نوجوانان و بزرگسالان چیست ؟

استرس در مقابل فشار های زندگی بروز می کند و بسیاری از عامل ها نظیر میزان سازش ، ویژگی های فردی ، و یا منبع استرس و چگونگی پاسخ به آن بستگی دارد .

استرس در مقابل فشار های زندگی بروز می کند و بسیاری از عامل ها نظیر میزان سازش ، ویژگی های فردی ، و یا منبع استرس و چگونگی پاسخ به آن بستگی دارد . وجود مقداری از استرس در زندگی ، برای تلاش و فعالیت ضروری است ولی اگر بیش از حد باشد و قابل تحمل نباشد تمامیت جسمی ، روانی و اجتماعی فرد را مختل می کند . برای مبارزه با فشار های روانی و درمان استرس شیوه های مختلف جسمی و روانی وجود دارد که توسط بهترین مشاور روانشناس انجام می شود و می تواند شرایط بهتری را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند و آن ها را در مبارزه با فشار های روانی و فراهم کردن بستر مناسب برای زندگی توام با شادی و سازگاری موثر با مشکلات و پیش آمد های اطراف و خودش و آینده داشته باشد . کودکان و نوجوانان برای این که در مدرسه ، ارتباط و ... دچار مشکل نشوند و همچنین برای این که در دوران بزرگسالی شرایط آن ها بدتر نشود در همان دوران باید بررسی و درمان و کنترل شود تا در زندگی روزمره از سلامت روانی برخوردار باشند و پاسخ مناسب و رفتار مناسب را از خود نشان دهند.

در زندگی روزمره فردی را نمی توانیم پیدا کنیم که استرس نداشته باشد و آن را تجربه نکرده باشد هانس سلیه از دانشمندانی می باشد که استرس را چاشنی زندگی معرفی کرده است و می گوید که استرس باعث می شود زندگی پر جنب و جوش تر ، فعال تر و شاداب تر داشته باشیم . اما استرسی نیازمند درمان است که زندگی خانوادگی ، روان شناختی ، اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و موجب اختلال می شود . و در این وضعیت است که فرد ارتباط درستی با واقعیت ندارد و نمی تواند مطابق با آن رفتار و کردار و تفکر خود را تنظیم کند و می توان گفت که چنین استرسی بیمار گونه بوده و نیازمند درمان در مطب روانشناسی می باشد .

میزان استرس به چه عواملی بستگی دارد ؟

زمانی که استرسی که به فرد وارد می شود قابل پیش بنی باشد فرد توانایی تحمل بیشتری خواهد داشت . و یا اگر فرد توانایی اداره کردن و کنار آمدن با آن را داشته باشد میزان فشار کمتری را احساس خواهد کرد و به عبارتی می تواند با آن مقابله کند و منجر به شکست او نشود . از موارد دیگر می توان به معنایی که فرد از عامل استرس دارد ، می تواند میزان فشار را تعیین کند . این عامل به شخصیت فرد بستگی دارد و برای مثال افرادی که تیپ شخصیتی A دارند حساس هستند ، همیشه کمبود وقت دارند و بیشتر بر مسئولیت ها تاکید می کنند تا با مسائل شخصی و خانوادگی و در بیشتر مواقع حرص و جوش می خورند . اما افراد تیپ B آرام ، با حوصله هستند و حرص و جوش نمی خورند و در کل می توان گفت که حساس نیستند . بنابراین می توانیم بگوییم که زمانی که افراد منبع حرص و جوش یکسانی داشتهد باشند نسبت به آن برداشت های مختلفی خواهند داشت و هیچ کدام یکسان نیست شناسایی چنین تیپ های شخصیتی برای زوجین در مشاوره زناشویی نیز مفید می باشد زیرا این تفاوت ها در زندگی مشترک نیز تاثیر دارد . از موارد دیگر می توان به میزان دریافت حمایت افراد اشاره کرد . اگر فرد  ازسوی والدین ، خواهر و برادر ها حمایت شود میزان فشاری که تحمل می کند ، ببشتر خواهد بود و همچنین از موارد دیگر می توان به میزان توانایی و مهارت فرد در مهار کردن آن موقعیت می باشد .

روش های مبازه با استرس چیست ؟

تنش زدایی جسمی و روانی :

آزامش دهی جسمی مانند نرمش های بدنی و حتی ژیمناستیک ، استرس را کاهش مس دهند زیرا که باعث می شود ضربان قلب نرمال شود و تنش عضلانی را کمتر می کند مثلا یوگا از ورزش هایی می باشد که احساس آرامش در بدن را به وجود می آورد و برای همه ی سنین بسیار مناسب می باشد . از تنش زدایی های روانی می توان به مراقبه اشاره کرد  که ممکن است از تصویر سازی های ذهنی فرد سعی می کند تا آرام شود و استرس خود را کمتر کند .

روان درمانی :

در صورتی که فرد مشکلات عمیقی داشته باشد و نتواند آن ها را حل کند و همواره این مشکلات زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد و  در نهایت باعث ایجاد حس افسردگی ، اضطراب و افسردگی می شود حتی در بسیاری از موارد فرد با برخی بیماری های جسمی نیز مواجه می شود و از این رو است که باید از جلسات روان درمانی استفاده کند تا این مشکلات حل شوند . آموزش ایمن سازی در مقابل استرس از درمان های مناسب برای استرس می باشد که مشاوران از آن استفاده می کنند .

روش حل مسئله :

زمانی که افراد مهارت حل مسائل را داشته باشند ، استرس کمتری را تجربه خواهند کرد می توان گفت که افرادی که توانایی حل مسئله ندارند استرس زیادی را تجربه کرده و به عبارتی نمیدانند که چگونه آن را حل کنند و دلایل آن را بدانند. یعنی شناسایی مسئله و شناخت کامل آن و ارائه ی راه حل های مناسب و منطقی از موارد موثر می باشد .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه