سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر عادت ماهانه بر رفتار و روان زنان

بسیاری از دختران به صورت میانگین در سن 9 تا 13 سالگی دچار بلوغ جسمی شده و دوره ماهانه آنها آغاز می گردد . 

بسیاری از دختران به صورت میانگین در سن 9 تا 13 سالگی دچار بلوغ جسمی شده و دوره ماهانه آنها آغاز می گردد . بسیاری از دختران در ماه های اول احساسات مختلفی را در زمان پیش از این دوره و در حین دوره تجربه می کنند که باعث تغییرات خلقی فراوانی در آنها می شود . از نظر بهترین روانشناس نوجوان در تهران احساساتی همچون ، خشم ، عصبانیت و اضطراب در این دوران طبیعی می باشد که چون دختر نوجوان تازه با آن رو به رو می شود گاهی توانایی کنترل آن را نداشته و حتی گیج می شود که چرا این حالت به وی دست داده . برخی از دختران پس از آغاز دوره ماهانه احساس می کنند دچار اختالات روانی شده اند در صورتی که گذر زمان آنها را متوجه تغییرات هورمونی و درک مناسب درباره این تغییرات می نماید . نقش والدین در شروع این دوره برای دختران نوجوان بسیار با اهمیت می باشد و می تواند تاثیرات زیادی بر این امر داشته باشد که دختر نوجوان با آگاهی صحیح درباره مسائل و تغییرات خود رو به رو گشته و تا بزرگسالی نیز با توجه به این تغییرات دچار مشکل نگردد .

سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟

علائمی همچون افسردگی ، اضطراب و خستگی ، نشانه های سندرم پیش از قاعدگی یا PMS می باشد . این سندرم در همه زنان به یک شکل نمی باشد ولی زندانی که دچار این سندرم به شکل بروز اختلالات روحی و روانی هستند ، پیش از شروع عادت ماهانه دچار فشار های زیادی می گردند . در بهترین مرکز مشاوره ایران این دوره را دوره حساس زنان شناسایی کرده اند و با این که هنوز مشخص نشده چرا برخی زنان دچار آن می شوند و برخی دیگر نه ، اما گاهی برخی زنان اختلالات اضطرابی یا افسردگی خود را با این سندرم اشتباه می کنند و در حالی که تصور می کنند دچار سندرم پیش از قاعدگی هستند در واقع اختلالات روانی که در آنها وجود دارد در این دوران که سطح هورمون های بدن نیز دچار تغییرات گشته ، بروز بیشتری می کند . از برخی از اختلالاتی که نشانه هایی همچون سندرم پیش از قاعدگی دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

-         افسردگی

-         اختلالات اضطراب

-         اختلال دو قطبی

-         سندرم پیش از یائسگی

برخی از بیماری ها همچون ، میگرن ، ناراحتی های گوارشی و سندرم خستگی مزمن ، نیز در دوران قاعدگی افزایش پیدا می کند و باعث فشار جسمی و روانی بیشتر بر زنان می شود .

اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی چیست ؟

گاهی اوقات اضطراب و استرس بسیار زیاد پیش از عادت ماهانه می تواند نشانه ای از اختلال دیسفوری یا PMDD باشد . 5 درصد زنان دچار این اختلال می باشند که نوعی اختلال خلقی بوده و علائم آن به قدری شدید است که زندگی روزمره آنها را دچار مشکل می نماید . افرادی که از روانشناس اینترنتی استفاده می کنند با نشانه های این اختلال بیشتر آشنا هستند و می توانند تا حد زیادی آن را با راه های مناسب کنترل کرده تا کمترین فشار را تحمل کنند ای اختلال با اختلال سلامت روان نیز ارتباط بسیار نزدیکی دارد و از افرادی که در سابقه خانوادگی آنها افسردگی و اضطراب بوده است بیشتر احتمال دارد که با این اختلال رو به رو گردند . بارز ترین نشانه های این اختلال را می توان : تحریک پذیری بالا ، گریه های مکرر ، احساس بی طاقتی ، کاهش علاقه به فعالیت های اجتماعی ، اختلالات خواب ، خستگی ، احساس غم و اندوه ، درد مفاصل و احساسات خارج از کنترل اشاره نمود .

برای ایجاد آرامش و کنترل سندرم پیش از قاعدگی و کاهش فشار در دوران قاعدگی چه می توان کرد ؟

1-    ورزش :  بسیاری از کسانی که از شدت فشاری که این دوران به روان آنها می آورد به بهترین مشاوره تلفنی تهران رجوع می کنند به ورزش کردن به صورت منظم تشویق می شوند . کسانی که پیاده روی یا ورزش های هوازی را در برنامه روزانه خود قرار می دهند کمتر از سایرین دچار بروز علائم پیش از قاعدگی و فشار های دوره ماهانه می گردند .

2-   رژیم غذایی : در دوره پیش از قاعدگی و عادت ماهانه مصرف بیشتر کربوهیدرات می تواند بسیار موثر باشد . داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسه دار می تواند باعث کاهش خستگی و اضطراب ناشی از پرخوری در طی سندروم قبل از قاعدگی شود و همچنین خوردن غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر و ماست نیز در این امر بی تاثیر نخواهد بود تا فرد دوره راحت تری را طی نماید .  

3-   مصرف ویتامین و امگا 3 : تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین B12 و کلسیم در کنار امگا 3 می تواند علائم جسمی و روانی پیش از قاعدگی را کاهش داده و در پایداری خلق خو تاثیرات زیادی داشته باشد .

4-   تکنیک های آرامش : بسیاری از مشاوران روانشناسی به مراجعین خود تکنیک های آرامشی را آموزش می دهند که می تواند برای کاهش اضطراب ، استرس و گرفتگی عضلات در دوران پیش از قاعدگی و دورات عادت ماهانه بسیار مفید باشد . این تکنیک ها شامل آموزش تنفس مناسب ، شل کردن عضلات و مدیتیشن می باشد ، که تاثیرات فراوان آن اثبات شده است .

5-   خواب مناسب : یکی دیگر از راه های کاهش فشار در دوران قاعدگی و پیش از آن داشتن برنامه برای خواب مناسب می باشد . تحقیقات نشان داده زنانی که دچار اختلالات خواب می باشند بیش از سایرین دچار سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی می گردند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3