سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه با رفتار پرخاشگرانه کودکان برخورد کنیم ؟

رفتار های خطرناک نظیر پرخاشگری و عصبانیت باید بلافاصله متوقف شوند زیرا که با ادامه پیدا کردن اینگونه رفتار ها والدین و اطرافیان و حتی خودشان با مشکلاتی رو به رو خواهند شد . انگیزه های بسیاری برای رفتار پرخاشگرانه وجود دارد .

رفتار های خطرناک نظیر پرخاشگری و عصبانیت باید بلافاصله متوقف شوند زیرا که با ادامه پیدا کردن اینگونه رفتار ها والدین و اطرافیان و حتی خودشان با مشکلاتی رو به رو خواهند شد .

رفتار های خطرناک نظیر پرخاشگری و عصبانیت باید بلافاصله متوقف شوند زیرا که با ادامه پیدا کردن اینگونه رفتار ها والدین و اطرافیان و حتی خودشان با مشکلاتی رو به رو خواهند شد . انگیزه های بسیاری برای رفتار پرخاشگرانه وجود دارد . ممکن است کودکی به دلیل این ناراحت و عصبانی است چون می خواهد که به شخص دیگری مسلط شود و او را کنترل کند و یا این که می خواهد دوستان و همسالان خود را تحت تاثیر قرار دهد . و والدین باید مانع از رفتاری شوند که موجب تهدید یا صدمه وارد شدن به دیگران شود . طبق نظر روانشناس نوجوان کودکانی که پرخاشگر هستند با احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به نوجوانان یا بزرگسالان ناسازگار مواجه هستند . همچنین ممکن است این رفتار ها به شکل های دیگری نیز باشد که خود را در معرض خطر قرار دهد برای مثال ممکن است به کبریت دست بزند و یا با وسایل خطرناک دیگری بازی کند و به آن ها نزدیک شود .

طبق نظر مشاوران کلینیک روانشناسی در شمال تهران کودکان پرخاشگر ، میزان بالایی از رفتار پرخاشگرانه کلامی و جسمی را نسبت به والدین و دیگر اعضای خانواده مانند خواهر ها و برادر هایش ، دوستان و همسالانش و اموال و وسایل را به همراه دارند . کودکان پرخاشگر کتک می زنند ، گاز می گیرند ، هل می دهند ، اذیت و مسخره می کنند ، قشقرق می کنند ، وسایل را پرت می کنند و گریه می کنند . اکثر کودکان ممکن است گاهی اوقات چنین رفتار هایی را از خود نشان دهند ولی کودکان پرخاشگر رفتار های گفته شده را همیشه دارد . پرخاشگری کودک به عنوان پاسخی برای ناراحتی و ناکامی و استرس می باشد و رفتار پرخاشگرانه باعث می شود دیگران را وادار سازد تا به آن چه که می خواهند برسند . و زمانی که والدین مقاومت کنند و یا تلاش کنند تا رفتار او را اصلاح کنند .مطالعات در خصوص مشاوره پدر و مادر نشان می دهد که  خارج از کنترل شدن یکی از شیوه هایی می باشد که کودکان پرخاشگر از آن استفاده می کنند تا دیگران را تحت کنترل خود قرار دهند و به احتمال زیاد دروغ می گویند و اعمال خود را انکار می کنند ،کودکان پرخاشگر از حرف های بزرگ تر ها پیروی نمی کنند و قشقرق راه می اندازند تا از کارهایی که از او خواسته می شود ، را انجام ندهند . حال می خواهیم بدانیم به عنوان پدر و مادر فرزندان خود چگونه می توانیم رفتار های پرخاشگرانه را مدیریت کنیم ؟

مدیریت رفتار های پرخاشگرانه :

زمانی که کودک در حال انجام رفتار پرخاشگرانه می باشد و ممکن است که به خود و یا اطرافیانش آسیبی وارد کند باید توسط والدینش آن رفتار متوقف شود زمانی که رفتار او را متوقف ساختید باید با تاکید او را از رفتاری که کرده آگاه سازید و بگویید که نباید چنین رفتاری را داشته باشد و نباید با کودکتان به دنبال جر و بحث باشید . بعد از آن باید از محرومیتی برای کودک خود استفاده کنید این محرومیت به عنوان یک وقفه ی کوتاه مدت و مختصر در فعالیت های کودک می باشد . یعنی زمانی که کودک شما رفتار اشتباهی را مرتکب شد باید او را به جایی که کسل کننده می باشد بگذارید و تا زمانی که زمان سنج پایان محرومیت را نشان دهد کودک باید در آن جا بماند . بعد از اتمام این زمان با او در مورد این رفتار پرخاشگرانه صحبت کنید و دوباره به او تکرار کنید که کاری که کرده خطرناک بوده است و بعد از از او بخواهید که به زبان خود کار اشتباه خود را بیان کند و از او بخواهید که در مورد این که چه کار جایگزین مثبت دیگری می تواند به جای آن رفتار پرخاشگرانه انجام دهد . زمانی که کودک جایگزین های امنی را به شما شرح داد او را تحسین و تشویق کنید و به او کمک کنید تا یاد بگیرد با رفتار های مثبت و سازگار دیگر مشکلات خودش را در آن دوران و نوجوانی و بزرگسالی حل کند بدون این که آسیبی به خود و یا اطرافیانش وارد کند .

شما باید به کودکان خود کمک کنید تا بتواند احساسات خودش را ابراز کند زمانی که کودکان بتوانند نسبت به احساسات خود آگاه باشند و آن ها را درک کنند می توانند خشم خود را با کلمات توصیف کنند و این خود موجب می شود که کودک نسبت به رفتار پرخاشگرانه خود کنترل بیشتری داشته باشد . و باید به خاطر داشت که زمانی که کودک از فعالیت های مثبتی به جای پرخاشگری استفاده کرد او را تشویق و تحسین کنید و نسبت به چنین پیشرفتی بی واکنش نباشید اما بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص درمان ترس کودکان باید به خاطر داشته باشید که خودتان نباید از اعمال پرخاشگرانه برای تنبیه فرزند خود استفاده کنید چون این خود وضعیتی بدتری را موجب می شود . توصیه ی دیگر که می توان به آن اشاره کرد این است که کودکان خود را در معرض همسالان و الگوهای پرخاشگر در برنامه های کارتونی و بازی ها و فیلم ها قرار ندهید و گام های اساسی در تربیت فرزند خود در جهت کاهش پرخاشگری آن ها را از سوی متخصصان ماهر در این زمینه یاد بگیرید .    

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3