سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش میزان طلاق در دوران کرونا

یکی از مشکلاتی که افراد جامعه را در زمان قرنطینه بابت شیوع ویروس کرونا ، در بر گرفته مسئله افزایش میزان طلاق می باشد .

یکی از مشکلاتی که افراد جامعه را در زمان قرنطینه بابت شیوع ویروس کرونا ، در بر گرفته مسئله افزایش میزان طلاق می باشد . شرایط اقتصادی ، افسردگی ، استرس و افزایش تعاملات خانوادگی از مهمترین دلایل بروز اختلافات خانوادگی و ایجاد طلاق می باشد . در دوران کرونا زمان حضور زوجین در کنار یکدیگر بیشتر از زمان های عادی می باشد بهترین مشاور روانشناسی همین عامل را باعث افزایش تنش های خانوادگی می داند زیرا بسیاری از زوجین نحوه تعامل با یکدیگر و حتی با فرزندان خود را ندانسته و باعث افزایش تنش های بیشتر در محیط خانواده می گردند . در ایم مطلب سعی بر آن داریم تا راه های تعامل بین زوجین را بیان کرده تا افراد در این شرایط بتوانند با کمک آن از بروز اختلافات در بین خود جلوگیری کنند .

راه های افزایش تعامل بین زوجین

1-     گفتگو : بیشتر افرادی که به مشاوره قبل طلاق مراجعه می کنند نسبت به تکنیک های گفتگوی موثر ، نا آگاه هستند . این زوجین به دلیل عدم آگاهی از روش های صحیح گفتگو با یکدیگر دچار مشکلات فراوانی می گردند . متخصصین روانشناسی به زوجین پیشنهاد می کنند تا درباره موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت نماید و در این مکالمه اجازه دهند طرف مقابل سخن خود را کامل کرده و از قضاوت و پیش داوری در حین مکالمه بپرهیزند . داشتن صداقت و عدم سوء استفاده از نقاط ضعف در یکدیگر از اصلی ترین کلید های موفقیت یک گفتگوی موثر می باشد . در مکالمه خوب افراد باید از تحقیر و برچسب زدن پرهیز کرده و مکالمه را مدیریت نمایند .

2-    سرزنش نکنید : بسیاری از زوجین مخصوصا در این دوران که زمان بیشتری را در کنار هم هستن از یکدیگر بیشتر ایراد می گیرند و دست به سرزنش یکدیگر می زنند . سرزنش کردن مداوم باعث کاهش عزت نفس در افراد و بروز پرخاشگری شده که روابط زوجین را سرد نموده و رابطه آنها را خراب می کند . افرادی که به مشاور زوج درمانگر مراجعه می کنند با نحوه صحیح انتقاد از یکدیگر آشنا می شوند تا در عین این که ایرادات یکدیگر را گوشزد کنند به احساسات درونی و عزت نفس یکدیگر آسیب نزنند .

3-    روابط جنسی مناسب : داشتن روابط جنسی خوب باعث رفع بسیاری از مشکلات در بین زوجین به صورت نا خود آگاه می شود . داشتن رابطه جنسی صمیمانه و با عشق می تواند باعث شود تا صمیمیت در بین زوجین افزایش یابد . با وجود آن که داشتن روابط جنسی در دوران کرونا نیاز به رعایت اصول و مراقبت های فردی دارد اما داشتن این روابط به صورت آزاده و بدون فشار به یکدیگر نه تنها میزان تنش را در بین زوجین کاهش می دهد بلکه باعث کاهش استرس و اضطراب در آنها نیز می گردد .

طی تحقیقاتی که در یک کلینیک روانشناسی خوب انجام گرفته مشخص شده شیوع ویروس کویید-19 همه احساسات افراد را تحت نظارت خود قرار داده ، از عشق تا نفرت . ترس از آینده نا معلوم و نگرانی بابت مرگ باعث شده تا بسیاری از افراد سعی کنند در این دوران به آرزو های نرسیده خود دست پیدا کنند . به همین دلیل ازدواج ها و طلاق های زیادی تحت تاثیر شرایط فعلی ایجاد می شود که می تواند صحیح نبوده باشند . به دلایلی که ذکر کردیم نقش روانشناسان و مشاوره در این شرایط بسیار پر رنگ بوده و با ارائه خدمات مشاوره به صورت غیر حضوری می تواند یاری زیادی به افرادی که تحت فشار روانی می باشند ، کند .

ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از افراد متوجه شوند که هیچ چیز ار مهارت های زناشویی نمی دانند و چنانچه به این مهارت ها دست نیابند زندگی مشترک خود را از دست خواهند داد . از نمونه این مهارت ها می توان به مواردی همچون : مهارت حل مسئله ، مهارت مقابله با عصبانیت ، مهارت شناسایی طرحواره در همسر ، مهارت پذیرش و تعهد ، اشاره نمود .

-         مهارت حل مسئله : یکی از مهمترین راه های رفع تنش های داخلی داشتن مهارت حل مسئله می باشد . در بسیاری موارد در خانواده ها حتی مسائل کوچک نیز به راحتی حل نمی گردد زیر ا تعارضات و دلخوری های قدیمی مانع از می شود که افراد به حل مشکلات خود بپردازند . باید توجه کرد برای حل مسئله همکاری هر دو زوج و تلاش آنها بسیار ضروری می باشد .

-         مهارت مقابله با عصبانیت : عصبانیت به پیکر یک رابطه صدمه های جدی وارد می کند . فاصله هایی که به دلیل عصبانیت ایجاد می شود به سختی جبران می شود و باعث تحلیل رفتن زوجین می گردد . مهارت مقابله با عصبانیت ابتدا نیاز به پیش زمینه دارد . افراد برای آن که بتوانند رفتار مناسبی در مقابل عصبانیت طرف مقابل داشته باشند باید بتوانند ابتدا عصبانیت خود را کنترل کنند .  

-         مهارت شناسایی طرحواره در همسر : این مهارت نیاز به آگاهی درباره طرحواره ها دارد . در این زمینه کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس می تواند بسیار مفید باشد زیرا بسیاری از اعمالی که افراد نسبت به یکدیگر از خود نشان می دهند تحت تاثیر مشکلات دوران کودکی و طرحواره رشد یافته در آنها می باشد .

-         مهارت پذیرش و تعهد : در هر رابطه ای کاستی هایی وجود دارد زیرا هیچ کس به طور مشخص کامل نیست . پذیرش و تعهد یاد گیری این مسئله می باشد که امور ناراحت کننده را به جای حاشیه دادن به سمتی ببریم که واقعا مفید باشد . مهارت پذیرش و تعهد باعث می شود تا زوجین آن چه را که نمی توانند تغییر دهند را در خود و طرف مقابل بپذیرند و ترغیب شوند که آنچه می توانند را برای حفظ و تعهدی که به زندگی مشترک دارند ، تغییر دهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3