سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نشانه کمبود عزت نفس در کودکان

زندگی روزمره کودکان پر از اتفاقات و حوادث مختلفی می باشد که می تواند بر عزت نفس آنها تاثیر گذار باشد . 

زندگی روزمره کودکان پر از اتفاقات و حوادث مختلفی می باشد که می تواند بر عزت نفس آنها تاثیر گذار باشد . هیچ کودکی از زمان تولد دارای عزت نفس بالا یا پایین نیست و حوادث زندگی و با خلق و خوی هر کودک و میزان آگاهی وی نسبت به محیط زندگی اش و نیز طرز فکر مردم اطراف و رفتار والدین او فرق می کند . عزت نفس کودک را می توان ، باور ها ، احساسات و آرزو های او دانست که به نسبت موفقیت در آن ، کاهش یا افزایش می یابد . کمبود عزت نفس  در کودکان یک مشکل جدی می باشد که چنانچه در زمان مناسب به آن رسیدگی نگردد تا بزرگسالی همراه وی باقی می ماند . دیده می شود افرادی که به مراکز مشاوره خانواده حضوری مراجعه می کنند و نیاز به حل مشکلات خانوادگی دارند ، بسیاری از ریشه مشکلات آنها در عدم وجود عزت نفس افراد از کودکی بوده که به شکل های مختلف در بزرگ سالی برزو کرده است . خانم دکتر باقری ، متخصص و روانشناس خانواده در این باره می گویند : عزت نفس پایین می تواند باعث شکست در روابط عاطفی ، خانوادگی و حتی شکست شغلی گردد . چنانچه به دقت به زندگی خود نگاه کنید شاید شما هم متوجه بسیاری از مشکلاتی گردید که ناشی از کمبود عزت نفس و عدم درمان آن در کودکی می باشد .

بسیاری از والدین تصور می کنند در درک عزت نفس برای کودکان خود بسیار خبره هستند و به راحتی وجود و یا عدم وجود عزت نفس در کودک خود را تشخیص می دهند . برخی از والدینی که به روانشناس کودک نیز مراجعه می کنند رفتار های کودک را که ناشی از عزت نفس پایین او می باشد را به دوره سنی کودک و قابلیت تغییر وی نسبت می دهند و اعتقاد دارند این مسئله با بزرگ تر شدن کودک بر طرف می گردد . تمام رفتار های کودک اعم از بازی کردن ، درس خواندن ، معاشرت با همسالان و مربیان ، همگی می تواند نشانه های عزت نفس پایین کودک را در خود نشان دهد . در این مطلب سعی بر آن داریم تا برای تشخیص راحت تره کمبود عزت نفس کودکان ، نشانه های شایع آن را بیان کنیم تا چنانچه والدین با این نشانه های رو به رو شدند هر چه سریع تر برای درمان و رفع کمبود عزت نفس در کودک خود اقدام نمایند .

نشانه ای کمبود عزت نفس در کودک

1-    خودش را دوست ندارد : این کودکان معمولا تمایل دارند فرد دیگری باشند . مثلا این حالت در دختران به شکل میل به پسر بودن و توانایی های مردانه داشتن بروز می کند . کودکانی که عزت نفس پایینی دارند تخیلات قوی داشته و دائما خود را به جای دیگران تصور می کنند . این حالت کودک چنانچه تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد آنها برای ازدواج نیز به مشکلات زیادی بر خواهند خورد . بسیاری در زمان مراجعه به مشاور قبل از ازدواج درباره این که ای کاش بهتر بودند یا متفاوت از خود بودند با روانشناس صحبت می کنند .

2-    نکات مثبت خود را نمی بینند : در بر خورد با کودکان بسیار مشاهده می شود که کودک در ابراز کارهایی که انجام می دهد به شکل اغراق آمیزی آنها را تغییر می دهد . اما کودکانی که دچار عزت نفس پایینی هستند معمولا احساسات منفی به خود و اعمال خود دارند . بیشتر کودکان به طور طبیعی آنقدر از نظر انرژی اشباع شده اند که به نظر می آید در حال انفجار هستند . اما کودکی که احساس درماندگی می کند، نشانه ای از تلاش در او دیده نمی شود .

3-    به توانایی های خود اعتماد ندارند : کودکانی که عزت نفس پایینی دارند نسبت به توانایی های خود بی اعتماد هستند . این کودکان معمولا در مقابل مسئولیت یا کار جدیدی که به آنها محول می شود دچار اضطراب می گردند و گربه می کنند زیرا عدم اعتماد به توانایی هایشان باعث می شود تا نسبت به انجام درست وظیفه محول شده دچار ابهام باشند .

4-    معمولا شلخته هستند : از دیگر نشانه های کودکانی که عزت نفس پایینی دارند شلخته بودن می باشد . این کودکان به دلیل این که خودشان از خودشان خوششان نمی آید ، از فکر کردن به خود و ظاهر خود نیز لذتی نمی برند و تفکر اصلی آنها ، من دوست داشتنی نیستم است .

5-    با کودکان کوچکتر از خود بد رفتار اند : این کودکان به دلیل ترس ها و احساسات ناخوشایندی که در خود دارند معمولا نسبت به کودکان دیگر نیز بد رفتار هستند و با زور گویی و ایجاد ترس در آنها تمایل دارند تا آنها نیز مانند خودشان احساسات منفی را تجربه کنند . برخی از والدینی که کودکانی با عزت نفس پایین دارند در مراجعه به مرکز مشاوره رفتار بد کودک نسبت به سایر کودکان یا خواهر و برادر کوچکتر شان را نشانه حسادت کودک می دانند و از عدم عزت نفس در کودک بی اطلاع هستند .

هر یک از نشانه های عنوان شده در بالا ممکن است در یک کودک به صورت اختصاری و یا همراه با هم وجود داشته باشد . همان گونه که در توضیحات نیز گفتیم کمبود عزت نفس می تواند آسیبی جدی به دوره کودکی ، کودک و همچنین بزرگسالی او وارد نماید . افرادی که دچار عزت نفس پایین از کودکی هستند معمولا در پست ها و موقعیت های بلای شغلی به اذیت زیر دستان خود می پردازند و از این روش برای ارضاء عزت نفس خود استفاده می کنند . باعث می شوند تا جامعه مسیر نزول را طی نماید .

نویسنده : غزاله البهشتی

    تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3