سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه های بازگشت به زندگی پس از مرگ نزدیکان

مرگ یکی از اتفاقات گریز ناپذیر در زندگی می باشد که تاثیرات مختلفی بنا بر رابطه عاطفی که افراد دارد با یکدیگر دارند ، بر آنها می گذارد . 

مرگ یکی از اتفاقات گریز ناپذیر در زندگی می باشد که تاثیرات مختلفی بنا بر رابطه عاطفی که افراد دارد با یکدیگر دارند ، بر آنها می گذارد . از دست دادن یکی از عزیزان یکی از بحرانی ترین بخش های زندگی را تشکیل می دهد که احساسات مختلفی همچون : خشم ، ناامیدی ، ناراحتی ، شوک ، حسرت و گاهی احساس گناه را برای فرد به همراه دارد . برخی از افراد در این شرایط آن قدر دچار احساسات مختلف می گردند که از مشاور روانشناس غیرحضوری کمک می گیرند زیرا احساس می کنند دچار مشکلات روانی شده اند . داشتن احساسات مختلف در شرایط از دست دادن یکی از عزیزان امری طبیعی می باشد و به فرد کمک می کند تا اندوه ایجاد شده را بپذیرد . پذیرش این نکته که زمان کمک بسیار زیادی به کمرنگ شدن فشار و ناراحتی می کند ، باعث می شود تا افراد این دوره را با آرامش بیشتری سپری کنند . با این که دلتنگی امری بسیار طبیعی است اما این غم با گذر زمان آرام می گیرد .

راهکارهای بازگشت به زندگی

سوگواری کنید : کنار آمدن با غم از دست دادن یکی از عزیزان نیازمند سوگواری برای آنها می باشد . در بسیاری از خانواده ها مراسم های خاصی پس از فوت گرفته می شود که نزدیکان و خانواده یکدیگر را در این مراسم حمایت می کنند اما گاهی افراد نیاز دارند در تنهایی به برون ریزی احساسات خود بپردازند . در مرکز روانشناسی به این افراد پیشنهاد می شود تا احساسات خود را شناسایی کرده و از وجود آن خجالت نکشند . برخی از افراد در این شرایط نیاز دارند تا زمان هایی را به گریه کردن اختصاص دهند تا برای فعالیت های روزمره خود آماده شوند . در این شرایط نباید جلوی فرد گرفته شود . بلکه باید به او آزادی عمل داده شود تا هر چقدر که می خواهد اشک بریزد تا احساس آرامش کند . البته باید توجه داشت پس از مرگ یکی از عزیزان همه گربه نمی کنند و اگر کسی تمایل به گریه کردن نداشت نباید از این احساس خود شرمسار باشد . گریه نکردن فرد نشان بی احساسی او نیست بلکه ممکن است فرد در درون خود به گونه ای دیگر در حال کنار آمدن با شرایط می باشد .

خود را قوی نشان ندهید : برخی از افراد تصور می کنند که در بحران ناشی از مرگ یکی از عزیزان دست ترین زمان برای آن است که نشان دهند افرادی قوی هستند و فیلم قوی بودن برای دیگران بازی کنند . این گونه نمایش ها بیشتر در فیلم ها و تلویزیون قابل پذیرش می باشد و افرادی که در کنار یکدیگر زندگی می کنند نیاز دارند تا با یکدیگر رو راست باشند . نگرانی بسیاری از خانواده هایی که از تلفن مشاوره خانواده استفاده می کنند نگرانی بابت احساسات دیگر اعضاء خانواده و قدتمند نشان دادن آنها با سوگ مورد نظر می باشد .

به دنبال حمایت باشید : همراهی دوستان و اعضاء خانواده در شرایط از دست دادن یکی از عزیزان می تواند بسیار کمک کننده باشد . صحبت کردن با نزدیکان درباره احساسی که دارید و خاطراتتان به مراتب بهتر از مخفی شدن در ذهنتان می باشد . بسیاری از کسانی که پس از مرگ یکی از عزیزان نیاز به روانپزشک تلفنی پیدا می کنند افرادی هستند که احساسات خود را به شدت مخفی کرده اند . شرکت در گروه ها و در بین افرادی که تجربیاتی مشابه شما داشته اند نیز می تواند بسیار موثر باشد . در بسیاری از کلینیک های روانشناسی افرادی که با غم از دست دادن نزدیکان خود کنار نیامده اند توسط روانشناس در گروهی در کنار هم جمع آوری می شوند تا با بیان احساسات خود به این نکته دست یابند که افرادی با احساسات مشابه آنها نیز در کنار آنها هستند .

تصمیم های مهم نگیرید : در شرایطی که فرد دچار ثبات احساسی و روحی نمی باشد بهترین کار این است که دست به تصمیمات مهمی همچون : ازدواج ، جدایی ، جابه جایی و ... نزند زیرا به دلیل عدم ثبات احساسی امکان پشیمانی از تصمیمات اخذ شده بسیار ممکن است . در این شرایط متخصصین روانشناس به افراد پیشنهاد می کنند صبور باشند تا کم کم آرامش به آنها بازگردد و چنانچه توانایی بازگشت به زندگی را در خود نمی بینند از افراد متخصص کمک بگیرند .

چگونه به افراد سوگوار کمک کنیم ؟

-          در غمشان شریک شوید : به فردی که سوگوار است اجازه دهید درباره احساساتش با شما صحبت کند و او را از گریه کردن و بیان احساساتش باز ندارید . افرادی که دائما تلاش می کنند تا فرد آرام باشد بیشتر باعث بروز فشار بر فرد سوگوار می گردند .

-        در انجام کار ها به او کمک کنید : درست کردن غذا ، نگهداری فرزندان در شرایطی که فرد سوگئار است می تواند کمک بزرگی برای وی باشد . فردی که سوگوار است معمولا در ساده ترین اعمال روزمره دچار مشکل می باشد .

-         در مقابل آنها صبور باشید : چنانچه فردی سوگوار در کنار شما می باشد به این نکته توجه کنید که احساسات وی دچار شدت و ضعف می باشد و باید نسبت به او صبوری بیشتری به خرج داد و در مقابل حرفها و اعمال او دچار خشم و با عصبانیت نشد .

-         به او پیشنهاد کنید از متخصصین کمک بگیرد : بسیاری از نزدیکان فرد سوگوار می توانند تشویق کنندگان بسیار خوبی برای فرد باشند که او را به سمت کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس سوق دهند .

-        آینده را یاد آوری کنید : در کنار آن که به فرد اجازه دهید احساسات خود را بیان کند ، جلب توجه او به وجود آینده می تواند در ایجاد احساس امیدواری برای او بسیار موثر باشد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3