سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره کودک و تاثیر در رفتار والدین

 

مشاوره کودک در کلینیک روانشناسی انتخاب نو به غیر از درمان اختلالات روانی کودکان به بحران های خانوادگی آنها نیز توجه می کنند. وجود کودکی با اختلالات روانی در خانواده نابسامانی های زیادی همراه است. پذیرش یک کودک با اختلال روانی و روش مناسب برخورد با این کودکان از کارهایی است که روانشناس کودک در مرکز مشاوره برای والدین انجام می دهد و در کنار درمان به خانواده نیز یاری می رساند. معمولا واکنش والدین در برابر این مسئله یکسان نمی باشد. گاهی والدین واکنش هایی همراه با ناراحتی زیاد با خود به همراه دارند که نیاز است به یک متخصص روانشناس مراجعه کنند.

واکنش های شایع در بین والدینی که کودکی با اختلال روانی دارند کدامند؟

-          انکار اختلال روانی : معمولا مادر کودک اولین فردی است که از طبیعی نبودن رفتار و افکار کودک نسبت به دیگر همسالانش آگاه می شود. این کودکان از نظر ظاهری با همسالان خود تفاوت ندارند و احتمال آن که در دوره نوزادی اختلال آنها توسط دکتر روانپزشک کودکان تشخیص داده شود بسیار کم می باشد. بسیاری از والدین پس از آن که به تفاوت کودک خود پی می برند به انکار حقیقت می پردازند و تفاوت های رفتاری کودک خود را طبیعی و حتی گاهی به خاطر هوش زیاد کودک می دانند.

-          احساس گناه و عذاب وجدان : گاهی والدینی که به خاطر اختلال روانی کودک خود به مرکز مشاوره انتخاب نو مراجعه کرده اند به خاطر داشتن کودکی با اختلال روانی احساس گناه شدیدی می نمایند ، چنانچه مادر در زمان بارداری مراقبت های ویژه را انجام نداده باشد و حتی تلاش اندکی برای سقط جنین نموده باشد این احساس به اوج خود می رسد.

-          نگرانی و استرس زیاد : در بین مراجعین به روانشناس کودک بسیار والدینی هستند که به خاطر نگرانی شدید یا زیاد از حد تلاش می نمایند تا با برنامه های فوق برنامه کودک خود را به حد کودکان طبیعی رسانده و در مدارس عادی ثبت نام کنند و یا به خاطر استرس شدید احساس انزجار از کودک خود پیدا می کنند و با کودک بد رفتاری می نمایند چنانچه کودک را در اختلالی که دارد مقصر می دانند.

در بین والدین کودکان با اختلالات روانی متخصصین روانشناس در کلینیک های روانشناسی کودک معمولا خانواده هایی که از نظر فرهنگی ، اجتماعی و مالی در سطح پایین تری قرار دارند ، پذیرش بیشتری در مقابل این کودکان از خود نشان می دهند ، خانواده هایی که از سطح مالی و اجتماعی بالا برخوردار هستند معمولا توان پذیرش این کودکان را در خود نمی بینند و معمولا این کودکان از امکانات درمانی خوبی به خاطر رفتار والدین دریافت نمی کنند.

کلینیک روانشناسی انتخاب نو با کمک بهترین متخصصین مشاوره کودک به کمک خانواده هایی آمده که کودکانی با اختلالات روانی دارند . این کودکان با حمایت خانواده و همراهی یک مشاور کودک خوب می توانند شرایطی داشته باشند که زندگی خود را به تنهایی اداره نمایند و پیشرفتهای خوبی به دست آورند.

نویسنده: غزاله البهشتی

شماره تماس : 22795735  و 22593216