سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش هدیه دادن در استحکام روابط

هدیه دادن و هدیه گرفتن فارق از احساسی که در فردی که هدیه را تهیه می کند ، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی دارد . 

 

هدیه دادن و هدیه گرفتن فارق از احساسی که در فردی که هدیه را تهیه می کند ، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی دارد . وقتی برای کسی هدیه می خریم یا هدیه دریافت می کنیم به عمق بخشیدن به روابط خود می پردازیم و پیوند ارتباط را در بین خود بیشتر خواهیم نمود . در بسیاری از موارد بهترین روانشناسان تهران دریافته اند که هدیه دادن یا هدیه گرفتن باعث سلامت روان در افراد می گردد و نشان دهنده علاقه و احساسی می باشد که افراد نسبت به یکدیگر دارند . تهیه هدیه نشان می دهد که برای طرف مقابل ارزش قائل هستیم و نسبت به وی احساس مسئولیت همراه با محبت داریم . وقتی به فردی هدیه می دهیم نه تنها وی را خوشحال می کنیم بلکه احساس شادی را نیز برای خود به ارمغان می آوریم و شادی وی به ما نیز منتقل می شود . همیشه نیازی نیست که هدیه با قیمت بالا باشد بلکه توجه به سلیقه و علاقه فرد در زمان تهیه هدیه می تواند نشان دهنده میزان توجه بوده و باعث ایجاد حس شادی و مهر گردد .

افرادی که برای مشاوره قبل از ازدواج خوب مراجعه می کنند نسبت به اهمیت ، تهیه و دریافت هدیه برای یکدیگر معمولا بی اطلاع هستند . اهدای هدیه از طرف خانواده دختر و خانواده پسر به یکدیگر باعث ایجاد تاثیر خانواده ها بر یکدیگر و حس قدرشناسی و حمایت در طول زندگی زوجین می شود . بر اساس رسومی که خانواده ها از آن پی روی می کنند برخی هدیه ها به شکل رسمی و خانوادگی در بین دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و نامزد هستند رد و بدل می شود و برخی هدیه ها در بین دختر و پسر می باشد که بیشتر جنبه عاشقانه و ایجاد کننده محبت می باشد . دادن پول یا سکه در زمانی که دختر و پسر می خواهند هدیه غیر رسمی به یکدیگر دهند معمولا پیشنهاد نمی شود . روانشناس پیش از ازدواج خوب تهیه یک هدیه ساده و کم قیمت را که با توجه به علایق طرف مقابل باشد را بر دادن پول ارجع می داند زیرا زمانی که فرد برای تهیه هدیه گذاشته ، هدیه را ارزشمند می کند .

در مشاوره ازدواج به زوجی که تصمیم به ازدواج دارند و یا نامزد هستند پیشنهاد می شود در این دوره معمولا دست خالی به دیدن یکدیگر نروند ، دادن هدیه های غیر رسمی و کوچک اعم از گل یا خوراکی می تواند احساس خوبی در طرفین ایجاد نماید . دختران با خوراکی های کوچک یا یک خرس عروسکی ذوق دوره کودکی شان زنده می شود و نسبت به طرف مقابل خود احساس علاقه و نزدیکی همراه با محبت می کنند که برای زندگی مشترک بین زوجین این شور و شوق لازم می باشد . دادن هدیه نباید همیشه از طرق پسر باشد بلکه دختران نیز می توانند با دادن هدیه های کوچک ذوق پسرانه را در مرد زندگی خود ایجاد کرده و وی را سر حال آورند . باید توجه کرد شاید زوجین در طول زندگی مشترک نتوانند برای یکدیگر دائما هدیه تهیه کنند بنا بر این به آنها پیشنهاد می شود از دوره نامزدی برای تهیه هدیه مناسب استفاده کرده و تاثیر خود را بر جای بگذارند . باید توجه داشت هدیه باید در حد معقول باشد که برای هدیه دهنده و گیرنده هدیه حس توقع ایجاد نکند . یعنی مثلا دختر برای داشتن چیزهای بهتر به شکل دائمی از همسر خود متوقع نشود و یا پسر با دادن هدیه های ارزشمند سعی در کنترل همسر خود نکند .

4 نکته با اهمیت در هدیه

1-     برای هدیه دادن دیر نکنیم : معمولا خانم ها اهمیت ویژه ای برای تاریخ و زمان رویداد های زندگی قائل هستند . بسیاری از کسانی که به بهترین مرکز مشاوره آنلاین مراجعه می کنند می خواهند بدانند در این موارد چگونه باید واکنش نشان دهند . روانشناس به این افراد توصیه می کند تا با گوشزد های کوتاه به طرف مقابل خود زمان های ارزشمند زندگی را یادآوری کرده و از بروز ناراحتی در بین خود جلوگیری کنند .

2-     به دنبال حراجی نباشید : بسیاری از افراد سعی می کنند تا برای خرید هدیه به دنبال بهترین حراجی ها باشند تا بتوانند با پول کمتر هدیه ای ارزشمند تر تهیه کنند ، که این مسئله باعث می شود تا هم کیفیت هدیه آنها کاهش یابد و هم اگر طرف مقابل متوجه آن شود برایش ایجاد دلخوری شود .

3-    از دادن کارت هدیه و پول بپرهیزید : با وجود آن که کارت هدیه یا پول باعث می شود تا فرد هدیه گیرنده بتواند هر چه را مطابق سلیقه خود است تهیه کند اما دادن کارت هدیه یا پول ارزش هدیه را کم می کند زیرا طرف مقابل احساس نمی کند اهمیت ویژه ای داشته است ، به همین دلیل به افراد پیشنهاد می شود مبلغ خود را مشخص کرده و به دنبال خرید هدیه روند .

4-    هدیه کسی را به کسی ندهید : با وجود آن که همیشه هدیه هایی که دریافت می کنیم مطابق علاقه و سلیقه ما نیست اما اکیدا توصیه می شود تا از دادن هدیه ای که دارید و آن را دوست ندارید به فرد دیگری خود داری کنید زیرا احساسی که شما نسبت به هدیه دارید در آن منعکس شده و باعث شادی خودتان هم نمی شود .

خرید هدیه در بین زوجین و یا دختر و پسری که با یکدیگر رابطه عمیق و همراه با محبتی دارند بهتر است با جملات زیبا و با محبت همراه باشد . داشتن یک شب رمانتیک و یا دعوت به یک شام عاشقانه می تواند تاثیر هدیه را صد چندان کند به همین دلیل همواره پیشنهاد می شود تا به اجزاء دیگر در کنار هدیه دادن توجه شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3