سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اثر استرس امتحان بر سلامتی جسم و روان

با ورود به فصل امتحانات یکی از موضوعات نگران کننده برای دانشجویان ، دانش آموزان و والدین استرس امتحان می باشد . 

با ورود به فصل امتحانات یکی از موضوعات نگران کننده برای دانشجویان ، دانش آموزان و والدین استرس امتحان می باشد . این استرس تا به آنجایی پیشرف می کند که بسیاری از افراد برای کنترل زمان مطالعه خود برای مشاوره از مرکز مشاوره آنلاین استفاده می کنند تا با کمک روانشناسان استرس خود را کاهش دهند . دلایل بروز این استرس ها در زمان امتحان متفاوت می باشد . بسیاری از دانش آموزان که از دوره کودکی با آموزش های مناسبه چگونگی روش مطالعه توسط والدین خود آشنا نشده اند ، در برنامه ریزی برای مطالعه مشکل دارند و این مسئله باعث می شود تا در زمان امتحانات با استرس شدیدی رو به رو گردند . نگرش والدین نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندان و فشاری که آنها برای موفقیت کامل بر فرزندان خود می آورند بر اوج گرفتن استرس کودکان بسیار تاثیر گذار است . هر چه والدین فشار بیشتری برای رسیدن به موفقیت های تحصیلی بر فرزندان آورند ، میزان استرس آنها را نیز افزایش می دهند .

واکنش هایی که افراد در مواقع مختلف از خود بروز می دهند تاثیرات بسیار زیادی بر مغز می گذارد . کسانی که از مشاوره واتساپی استفاده می کنند معمولا بیان می کنند که در اثر استرس امتحان دچار مشکلات جسمی نیز می شوند . در واقع استرس قادر است بخش های بسیار مهمی را که در مغز فعالیت مفید دارد فلج نماید . مغز ما در پاسخ به استرس با مواد شیمیای که در مغز ایجاد تحریک می کند مانند ترشح دوپامین ، تحریک می گردد و از طریق اعصاب مختلفی که رابط بین بدن و ریشه مغز هستند ، این احساس را به مغز ارسال می کنند . ترشح شدید این مواد شیمیایی فعالیت اعصاب را به شکل موقت قطع کرده و اعصاب تلاش می کند تا با تنظیم هورمون های بدن استرس را کاهش دهد . هورمون استرس کورتیزول می باشد که در زمان ایجاد استرس به دستور غدد آدرنالین به داخل جریان خود وارد می شود . هر چند این هورمون در زمان های حساس بسیار کاربرد دارد و باعث واکنش سریع می شود اما وجود کورتیزول در بدن برای دراز مدت بسیار آسیب رسان است . زیاد شدن هورمون کورتیزول در بدن باعث می شود تا افراد دچار افزایش وزن ، پر خوری شدید ، پوکی استخوان گردد .

در مواقعی کاهش یا افزایش هورمون ها به شکل شدید در اثر استرس دسترسی به اطلاعات داخلی مغز مختل می شود . در بسیاری از موارد دیده می شود که در زمان کنکور یا امتحاناتی که دانش آموزان در آن استرس زیادی را تجربه می کنند ، در زمان امتحان دچار فراموشی می گردند . کسانی که مشاوره با ایمو را برای خود انتخاب می کنند این امکان برای آنها فراهم است تا در هر لحظه که احساس می کنند فشار اضطراب و استرس آنها در حال افزایش است ، با متخصص روانشناس خود تماس حاصل نمایند . استرس بالا باعث بروز سکته قلبی و سر درد های میگرنی نیز می گردد ، از همین جهت بسیاری از متخصصین برای افرادی که به دلیل میگرن به مرکز روانشناسی مراجعه می کنند پیشنهاد می کنند تا از دارو های ضد اضطراب استفاده نمایند . زیرا اضطراب و استرس در سر درد و ناراحتی های قلبی به سرعت خود را نشان می دهند که با کمک دارو های ضد استرس تنها کنترل می شوند .

در مطالعاتی که در سازمان سلامت روانی انجام شده ، نشان می دهد 8 دانش آموز از 10 دانش آموز نگران عدم موفقیت در آزمون ها و امتحانات دچار استرس های شدید می شوند که این آمار برای سلامت آنها وضعیت خطر آفرینی را گزارش می دهد . متاسفانه کودکان بیش از بزرگسالان دچار آسیب می شوند زیرا توانایی مدیریت وضعیت و استرس خود را ندارند ، به همین علت نیاز است توجه بیشتری بر سلامت روان آنها داشته باشیم . بسیاری از متخصصین روانشناس پیشنهاد می کنند تا سیستم آموزشی به جا توجه به نمرات از ارزیابی برای آگاهی از وضعیت تحصیلی کودکان استفاده کنند . این مسئله می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش نگرانی ها و عوارض استرس در کودک داشته باشد .

5 عارضه مخرب استرس امتحان  

1-     عزت نفس پایین

2-    افسردگی

3-    ریزش مژه

4-    بی خوابی

5-    افت فشار در زمان امتحان

وضعیت قسمت های مختلف بدن در اثر استرس و اضطراب

-         پوست و مو : استرس باعث می شود تا حالت هایی مانند فشردن چشم و اخم کردن در افراد افزایش یابد که این مسئله باعث چروک در پوست می گردد ضمن آن که استرس پیری پوست را در پی دارد . ریزش مو با استرس رابطه مستقیم دارد . در بسیاری از موارد دیده می شود که پس از رفع عامل استرس زا رشد موهای فرد از سر گرفته می شود .

-         دستگاه گوارش : یکی از عوارض شایع استرس در دستگاه گوارش می باشد . افرادی که دارای استرس بالا هستند در هضم غذا با مشکل رو به رو می شوند ، روده تحریک پذیر می گردد و اسهال یا یبوست گریبانگیر فرد مضطرب می شود . استرس می تواند باعث کاهش ترشح صفرا و اختلال در هضم چربی شود .

-          استرس در بروز دردهای عضلانی نقش بسیار زیاد و شایعی دارد . فیبرومیالژیا یکی از بیماری هایی است که متخصصین آن را کاملا به استرس و اضطراب وابسته می دانند و باعث دردهای پراکنده در نقاط مختلف بدن مثل زانو، کمر، گردن و... می شود . در معاینه افراد مبتلا به این بیماری هیچ عامل بیماری زایی یافت نمی شود . این افراد معمولا دچار اختلال خواب نیز هستند و همیشه احساس خستگی و بی حالی می کنند . درمان این افراد نیز با کم داروهای ضد اضطراب انجام می شود.

تشخیص و درمان استرس چه در کودکان و چه در بزرگسالان نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد تا افراد به اشتباه درمانی نا مناسب را برای رفع مشکل استرس خود انتخاب نکنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3