سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خیانت زوجین

استفاده از شبکه های مجازی امروزه در بین همه مردم جامعه به شدت رواج یافته است . 

 

استفاده از شبکه های مجازی امروزه در بین همه مردم جامعه به شدت رواج یافته است . استفاده بدون آگاهی در همه زمینه ها می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی در جامعه شود . مشاور ازدواج شبکه های مجازی و اجتماعی را تسهیل کننده خیانت در زوجی می داند که با یکدیگر مشکلات مختلفی دارند . شبکه های اجتماعی این امکان را به افراد می دهد تا بدون آشنایی و معرفی خود با دیگران از طریق اینترنت ارتباط داشته باشند و این مسئله باعث می شود تا بسیاری زنان و مردان با این تصور که این تنها یک راه فرار از مشکلات زناشویی آنهاست به آن پناه برند . جدی ترین آسیب در شبکه های اجتماعی را می توان خیانت دانست . بر طبق آماری که در سال 1398 انجام گرفته بیشتر خیانت ها از سوی مردان گزارش شده اما در بین آمار خیانت زنان نیز به دلایلی مختلفی همچون عدم درک و توجه از سوی همسر ، خیانت همسر و عدم رفع نیاز های روحی  روانی ، بالا رفته است که بسیاری از این خیانت ها در شبکه های مجازی و با استفاده از اینترنت اتفاق می افتد .

 تاثیر عدم فرهنگ سازی مناسب

مشاوره خانواده زمانی که افراد برای یکدیگر قرار می دهند را بسیار کمتر از زمانی که هر کدام در فضا های مجازی می گذرانند ، ارزیابی کرده اند . هر چند افراد به صورت فیزیکی در کنار هم هستند اما در واقع ذهن آنها در شبکه های مجازی می باشد و کمتر در کنار یکدیگر است و صحبت کردن به دوستان مجازی را به صحبت با اعضاء خانواده خود ترجیح می دهند . در شبکه های مجازی افراد ویژگی های مثبت خود را به نمایش می گذارند که در زندگی واقعی فقط بخشی از زندگی آنها را تشکیل می دهد و این گونه افراد دیگر به سمت زندگی بی عیب و نقص آنها تمایل می یابند و باعث دوره از زندگی حقیقی خود می شوند . حضور در فضا های مجازی باعث شدت یافتن مشکلات زوجین می گردد زیرا آنها به جای حل مسئله خود با همسر به فرار با کمک ارتباط با روابط مجازی می پردازند و متاسفانه فرهنگ سازی مناسبی برای این مسئله نیز وجود ندارد . در شبکه های اجتماعی افراد به راحتی با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند و حفظ حریم شخصی در آن وجود ندارد و به همین علت باعث نزدیکی غیر معارف افراد به یکدیگر و بروز خیانت می شود .

چگونه برای استفاده از شبکه های مجازی برنامه ریزی کنیم ؟

مشاور خوب ازدواج برای جلوگیری از آسیب های خانوادگی به زوجین پیشنهاد می کند تا زمان مشخصی را برای استفاده از شبکه های اجتماعی اختصاص دهند که آن را برای یکدیگر نیز بیان کنند و در زمان استفاده از شبکه های مجازی اجازه دهید همسرتان نیز در کنار شما حضور داشته باشد تا از احساس کنجکاوی و حساسیت وی کاسته شود . این که همسران در کنار یکدیگر احساس آرامش و امنیت کنند بسیار با اهمیت می باشد . فرستادن پیغام های عاشقانه فقط برای همسر و اختصاص دادن زمانی بدون تلفن همراه در کنار همسر می تواند عواطف و آرامش بیشتری برای زوجین در زندگی مشترک ایجاد کند و احتمال بروز خیانت را نیز کاهش دهد . شبکه‌‌های اجتماعی یابد فرصتی برای بالا بردن سطح یادگیری و معلومات افراد باشد و دسترسی آسان جهت تعاملات صحیح اجتماعی است نه اینکه زمینه ‌ساز بروز اختلافات و مشکلات خانوادگی باشد و بخواهد تاثیر مخربی بر روابط زناشویی افراد بگذارد .  

4دلیل بروز خیانت در بین زوجین

1-    عدم رضایت عاطفی

2-    مشکلات جنسی

3-    فقدان مهارت های ارتباطی

4-    دگرگونی در ساختار زندگی روزمره

بسیاری از زوجین به جای آن که برای حفظ زندگی خود از متخصص روانشناس یاری بگیرند ترجیح می دهند بدون آن که هویت آنها فاش شود از درد و دل کردن با دوستان در شبکه های اجتماعی برای رفع مشکل خود بکوشند در حالی که مرکز مشاوره تلفنی امروزه در بسیاری از کلینیک های روانشناسی وجود داشته و می تواند کمک های تخصصی تری برای رفع مشکلات افراد داشته باشد . معاشرت با افراد ناشناس و بیان مشکلات خصوصی نزد آنها باعث می شود تا حریم افراد از بین رفته و مکالمات به سمت روابط عاطفی و حتی جنسی کشیده و بستر خیانت را برای زوجین آماده سازد .

باید توجه داشت مشکلات در همه زندگی ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و دنیای مجازی دنیایی می باشد که مشکلات حقیقی را از دید کاربران آن مخفی می کند . در زندگی واقعی ممکن است زن و مرد به دلایل گوناگون همچون : مشغله کاری یا رسیدگی به فرزندان نتوانند توجه ویژه ای به یکدیگر کنند و احساس کنند صرف حضور در کنار هم نشان دهنده عشق و علاقه آنها به یکدیگر است ، اما در شبکه های مجازی خبری از این مسائل نیست و افراد در زمان گفتگو با هم مشغول مشغله های روزمره خود نیز هستند و به دلیل مجازی بودن رابطه برای نشان دادن علاقه به یکدیگر بیشتر دست به توصیف احساسات خود می زنند و همین امر باعث می شود تا زوجی که از یکدیگر دوری عاطفی پیدا کرده اند بیشتر به روابط مجازی خود وابسته شود .

در برخی موارد دیده می شود افرادی که در شبکه های مجازی با یکدیگر آشنا شده اند تصمیم به شروع زندگی مشترک گرفته و تازه آن زمان پی به مشکلات و مصائبی می افتند که خارج از دنیای مجازی با آن رو به رو هستند . این افراد برای بقاء زندگی خود مجبور هستند یا به دنیای حقیقی بازگردند و یا از یکدیگر جدا شده و باز هم در دنیای مجازی زندگی کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3